مکان آرامستان جدید هنوز مشخص نشده است/ رایزنی برای تامین زمین در شمال غرب تهران
به گزارش ایران خبر، این در حالی است که متوسط عمر هواپیمایی امارات با 234 هواپیما، به کمتر از 6 سال و نیم میرسد. با لغو تحریمها و اجرایی شدن برجام در مجموع قرارداد خرید 260 فروند هواپیمای نو با شرکتهای ایرانی و شرکتهای بوئینگ، ایرباس وای تی آر منعقد شده تا بتدریج وارد ناوگان هوایی ایران شود. این هواپیماها کل صنعت فرسوده ایران را نوسازی میکنند. تاکنون 17 هواپیمای پسابرجامی به ایران وارد شده اما برای ورود سایر هواپیماها مشکل فاینانس وجود داشت و ایران ایر نیز بهعنوان شرکتی که بیشترین خریدهای هواپیما را انجام داده بود، برای وارد کردن هواپیماها با مشکل مواجه شده بود.
ایرانایر ۱۰۰ فروند ایرباس، ۸۰ فروند بوئینگ و ۲۰ فروندای تی آر خریده که قرارداد آنها پس از اجرایی شدن توافق هستهای میان طرفین به امضا رسید. اوفک، وزارت خزانهداری امریکا فروش این هواپیما به ایران را در مجوزهایی چندگانه مورد تأیید قرار داده است. حالا پس از گذشت حدود یک سال و نیم از خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ سنگاندازیهای امریکا و ترس بانکهای بینالمللی برای ورود به بازار ایران باعث شده بود که امکان نهایی شدن فاینانس بهوجود نیاید.
اما حالا پس از ماهها گمانهزنی و مذاکره یک شرکت چینی اجرای فاینانس قرارداد خرید هواپیماهای ایرانایر را تقبل کرده است. طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی یک روز پیش، در دفتر فرزانه شرفبافی – مدیرعامل ایرانایر – مذاکرات این شرکت هواپیمایی با یک شرکت چینی به امضای یک تفاهمنامه رسید تا این شرکت اجرای فاینانس هواپیماهای خریداری شده ایرانایر را برعهده بگیرد. البته در زمانی که بحث مشکلات فاینانسی برای ورود هواپیماها داغ شده بود، اصغر فخریه کاشان، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:«فاینانسها در مراحل نهایی انعقاد قرارداد بهسر میبرد و تاکنون هیچ تغییری در وضعیت آنها ایجاد نشده است.
حالا پس از ماهها گمانهزنی و مذاکره یک شرکت چینی اجرای فاینانس قرارداد خرید هواپیماهای ایرانایر را تقبل کرده است. طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی یک روز پیش، در دفتر فرزانه شرفبافی – مدیرعامل ایرانایر – مذاکرات این شرکت هواپیمایی با یک شرکت چینی به امضای یک تفاهمنامه رسید تا این شرکت اجرای فاینانس هواپیماهای خریداری شده ایرانایر را برعهده بگیرد. |
البته وی تصریح کرده زمانبندی ورود هواپیماها طبق قرارداد انجام خواهد شد و مطابق این برنامه هواپیمای بعدی در تیرماه آینده به ایران تحویل میشود.»
با این حساب حالا نیز بدقولی صورت نگرفته و هواپیماها با فاینانسهای جدید، به تابستان سال 97 خواهند رسید. ایران ایر بهمنظور اجرایی شدن قرارداد خود با ایرباس مجبور شد سه فروند هواپیمای جدید را که از این شرکت تحویل گرفته بهشکل نقدی خریداری کند و بنا بر آن بود که با نهایی شدن فاینانس مبلغ پرداختی ایران ایر بهعنوان پیش پرداخت دیگر هواپیماها لحاظ شود. طبق برنامهریزی صورت گرفته ۸۵ درصد از بهای هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران به شکل فاینانس و ۱۵ درصد به شکل نقدی پرداخت خواهد شد.
اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی پس از وقوع حادثه هواپیمایی تهران-یاسوج نیز درباره وضعیت ناوگان ایران گفته بود:«در برخی از شرکتها نظیر شرکت هواپیمایی ایران ایر متوسط 20 سال و در برخی دیگر حتی به 25 سال هم میرسد و این یعنی زنگ خطر. ناگفته نماند که متوسط عمر ناوگان هوایی در جهان حدود 10 سال است. حتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس این شاخص بهکمتر از 10 سال هم میرسد. بنابراین باید مجلس امکانات مالی را برای نوسازی خطوط هوایی فراهم کند و دولت نیز دست بهکار شود.
در این راه بانکها و نهادهای پولی کشور هم باید بهشرکتها وامهایی اعطا کنند که بتوانند در زمینه نوسازی موفق شوند. اما از آن مهمتر ایجاد ابزارهای جدید و قانونی کردن آنها در ایران به دست نمایندگان مجلس و دولت است. ابزارهایی نظیر اجاره بهشرط تملیک که به کشور قدرت خرید هواپیما و نوسازی ناوگان را میدهد. بدون شک در این زمینه باید به اجماع ملی برسیم و برای جلوگیری از وقوع هر حادثه احتمالی وارد عمل شویم.»