کد مطلب: 102256

تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۶
نیروهای هلال احمر تاکنون پیکر دو نفر از کوهنوردان را پیدا کرده اند عملیات نجات با تاریک شدن هوا موقتا به پایان رسید و از صبح امروز دوباره آغاز می شود
ریزش بهمن و کولاک شدید در ارتفاعات اشترانکوه لرستان حادثه دلخراشی را رقم زد.

به گزارش ایران خبر، حادثه‌ای که در آن ٧نفر از اعضای یک تیم کوهنوردی مفقود شدند. این تیم ١٤نفره از مشهد به قصد فتح قله جنون ارتفاعات اشترانکوه به این منطقه آمده بودند که همراه با یک راه‌بلد در مسیر بازگشت از قله گرفتار کولاک و بهمن شدند.

تاکنون جسد دونفر از اعضای این تیم پیدا شده است. هرچند احتمال زنده‌بودن ٧مفقود دیگر این حادثه بسیار ناچیز است، اما تلاش‌ها برای یافتن رد و نشانی از آنها همچنان ادامه دارد. در میان افراد ناپدیدشده، نام دو زن و یکی از نیروهای امدادونجات کوهستان هلال‌احمر مشهد هم دیده می‌شود.

٦ نفر دیگر از اعضای این گروه هم با تلاش نیروهای هلال‌احمر نجات پیدا کردند که حال عمومی همه آنها مساعد است. هرچند شرایط نامساعد جوی و سرمای شدید هوا کار را برای نیروهای امدادی مشکل کرده است، اما بنا بر اعلام نیروهای هلال‌احمر لرستان این عملیات تا پیداشدن همه مفقودان این حادثه ادامه دارد.

کشف دو جسد و ادامه تلاش‌ها برای یافتن ٧ کوهنورد دیگر
با اعلام خبر این حادثه، نیروهای هلال‌احمر به منطقه اعزام شدند که تا ساعت ٤بعدازظهر جمعه موفق شدند ٦نفر از اعضای این گروه کوهنوردی را نجات دهند. همچنین در جست‌وجو‌ها جسد دو نفر از مفقودشدگان این حادثه کشف شد که تاکنون هویت یکی از آنها به نام «علیرضا عامری» ٢٣ساله شناسایی شده است.

اینها را علی عزیز امرائی، مسئول کنترل عملیات جمعیت هلال‌احمر استان لرستان می‌گوید. به گفته او، خبر سقوط بهمن و گرفتار شدن ١٥نفر از اعضای یک تیم کوهنوردی حوالی ساعت ٣بامداد جمعه به پایگاه اباذر، نزدیک‌ترین مقر امدادی هلال‌احمر به ارتفاعات اشترانکوه اعلام شد و بلافاصله نیروهای امدادی در قالب ٣ تیم از الیگودرز، ٢تیم از ازنا و یک تیم آنست به محل حادثه اعزام شدند.

امرائی درباره جزییات این حادثه و چگونگی نجات تعدادی از حادثه‌دیدگان توضیح داد: «سه روز پیش ۱۴ کوهنورد مشهدی به قصد عزیمت به اشترانکوه وارد استان لرستان ‌شدند. این گروه به همراه یک جوان الیگودرزی به‌عنوان بلد راه در مسیر برگشت از قله گرفتار بهمن شدند. ٦نفر از اعضای این گروه خودشان را به پناهگاهی رسانده بودند که صبح جمعه به کمک نیروهای امدادونجات به پایگاه اباذز هلال‌احمر منتقل شدند.

همزمان جست‌وجو برای یافتن افراد مفقودشده در چند نقطه ارتفاعات آغاز شد و پس از دقایقی پیکر یکی از این کوهنوردان به نام «علیرضا عامری» کشف شد. حوالی ساعت ٣بعدازظهر هم جسد مرتضی غلامپور کشف شد.

همچنین تاکنون ٣ کوله‌پشتی پیدا شده که یکی از آنها متعلق به «سید علی حسینی» یکی از نیروهای امدادونجات کوهستان هلال‌احمر مشهد است.»

امرائی ادامه داد: «نیروهای امدادی این سازمان با دو فروند بالگرد در منطقه حضور دارند و تیم‌های امدادونجات از طریق راه‌های زمینی و هوایی با بالگرد همچنان درحال جست‌وجو برای یافتن ۷مفقودی دیگر در میان بهمن هستند.»

