کد مطلب: 108136
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۲
نوروز ۹۷ نیز در حال رسیدن از راه است اما عملیات توسعه و چهاربانده کردن محور استراتژیک و توریستی بجنورد به جنگل گلستان٬ هم چنان با حرکتی لاک پشتی٬ جان مسافرانش را می‌ستاند و بیش از ۱۰۰ کیلومتر از این محور هم‌چنان دو بانده است.
 

به گزارش ایران خبر، خراسان شمالی توانست با پیگیری های متعدد٬ 43 میلیارد از 50 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده را به خود اختصاص دهد.

سرعت احداث جاده بجنورد - جنگل گلستان شتاب لازم را ندارد

عدم توسعه مناسب این جاده٬ انتقاد نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی را نیز در پی داشت. حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، چندی پیش در دیدار مدیران، معاونان و کارکنان اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان شمالی که به مناسبت فرارسیدن هفته حمل‌ونقل، رانندگان و راهداری برگزار شد، اظهار داشت: حمل‌ونقل موضوع زیرساختی است که در دست‌یابی به توسعه پایدار کشور نقش مهمی دارد.

وی با بیان اینکه حمل‌ونقل همچنین در زمینه جذب گردشگر اهمیت فراوانی دارد، افزود: اگر بنای جذب توریست به کشور را داریم باید به حمل‌ونقل جاده‌ای خود دقت کنیم تا از این طریق به توسعه اقتصادی کشور کمک کنیم.

امام جمعه بجنورد ادامه داد: حمل‌ونقل موضوع مهم انسانی و جهانی است٬ زیرا هر کشوری که حمل‌ونقل مناسب‌تری داشته باشد٬ ارتباطات دیگران با این کشور بهتر و بیشتر می‌شود، به‌ویژه در بحث ترانزیت کالا و محموله‌های اقتصادی و صنعتی که باید تلاش کنیم این مهم را با سرعت و اطمینان بیشتری انجام دهیم. اگر قصد جذب سرمایه‌گذار را داریم٬ یکی از مسائل اولیه آن این است که به زیرساخت‌های جاده‌ای توجه ویژه داشته باشیم.

 یعقوبی اضافه کرد: هر اندازه در زمینه حمل‌ونقل و راهداری کیفیت را بالا ببریم به پیشرفت کشور و جذب سرمایه به ایران اسلامی کمک کرده‌ایم. موضوع حمل‌ونقل٬ بحث کلانی بوده و به‌هیچ‌ عنوان مسئله کوچکی نیست٬ به‌گونه‌ای که در سطح بین‌الملل مورد بررسی و توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ساماندهی حمل‌ونقل و جاده‌های استان سبب پیشرفت استان و کشور در همه حوزه‌ها می‌شود. در این راستا اقدامات مناسبی در استان صورت گرفته اما هنوز نگران جاده اصلی بجنورد به جنگل گلستان هستیم٬ زیرا ساخت این جاده شتاب لازم را ندارد.

فقط 4 کیلومتر؛ عیدی دولت در آستانه سال 97

علی‌رغم وجود مشکلات فراوان و مرگ بیش از 50 نفر در 6 ماه گذشته بر اثر سوانح رانندگی در جاده بجنورد به جنگل گلستان٬ روز گذشته و با حضور معاون عمرانی استاندار چهار کیلومتر از محور بجنورد به جنگل گلستان به بهره برداری رسید.

محمد حسین علی نیا در حاشیه این بهره برداری در گفت و گو با خبرنگار صدا وسیمای استان اظهار داشت: با نزدیک شدن به ایام نوروز و عبور بسیار مسافران از محور بجنورد به جنگل گلستان، امروز چهار کیلومتر از پروژه چهار بانده این محور در گردنه مملجه به تاتار که یکی از محورهای پرحادثه بود، به بهره برداری رسید.

وی اشاره داشت: امروز بخشی از عملیات اجرایی مانند نصب نیوجرسی‌ها و تکمیل خط کشی‌ها در حین بهره برداری و پیش از زیر بار ترافیک رفتن انجام می شود.

علی نیا افزود: شش کیلومتر از محور چمن بید به رباط قره بیل نیز آماده آسفالت است و مقرر بود این محور نیز قبل نوروز 97 به بهره برداری برسد اما به علت تأمین نشدن قیر مورد نیاز، بهره برداری آن به سال آینده موکول شد.

وی ادامه داد: 6 کیلومتر از محور تاتار نیز مستلزم تملک است که تاکنون تملک 1.5 کیلومتر آن محقق شده است و کارهای عملیاتی آن ابتدای سال آینده آغاز می شود و مطابق برنامه پیش بینی شده پیش از آغاز سفرهای تابستانه 20 کیلومتر دیگر از محور بجنورد به جنگل گلستان زیر بار ترافیک خواهد رفت.

آیا این خاطرات بد از جاده گلستان حذف خواهد شد؟

خبرنگاری قدیمی و از اهالی استان خراسان رضوی در تابستانی که گذشت پس از عبور از جاده بجنورد به جنگل گلستان٬ به خبرنگار تسنیم گفت: این جاده به هیچ وجه نمی‌تواند پذیرای این خیل از مسافران و زائران باشد.

وی افزود: زمانی که با خودروی ژیان و فلکس هم از این جاده عبور کرده است٬ جاده همین ظرفیت را داشت. از این که چرا هنوز جاده‌ای به این مهمی چهاربانده نشده متعجب هستم. این محور تنها محوری است که در مسیر مشهد به تهران٬ هنوز 4 بانده نشده است و به همین دلیل بسیاری از مسافران با وجود طبیعت زیبای این مسیر٬ جاده‌های کویری را برای مسافرت انتخاب می‌کنند.

علیزاده این جاده را مسیر خطرناک دانست و با بیان این که این جاده شانه ندارد ادامه داد: هنگام عبور از این جاده زمانی که خودرویم دچار نقص فنی شد٬ به دلیل نبود شانه مجبور شدم پس از گذشت 45 کیلومتر توقف کنم.

به هر حال بسیاری از مردم ایران و مسافرانی که از این جاده عبور می‌کنند در شگفت هستند که چرا هنوز جاده به این مهمی به صورت کامل 4 بانده نشده است. سوالی که باید جواب آن را در عدم تخصیص بودجه‌های کافی و مهم‌تر از آن عدم توجه دولت به استان محروم خراسان شمالی٬ پیدا کرد.

ع

منبع : تسنیم