بسیاری از تحلیلگران فعال در حوزه فناوری بر این باورند که پیامرسانها موفق شدهاند شبکههای اجتماعی را بهعنوان بزرگترین رقبای قدرتمند خود پشت سر بگذارند و کاربران بیشتری را به سمت خود بکشانند.
البته به عقیده آنها، استفاده و محبوبیت بیشتر پیامرسانها مرهون ماهیت کاملا متفاوت آنهاست، بهگونهای که کاربران بهمنظور استفاده روزانه و لحظه به لحظه خود برای ارتباط با دوستان، همکاران و اعضای خانواده خود مجبورند از آنها استفاده کنند و همین امر نیز موجب شد تعداد آن دسته از کاربرانی که از شبکههای اجتماعی و سایر سرویسهای اینترنتی نظیر پست الکترونیکی استفاده میکردند، به شدت رو به افول و کاهش برود.
محبوبیت پیام رسان هاالبته یکی دیگر از مسائلی که باعث شده است محبوبیت اپلیکیشنهای پیامرسان نسبت به شبکههای اجتماعی افزایش یابد، قابلیتهای روزافزون و کاربردی است که هر روزه به آنها افزوده میشود و کاربران بوسیله آن قادر خواهند بود تمامی کارهای موردنظر و روزانه خود را انجام دهند و دیگر نیازی به ایمیل و شبکههای اجتماعی نداشته باشند و حتی درصورت نیاز، کمتر از پیامرسانها به آنها سر بزنند و لحظه به لحظه چک کنند.
آمار نشان میدهد که هم اکنون ۲۰ درصد از پیامهای ارسال شده در پیامرسانها توسط کاربران باز میشود، این در حالیست که باز کردن و مشاهده پیامها در سایر پلتفرمها نظیر ایمیل تنها به یک درصد میرسد.
به همین دلیل هم فیسبوک در تلاش بوده است تا با بهرهگیری از محبوبیت پیامرسان واتساپ و فیسبوک مسنجر به سودآوریهای خود افزایش داده و سهم بزرگی را از بازار پیامرسانهای جهان تصاحب کرده و به خود اختصاص دهد.
واتس اپ محبوب ترین پیام رسان در جهاناپلیکیشن واتساپ هماکنون پرطرفدارترین و محبوبترین پیامرسان در جهان به شمار میرود و برنامه آن برای تمامی سیستمهای عامل اندروید، iOS و ویندوز قابل نصب و استفاده است. واتس اپ در سال ۲۰۱۶ میلادی لقب پرکاربردترین پیامرسان جهان را گرفت.
این اپلیکیشن از آن جهت ضریب امنیت سایبری بالایی دارد که از قابلیت Encryption End- to End یا رمزنگاری پیشرفته پشتیبانی میکند و از پروتکلهای پیشرفتهای برای حفظ حریم شخصی کاربرانش برخوردار است. این بدان معناست که مکالمات و اطلاعات مبادله شده میان کاربران و مخاطبان به صورت کامل محافظت شده بوده و مکالمات، اطلاعات شخصی و خصوصی آنها از سوی نهادهای دیگر قابل رصد و ردگیری نخواهد بود.
شرکت فیسبوک با در اختیار گرفتن و تصاحب شرکت واتساپ در سال ۲۰۱۴، ۱۹ میلیارد دلار کسب کرد و از آن زمان تاکنون نیز با معرفی و افزودن قابلیتهای جدید بدنبال جذب و حفظ طرفداران این پیامرسان بوده است. طبق تازهترین آمار منتشر شده در ژانویه ۲۰۱۸، پیامرسان واتس اپ میزبان حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه بوده است.
/ ایسنا