کد مطلب: 105267
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۱
در حالی اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز لایحه تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران را در سال ۹۷ در دستور کار خود قرار دادند که اعضای شورا انتقادات شدیدی را به لایحه جدید شهرداری دارند.
 

به گزارش ایران خبر،  در جریان بررسی لایحه نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران در سال 97 که در جلسه امروز شورای شهر تهران در دستور کار اعضا قرار گرفت، پس از گزارش محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ، اعضای شورای شهر تهران نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص طرح اشاره شده مطرح کردند.

الهام فخاری به عنوان یکی از مخالفین طرح ترافیک جدید بیان کرد: نباید آزمون و خطایی را مرتکب شویم و این در حالی است که طرح اشاره شده ناپخته است. 

وی با اشاره به اینکه برای اجرای یک طرح خوب و پخته نیاز است که از نظر کارشناسان استفاده شود، گفت: بهتر بود که قبل از تصویب این طرح نظر کارشناسان، اساتید و نخبگان نیز طی یک فراخوانی اخذ می‌شد. 

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: مدیریت شهری اعلام می‌کند که طرح ترافیک که در سالهای گذشته اجرا می‌شده است، طرح تبعیضی بوده که به نظر می‌رسد این طرح نیز ناعادلانه و همراه با تبعیض است.  نرخ گذاری طرح ترافیک نیز از مواردی است که حداقل کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از آن بی‌اطلاع است.

وی گفت: قطعا طرح جدید پیامدهای سیاسی و اجتماعی را به همراه خواهد داشت و بهتر بود که نظر کارشناسان نیز در این طرح اخذ می‌شد.

به گزارش تسنیم، علی‌رغم مخالف‌های الهام فخاری وی به دلیل عدم توجه به پیشنهاداتش و مخالفت از طرح صحن شورا را ترک کرد.

به گزارش تسنیم، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز که در جلسه امروز اظهار کرد: بیش از 4 ماه است  طرح اشاره شده در معاونت حمل و نقل و ترافیک و البته کمیسیون‌ حمل و نقل شورای شهر مورد بررسی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: طرح اشاره شده در دوم دی‌ماه امسال در شورای ترافیک به تصویب رسید و به کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ارجاع داده شده است و قاعدتا سایر کمیسیون‌ها باید از این موضوع مطلع باشند.

رئیس شورای شهر تهران گفت: به این موضوع نیز باید توجه شود که طرح اشاره شده بیش از 3 سال است که در معاونت حمل و نقل ترافیک در دوره گذشته نیز در دست بررسی و هم‌اندیشی قرار گرفته است و اینگونه نبوده است که طرحی با عجله به تصویب برسد.

به گزارش تسنیم، مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در لزوم توجه به سهمیه و تسهیلات ویژه خبرنگاران در طرح جدید ترافیک تاکید کرد.

وی تصریح کرد: خبرنگاران، ایثارگران جامعه امروز ما هستند و روزانه باید به شکل مستمر در داخل و خارج طرح رفت و آمد کنند.در گذشته سهمیه در اختیار خبرنگاران قرار می‌گرفت خصوصا آنکه خبرنگاران حقوق اندکی دریافت می‌کنند و براساس حقوق پایه درآمد کسب می‌کنند.

وی پیشنهاد داد که در طرح جدید ترافیک برای خبرنگاران و فعالان حوزه خبری ردیف تخفیف قائل شوند.

به گزارش تسنیم، مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز ضمن موافقت با طرح اشاره شده اظهار کرد: طرح جدید ترافیک 4 مشخصه مثبت و 2 ایراد دارد که از مشخص‌های مثبت آن می‌توان به شاخصه محدوده و مکان حلقه اول و دوم طرح، ساعت تردد، شاخص میزان آلایندگی و همچنین زمان پرداخت آن اشاره کرد. 

وی گفت: متاسفانه روشی که در گذشته در طرح ترافیک استفاده می‌شده است، به صورت سیستمی نبوده است و برخی از افراد از امکانات ویژه‌ای در طرح ترافیک استفاده می‌کردند و این طرح نتوانسته تاثیری در میزان آلایندگی هوا داشته باشد. 

الویری تصریح کرد: طرح ترافیک فعلی نیز تاثیری نیز در خصوص ورود و خروج محدوده طرح ترافیک نداشته است و در این زمینه نیز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده‌ایم ضمن اینکه طرح فعلی همراه با فساد و رانت بوده  و قطعا طرح ترافیک جدید می‌تواند این فساد و رانت‌ها را حذف کند.

به گزارش تسنیم، حجت نظری نیز یکی از مخالفین لایحه اشاره شده بیان کرد: آنچه که مهم است این است که باید اعلام شود که آیا طرح اشاره شده باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود یا خیر که استدلال‌هایی در این زمینه بیان نشده است و انتظار می‌رود که معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران استدلالهای خود را در این زمینه بیان کند.

