ایجاد آرامش در بازار خودرو/ واردات لاستیک خارجی برای تنظیم بازار
وی در ادامه افزود: محدودیت واردات قطعات باعث شده تا ماشینالات خریداری شده به واسطه نبود قطعات از گارانتی خارج شده و هزینههای بالایی را به معدنکار تحمیل کند . این درحالیست که شرکتها و نمایندگان فروش نیز نبود قطعات را بهانه کرده و در برخی از موارد شاهد سوء استفاده این نمایندگان هستیم.
صالحی، به عدم امکان داخلی سازی بسیاری از قطعات یدکی و تجهیزات معدنی اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که ساخت قطعات آن هم در تعداد اندک برای تولیدکننده صرفه اقتصادی نداشته و این در حالیست که تداوم فعالیت بزرگترین تولید کننده ماشینآلات معدنی کشور نیز به واردات بیش از 70 درصدی قطعات وابسته است.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات سنگین معدنی به مذاکرات صورت گرفته با معاونت بازرگانی و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: در مذاکرات و نامه نگاریهای صورت گرفته علاوه بر اعلام نگرانی در خصوص مسایل ارزی نسبت به زمینگیر شدن ماشینآلات و توقف تولید معادن در نتیجه توقف واردات هشدار داده شده است، اما با وجود نامه و درخواست معاون بازرگانی برای تسهیل در ثبت سفارش واردات قطعات معدنی متاسفانه واردات به بررسی و عدم قابلیت داخلی سازی از سوی مدیرکل نیور محرکه و خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت موکول شده است
گفتنی است پیش از این نیز جعفر سرقینی معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی محدودیتهای وارداتی و قرار گرفتن ماشینآلات معدنی در ردیف خودروهای لوکس از تلاش این معاونت برای خروج ماشین آلات معدنی و راهسازی از گروه خودرو و فراهم آوردن شرایط برای ورود آخرین تکنولوژی های معدنی به کشور خبر داده و گفته بود؛ خانه معدن ایران هم اکنون طرح احیای ۵۰۰ معدن متروکه را در برنامه خود دارد و با توجه به عدم تولید برخی نمونهها و مدلهای ماشین آلات معدنی نیاز استتا ورود برخی از این ماشین آلات به کشور تسهیل شود.