به گزارش
ایران خبر،
این استیضاح در حالی انجام میشود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تعلیم و تربیت دلایل آن کاملاً سیاسی بوده و با توجه به نزدیک بودن آغاز سال تحصیلی جدید ، زمان این سؤال و جواب مناسب نیست، چرا که تا کمتر از 20 روز دیگر سال تحصیلی جدید نزدیک بودن به آغاز شده و با این تصمیم 13 میلیون دانشآموز دچار بلاتکلیفی میشوند. اگر چه برخی معتقدند که وزیر آموزش و پرورش در زمینه مطالبات معلمان کوتاهی کرده است اما جمع بندیها نشان میدهد رویکرد بطحایی در چارچوب اسناد بالادستی و برنامههای تحولی در مدیریت آموزش و پرورش بوده است؛ موضوعی که خودش هم چندی پیش در گفتوگو با «ایران» اعلام کرد و گفت:«روزهایی که برای ارائه برنامهام در مجلس حضور پیدا کردم بیشتر برنامههای تحولی را مطرح کردم و در طول یکسال گذشته هم بر اساس همین مدل جلو آمدم. البته قبول دارم که معیشت معلمان مشکل دارد اما نباید همه انرژی را برای این کار بگذارم هرچند به معیشت معلمان هم توجه میکنم اما همه برنامهام صرف معیشت معلمان نمیشود. برنامه درسی و فشارهای روانی که بابت کلاسهای آموزشی به بچهها میشود هم برای بنده مهم است. در کنار این باید برای بچههایی که بعد از آزمونهای مدارس خاص و کنکور دست به خودکشی میزنند و در بولتنهای محرمانه به دستم میرسد هم برنامه داشته باشم. نمیتوانم در آموزش و پرورش بیتفاوت باشم.»
بطحایی البته درباره اینکه چرا برخی از نمایندگان موضوع استیضاح را به جریان انداختند، اظهار داشت: استیضاح را حق نمایندگان میدانم اما ممکن است پشت سؤالات استیضاح درخواستها و نیازهای دیگری باشد که درقالب این استیضاح مطرح میشود. شاید مطرح کردن برخی موضوعات برای نماینده مجلس سخت باشد و او در قالب یک سؤال دیگری این استیضاح را به جریان میاندازد.
در سوی دیگر برخی از فعالان صنفی معلمان بر این باورند که استیضاح وزیر آموزش و پرورش در شرایط فعلی کاملاً سیاسی وغیر کارشناسی بوده است. محمد نیکنژاد فعال صنفی معلمان درباره این استیضاح گفت: تجربه 28 سالهام در آموزش و پرورش نشان میدهد که استیضاح وزیر آموزش و پرورش هیچ گاه موفق نبوده است.درحقیقت بیشترین استیضاحها در همه دولتها مربوط به وزارت آموزش و پرورش بوده است و اگر منصفانه بخواهیم بگوییم هر دولتی که آمده نمایندگان مجلس تا به مشکلی با دولت برمی خوردند سریع وزیر آموزش و پرورش را استیضاح میکردند. دلیل استیضاحها هم همیشه بیتوجهی به مطالبات معلمان و وضعیت معیشت آنها بوده است. وی به نگاه سیاسی نمایندگان مجلس در استیضاح اشاره کرد و اظهار داشت: مثلاً آقای زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس در زمان آقای حاجی بابایی هم عضو کمیسیون آموزش بود چرا آن زمان که آقای حاجی بابایی طرح شتابزده 6_3_3 را اجرایی کرد واکنشی نشان نداد؟
نیکنژاد با اشاره به اینکه در چند دهه اخیر مشکلات آموزش و پرورش انباشته شده است، گفت: مشکل ما در وزارت آموزش و پرورش هم همین است که نمایندگان مجلس به این وزارتخانه نگاه سیاسی دارند. در واقع مشکل اصلی ما این است که وزارت آموزش و پرورش در اولویت حاکمیت نیست و همه درباره توجه به معلم و دانشآموز شعار میدهند.
موافقان استیضاح چه میگویند؟
در سوی دیگر برخی از فعالان صنفی معلمان نیز موافق این استیضاح هستند، آنها بر این باورند که وزیر آموزش و پرورش در زمینه مطالبات معلمان کوتاهی داشته است؛ موضوعی که مهدی بهلولی کارشناس تعلیم و تربیت اعلام کرد و گفت: بسیاری از معلمان با این استیضاح موافق هستند چرا که آقای بطحایی نتوانسته به وعدههای خود عمل کند. او چند بند از حقوق معلمان را حذف کرد همچنین شنیدهایم بند تفاوت تطبیق هم در ماههای آینده حذف خواهد شد. احکام معلمان با کاهش چشمگیری روبهرو شد و آقای وزیر در این باره هم توضیحی نداد. وزیر آمده بود تا وضعیت معیشت معلمان را بهتر کند اما اقدامات قابل قبولی از او ندیدم. از او بارها پرسیدیم درباره بیمه تکمیلی معلمان چه کرده است؟ مطالبات معلمان چه زمانی باید به سرانجام برسد، او فقط وعده داد و عملی نکرد.