در همین‌حال سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان هم طی تماسی با استاندار لرستان در جریان آخرین وضع عملیات نجات کوهنوردان گمشده در اشترانکوه قرار گرفت. او همچنین در تماس‌هایی جداگانه با مدیر کل ورزش و جوانان و رئیس فدراسیون کوهنوردی، پیگیر وضع کوهنوردان شد و دستورات لازم را در این‌خصوص صادر کرد. گفتنی است، در این حادثه ناصر اکبری، اکرم حقانی، مهشید جوانمحمدی، علی قاسم‌زاده، مجید زاده تراب، سید علی حسینی و امان‌الله جوکار مفقود شده‌اند.

روایت یکی از نجات‌یافتگان از ٢٢ساعت سرمای کشنده
حدود ساعت ٦صبح به سمت قله حرکت کردیم. طبق برنامه قرار بود تا ساعت ١٠ به قله برسیم. همه چیز براساس برنامه پیش رفت. قله جنون را زدیم، اما در مسیر برگشت شرایط به هم ریخت.

بارش شدید برف و کولاک کار را سخت کرد. هوا به‌قدری خراب شد که یک‌متری خودمان را نمی‌دیدیم. بلد راه مسیر برگشت را پیدا نمی‌کرد. درنهایت مجبور شدیم مسیر را برخلاف برنامه قبلی تغییر دهیم.

اینها بخشی از صحبت‌های محسن اشرفی، یکی از اعضای این تیم کوهنوردی است.

او که ١٦‌سال است به‌صورت حرفه‌ای کوهنوردی می‌کند، درباره جزییات این حادثه می‌گوید: «ما مجبور شدیم مسیر بازگشت را تغییر دهیم. خودمان را برای چندساعت سخت آماده کردیم. به هرحال باید از ارتفاع ٣٨٠٠متری در آن شرایط خراب جوی پایین می‌آمدیم. شیب تند و کولاک شدید کار را برای ما سخت کرده بود. تنها امید ما رسیدن به پناهگاهی بود که ٣ نفر از بچه‌ها به توصیه سرپرست تیم در آن‌جا مانده بودند، اما در مسیر رسیدن به آن چند آبشار یخی وجود داشت که عبور از آن نیاز به امکانات و ایجاد کارگاه داشت. به همین دلیل ما دو گروه شدیم. من همراه سه نفر دیگر به‌عنوان تیم پیشرو برای شناسایی مسیر جلوتر حرکت کردیم و ٨ نفر دیگر هم پشت سر ما بودند. چند ساعت از حرکت ما گذشت، شرایط خیلی سخت بود، به کُندی حرکت می‌کردیم که ناگهان صدای ریزش بهمن را شنیدیم. بچه‌ها به احتمال زیاد درون یکی از آبشارهای یخی که عبور از آن فوق‌العاده سخت و دشوار بود با مشکل سقوط بهمن مواجه شده‌اند. مهشید و اکرم هم بین آن ٨ نفر بودند. حدود ساعت ٨شب بود که چراغ پناهگاه را دیدیم، وقتی به آن‌جا رسیدیم، متوجه شدیم، علیرضا همراه ما نیست. من دیگر توان بازگشت نداشتم. یکی دیگر از بچه‌های تازه‌نفس با لباس و امکانات مناسب بالای سر او رفت و لباس‌های او را تعویض کرد. اما او در این سرما دوام نیاورد.»

اشرفی در پاسخ به این سوال که چرا علیرضا را با خودشان به داخل پناهگاه نیاورده‌اند، می‌گوید: «٢٢ساعت کوهنوردی در آن شرایط سخت، همه توان آدم را می‌گیرد. ارتفاع برف به بیش از ٢متر رسیده بود. حرکت‌کردن در چنین شرایطی واقعا سخت بود. تنها امید ما دوام آوردن علیرضا بود. ما از داخل پناهگاه موضوع را به هلال‌احمر اطلاع دادیم، اما وقتی ساعت ٧صبح نیروهای هلال‌احمر به ما رسیدند، علیرضا از سرما یخ زده بود.»

به گفته اشرفی «سیدعلی حسینی» هم در بین همان گروه مفقودشده است: «٥‌سال است که حسین عضو باشگاه ما شده. او کوهنوردی حرفه‌ای بود، حتی صبح پنجشنبه قبل از حرکت به سمت قله، سرپرست گروه به ما اعلام کرد که هوا خراب می‌شود، اما در تیم‌های حرفه‌ای تصمیم نهایی با سرپرست و مسئول فنی گروه است که البته این دو نفر هم در بین مفقودشدگان این حادثه هستند.»