کد مطلب: 113865
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۸
قیمت خودرو چند وقتی است که نوسانات عجیبی را شاهد است. دیگر مانند گذشته از ثبات قیمت‌ها خبری نیست و به قول فروشندگان خودرو، قیمت خودرو در بازار ساعتی شده است. در برخی مقاطع بین صبح و ظهر تفاوت قیمت خودرو به یک میلیون تومان هم رسیده است. قیمت خیلی از خودروها برای خریداران باور نکردنی شده است.
 

به گزارش ایران خبر، در حالی که قیمت اکثر خودروهای داخلی در بازار کمتر از 60 میلیون تومان بود با افزایش قیمت ارز، نرخ‌ها روند صعودی به خود گرفت. خودرویی که سال گذشته با 50 میلیون تومان قابل دسترس بود چند وقتی است که ضمن عرضه کم با قیمتی بیش از 70میلیون تومان فروخته می‌شود.

نمونه بارز این اتفاق خودروی ساندرو است. سال گذشته این خودرو در حدود 48 میلیون تومان بود و با آنکه عرضه محدودی داشت، حاشیه بازار آن به 3 الی 4 میلیون تومان می‌رسید ولی اکنون حاشیه بازار این خودروی محبوب به بیش از 24 میلیون تومان رسیده است.سایپایی‌ها کاهش عرضه این خودرو را رد می‌کنند و می‌گویند میزان عرضه ساندرو مانند سال گذشته است و چه بسا میزان تولید در سال 97 افزایش پیدا کرده است.
در این میان نمایندگی‌ها نسبت به عملکرد نارنجی پوشان جاده مخصوص موضعگیری می‌کنند و می‌گویند میزان عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودرویی بشدت کاهش یافته است و این در حالی است که قیمت ارز در بازار ثبات ندارد و هر روز خبرهای متناقضی از نرخ ارز در بازار شنیده می‌شود.
ثبات، گمشده بازار
خودروی «استپ وی» هم که از بدو ورودش به بازار با استقبال مردمی مواجه شد اکنون حاشیه بازارش به بیش از 21میلیون تومان رسیده است. قیمت کارخانه‌ای این خودرو در سال جدید 61میلیون تومان تصویب شد اما اکنون با نرخ 83 میلیون تومان هم رسیده است و نکته مهم آنکه فعالان بازار احتمال ثبات قیمت‌ها را نمی‌دهند ومی گویند قیمت خودرو مجدداً گران خواهد شد.کارشناسان در تحلیل‌هایشان پیش‌بینی افزایش قیمت را دارند. در محصولات ایران خودرو هم سیر افزایش قیمت را می‌توان دید. خودروی دنا پلاس که 58 میلیون تومان توسط کارخانه عرضه می‌شود در بازار به 63 میلیون تومان رسیده است. خودروی پژو 2008 که به خودروی پسابرجامی معروف شده است قیمت 167 میلیون تومان را رد کرده است و البته برخی‌ها این خودرو را با نرخ 171 میلیون تومان هم عرضه می‌کنند. قیمت کارخانه‌ای این خودرو104 میلیون تومان است. دسترسی به این خودرو مانند سایر خودروهای که خریداران زیادی دارد، هم به نوعی محال شده است. اکثر نمایندگی‌ها پژو 2008 را ندارند و ثبت‌نام‌کنندگان هم منتظر تحویل این خودرو هستند و البته هیچ ثبت‌نام جدیدی هم وجود ندارد.
کمیاب های بازار
گراند ویتارا، ساندرو، سراتو، استپ وی، پژو 206، پژو 207، دنا، تندر90، پژوهای پسابرجامی جزو کمیاب‌های بازار خودرو شدند اما در مقابل انواع برلیانس، پراید، سمند، رانا و تیبا در بازار وجود دارد.خودروهای کمیاب با آنکه در لیست فروش خودروسازان نیست ولی به صورت انبوه توسط شرکت‌های فروشنده خودرو و لیزینگی عرضه می‌شود.
شرکت‌های فروش خودرو می‌گویند؛ ما برای تحویل خودروهای کمیاب هیچ مشکلی نداریم و تنها یک هفته زمان برای تحویل آن کافی است.این خودروها با قیمت‌های بسیار بالاتر فروخته می‌شوند و از طرفی شرکت‌های فروشنده، پیشنهاد فروش قسطی با سود 18 درصد را هم می‌دهند.حال معلوم نیست که شرکت‌های فروشنده خودرو چگونه به خودروهای کارخانه دسترسی پیدا می‌کنند. یکی از نمایندگی‌های کارخانه خودروسازی به «ایران» می‌گوید: برای مردم فروش خودرو با قیمت کارخانه کم شده است اما برای بخش خصوصی و شرکت‌های فروش خودرو هنوز محدودیتی وجود ندارد و ما هر زمان که بخواهیم می‌توانیم خودروی سفارش داده شده را تحویل بگیریم.
مردم به خودروی کارخانه دسترسی ندارند
سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو نیز معتقد است: چند وقتی است 5 شرکت خودروهای کارتکس را وارد بازار می‌کنند. شرکت‌های گمنام خودروها را با قیمت بازار عرضه می‌کنند و خبری از فروش با نرخ کارخانه وجود ندارد. وقتی عرضه به این شکل باشد، افزایش قیمت خودرو دور از ذهن نیست و همواره شاهد گرانی خودرو هستیم.وی از مراجع ذیصلاح خواست که عرضه خودرو توسط خودروسازان در بازار پیگیری شود.این در شرایطی است که وی بارها تأکید کرده است نمایشگاه‌داران نمی‌توانند بازار خودرو را به هم بریزند چرا که خودروی برای عرضه ندارند.وی گفت: خرید به صورت کارتکس با تخفیف 10 الی 15درصد نرخ کارخانه است، حال سؤال این است که چرا شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو با نرخ بازار خودروهای کارتکس را به فروش می‌رسانند. وی ادامه داد: خودروسازان، از 14 فروردین 97 به سمت کاهش عرضه خودرو حرکت کردند و متأسفانه روزانه عرضه خودرو در بازار کاهش پیدا می‌کند.
هیچ زمان شرایط اینگونه نبود
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار را باور نکردنی می‌داند و می‌گوید: هیچ زمان فاصله قیمت به این شکل نبوده است. در خودروهای کمتر از 30 میلیون تومان اختلاف قیمت کارخانه و بازار بین 1 تا یک و نیم میلیون تومان است.در خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان این فاصله قیمتی به 7 میلیون تومان رسیده است و در خودروهای داخلی کمتر از 70 میلیون تومان، اختلاف قیمت فراتر از25 میلیون تومان است.وی خاطرنشان کرد:تولید خودرو به اذعان خودروسازان افزایش پیدا کرده اما این افزایش تولید چگونه اتفاق افتاده است که هنوز اثر و نشانه آن در بازار دیده نمی‌شود.بازار خودرو این روزها شرایط خوبی ندارد و معلوم نیست چه سرنوشتی منتظر خریداران خودرو است.
 

/ایران

منبع : ایران آنلاین