همچنین نرگس ملکزاده فعال صنفی معلمان درباره عملکرد وزیر آموزش و پرورش گفت: فکر می کنم آغاز سال تحصیلی ربطی به زمان استیضاح بطحایی ندارد.یک وزارتخانه تحول خواه باید در بیست روز مانده به سال تحصیلی برنامهریزی را انجام دهد. در ضمن مجریان اصلی در پروژه مهر، فرهنگیان و مدیران مدارس هستند که آنها هم مطمئناً با تمام مشکلات مالی در صدد برنامهریزی جهت بازگشایی مناسب سال تحصیلی هستند.
وی تأکید کرد: با نگاه به اسامی نمایندگان و محورهای استیضاح میشود گفت که نگاه نمایندگان به استیضاح بطحایی نگاه سیاسی است، اما بندهایی از محورهای استیضاح با مطالبات همیشگی فرهنگیان همخوانی دارد. فعالان فرهنگی در کمپینها و در دیدارهای حضوری با نمایندگان بارها این خواستهها را بیان و تکرار کردهاند. متأسفانه شرایط بد اقتصادی در کشور، مردم را سیاست زده کرده و آنچه برایشان مهم است بهبود نسبی شرایط اقتصادی است. وقتی معلمان میبینند که در محورهای مطالبات مسائل معیشتی و کیفی آموزش و پرورش بیان شده است رضایتشان از استیضاح بیشتر میشود. به عنوان یک معلم موافق استیضاح وزیر هستم اما نه محورهای اعلام شده که نمایندگان دارند. آقای وزیر باید قبل از اجرای طرحهای شتاب زده به فکر حل ریشهای این مشکلات باشد.
مخالفت برخی ائمه جمعه با استیضاح وزیر آموزش و پرورش
چهار روز بعد از اعلام وصول استیضاح سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، برخی ائمه جمعه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به آن واکنش نشان دادند و استیضاح وزیر آموزش و پرورش در این مقطع را درست ندانستند، در همین زمینه نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان گفت: با در نظر گرفتن شرایط کشور و در پیش بودن سال جدید تحصیلی؛ استیضاح وزیر آموزش و پرورش آسیب زیادی به جامعه وارد میکند.
همچنین آیتالله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک گفت: آموزش و پرورش باید در این ماه آمادگی لازم را داشته باشد و با برنامهریزی از پیش تعیین شده دقت لازم را بکند تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان بازگشایی مدارس را یک «نهضت عظیم فرهنگی» توصیف کرد و خطاب به نمایندگان مجلس که این هفته استیضاح وزیر آموزش و پرورش را در دستور کار دارند، اگر قرار است وزیری استیضاح شود باید در زمانی باشد که بخشی از کارهای سنگین جامعه فلج نشود.
استیضاح وزیر به دانشآموزان لطمه وارد می کند
همچنین دستیار ویژه رئیسجمهور در امور حقوق شهروندی هم، استیضاح وزیر آموزش و پرورش را لطمه زننده اطلاق کرد. شهیندخت مولاوردی به سرمشق نیوز گفت:استیضاح وزیر ۲۰ روز قبل از بازگشایی مدارس لطمه جبران ناپذیری به تنه دانشآموزی کشور می زند. این استیضاح نه تنها چیزی را اصلاح نمی کند بلکه باعث خرابتر شدن اوضاع خواهد شد.
مولاوردی افزود: با توجه به کمبود بودجه در آموزش و پرورش و مشکلات، وزارت آموزش و پرورش تاکنون با مدیریت خوب بطحایی اداره شده است و در صورت استیضاح و عدم رأی اعتماد مجلس به بطحایی، اداره وزارتخانه با سرپرست در شرایط فعلی و در ماه بازگشایی مدارس باعث خراب شدن اوضاع خواهد شد.
استیضاح بطحایی، منصفانه نیست
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی ضمن عاقلانه ندانستن استیضاح وزیر آموزش و پرورش در وضع کنونی متذکر شد که به این استیضاح رأی منفی خواهد داد.
حجتالاسلام مجتبی ذوالنوری، نماینده اصولگرای مردم قم در مجلس با اشاره به مسأله اعلام وصول استیضاح بطحایی اظهار داشت: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا نکردهام و امضا نیز نخواهم کرد و در زمان رأیگیری در صحن علنی نیز به این مسأله رأی منفی خواهم داد. دلایل متعددی برای امضا نکردن طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش و رأی منفی دادن به این مسأله دارم، معتقدم که آقای بطحایی نسبتاً عملکرد خوبی داشته است و اگر مسائلی نیز وجود دارد، رسوب به جا مانده از گذشته است. بعضی مواردی نیز که در استیضاح آقای بطحایی مطرح شده، مواردی است که دست وزیر آموزش و پرورش نیست و گاهی از پستها و مراتب بالاتر از او مواردی تحمیل میشود.
وی با اشاره به برخی گمانهزنیها مبنی بر سیاسی بودن استیضاحهای پشت سرهم وزرا توسط نمایندگان، اظهار کرد: حقیقت اینجاست که من نمیتوانم سیاسی بودن یا نبودن موضوع را قضاوت کنم چراکه از نیات استیضاح کنندگان اطلاعی ندارم ولی آنان نماینده و دلسوز هستند و شاید در حوزههای انتخابیه خود مشکلاتی را مشاهده و سپس بحث استیضاح را مطرح کردهاند.