کد مطلب: 118887
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۰۶
متروی تهران که در قانون آن را راهآهن شهری تهران و حومه نامگذاری کردهاند، قرار بود در4 خط و به طول کلی 63 کیلومتر و با 61 ایستگاه در زیر اراضی پایتخت ساخته شود و تهران را از چهار جهت شرق، غرب، شمال و جنوب به هم پیوند بزند. روزنامه اطلاعات، همزمان با آغاز علامتگذاری مسیر متروی تهران، نقشه تفصیلی این طرح 85 میلیارد ریالی و مشخصات مسیر آن را در روز سهشنبه دوم شهریور سال 1355 به شرح زیر منتشر کرد:
به گزارش
ایران خبر،
خط یک: این خط از شهستان پهلوی شروع میشود و به سوی جنوب امتداد مییابد، خط یک در امتداد مسیر خود از این تقاطعها میگذرد. عباس آباد- کریمخان زند، تخت جمشید، دروازه دولت، میدان مخبرالدوله، میدان سپه، گلوبندک، میدان محمدیه. این خط سپس به سوی جنوب غرب تغییر مسیر مییابد و پس از گذشتن از شوش و میدان راهآهن، در جنوب خیابان نواب پایان مییابد. این خط طرح توسعه ندارد.
خط دو: این خط شرقی، غربی است و از نظام آباد تا میدان شهناز، میدان مهران، میدان بهارستان و میدان سپه مسیر شمالی - جنوبی را میپیماید و سپس به موازات خیابان سپه، میدان باغ شاه، خیابان دانشگاه جنگ، خیابان آذربایجان و بهبودی امتداد مییابد.این مسیر بعداً در دو جهت امتداد مییابد: در شمال شرقی، نظام آباد شمالی، بوستان، گلزار، میدان هفت حوض نارمک و تا تقاطع بزرگراه داریوش را در بر میگیرد. در غرب نیز در مسیر جاده قدیم کن تا منطقهای نزدیک به آریا شهر امتداد مییابد.
خط ۳: این خط از مجیدیه شروع میشود، به چهارراه قصر و از آنجا به میدان 25 شهریور میرسد و در مسیری شرقی- غربی امتداد مییابد و تا تقاطع خیابان پهلوی، آریامهر پیش میآید. خط ۳ سپس به سوی جنوب امتداد مییابد. ایستگاههای عمده این مسیر در تقاطعهای کریمخان زند، تخت جمشید، حافظ، کالج و نادری، قرار دارد و آخرین ایستگاه آن در خاتمه عملیات مرحله نخست، پارک شهر است. این خط در مرحله دوم به سوی جنوب ادامه مییابد و سراسر خیابان شاهپور را میپوشاند، در انتهای شاهپور، به سوی میدان راهآهن منحرف میشود و تا فرح آباد خزانه امتداد مییابد.
خط 4: این خط از فرح آباد شروع میشود، به سوی کوکا کولا، میدان ژاله و میدان مهران امتداد مییابد و سپس به سوی خیابان شاهرضا تغییر مسیر میدهد و در مسیر این خیابان میدان فردوسی و تقاطع کالج را میپوشاند و پس از گذشتن از میدان 24 اسفند تا بهبودی امتداد مییابد. این خط در مرحله دوم ساختمان مترو میتواند از امتداد خط ۲ تا نزدیک آریاشهر سود جوید. خط 4 در شرق، بعداً تا پادگان فرح آباد امتداد خواهد یافت.