وی تصریح کرد: علی‌رغم وجود آیین‌نامه‌های متعدد راهنمایی و رانندگی، متاسفانه موتورسیکلت‌ها قوانین را رعایت نمی‌کنند و قطعا با اجرای طرح ترافیک جدید تعداد موتورسیکلتها در سطح شهر تهران و به خصوص مرکز شهر افزایش خواهد یافت.

نظری با اشاره به میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها گفت: یک موتور سیکلت 6 الی 8 برابر یک خودرو آلاایندگی ایجاد می‌کند و اجرای طرح ترافیک قطعا باعث افزایش آلودگی هوا خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته اقشار خاصی از امتیازاتی در طرح ترافیک استفاده می‌کردند که از جمله خبرنگاران هستند که حقوق دریافتی آنها نیز بالا نیست و با اجرای طرح جدید باید ماهیانه 320 هزار تومان پرداخت کنند که قاعدتا پرداخت این رقم در توان خبرنگاران نیست.

نظری گفت: پزشکان و وکلا نیز از دیگر اقشاری هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند و قطعا با اجرای طرح ترافیک و با توجه به شرایطی که در بحث عوارض آنها پیش‌بینی شده است فشار مضاعفی به شهروندان خواهد آمد. 

وی با تاکید بر اینکه تعداد وسایل نقلیه هم‌اکنون کافی نیست، گفت: با اجرای طرح جدید هزینه آژانس‌ها و تاکسی‌ها افزایش خواهد یافت و پزشکان و وکلا نیز هزینه اضافی که باید در طرح بپردازند در ویزیت‌های خود اعمال خواهند کرد و فشار به جامعه خواهد آمد. 

عضو شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر 6 هزار و 200 اتوبوس در تهران وجود دارد که با توجه به برنامه‌ریزی در سال 97 باید این تعداد به 9 هزار و 53 دستگاه برسد. ضمن اینکه در حال حاضر 1300 واگن مترو در شهر تهران فعال است که براساس برنامه در سال 97 باید به 2 هزار و 440 واگن برسد که رسیدن به این ارقام کار ساده‌ای نیست.

وی افزود: در شرایطی که وضعیت حمل و نقل عمومی مطلوب نیست اجرای طرح جدید قطعا مردم را با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد کرد.

به گزارش تسنیم، افشین حبیب‌زاده عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با موافقت خود با لایحه اشاره شده از سوی شهرداری تهران اظهار کرد: طرح اشاره شده دارای چند وجه مثبت است که از آن جمله می‌توان به پرداخت عوارض یکسان برای تمام شهروندان اشاره کرد.

وی گفت: چه افرادی که مجوز دریافت می‌کنند و چه افرادی که الزام به ورود طرح دارند یک عوارض پرداخت خواهند کرد.در طرح جدید افراد می‌توانند ورود خود به محدوده طرح را مدیریت کنند و در بدترین شرایط ورود به طرح کمتر از شرایط فعلی هزینه پرداخت خواهند کرد.

حبیب‌زاده تصریح کرد: سقف مجوز صادره برای ورود به طرح در حال حاضر حدود 125 هزار خودرو است که در این طرح 20 هزار خودرو کاهش پیدا کرده است. 

وی گفت: در ارتباط به محدوده طرح زوج و فرد نیز قرار شده است که با اجرای طرح در آینده و در 3 ماه آینده طرح زوج و فرد به طرح فعلی اضافه شود. با اجرای طرح جدید 26 درصد بار ترافیک در سطح شهر تهران کاهش پیدا خواهد کرد. 

وی گفت: همه این موارد در کمیسیون‌ حمل و نقل شورا مورد بررسی قرار گرفته است و جلسات رسمی و غیررسمی با نهادهای دانشگاهی و مرتبط با حوزه حمل و نقل برگزار کرده‌ایم. 

به گزارش تسنیم، محسن هاشمی رئیش شورای شهر تهران ضمن موافقت با طرح اشاره شده بیان کرد: طرح اشاره شده در حالی قابلیت اجرایی پیدا خواهد کرد که ما در حال حاضر به اندازه کافی ایستگاه مترو و بی‌آرتی داریم. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر در محدوده طرح ترافیک 40 ایستگاه مترو و بالغ بر 63 ایستگاه بی‌آرتی پیش‌بینی شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و شهروندان می‌توانند با طی کردن مسافتی حدود 700 متر به یکی از ایستگاه‌های مترو یا بی‌آرتی خود را برسانند.قطعا در طرح جدید تمهیداتی نیز برای اقشاری مثل خبرنگاران و پزشکان پیش‌بینی خواهد شد.

منبع : تسنیم