کد مطلب: 121689
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۶
امروزه اگرچه انواع مختلف ابزارهای رسانهای روی کار آمدهاند، ولی بسیاری از مردم جهان همچنان علاقه دارند برنامههای تلویزیونی را تماشا کنند. در حالی که تا حدود یک دهه قبل تعداد گزینهها در این زمینه اندک بود و مخاطبان باید از بین تعداد انگشت شمار شبکههای تلویزیونی یک برنامه را انتخاب میکردند اما در حال حاضر تعداد شبکهها بسیار افزایش یافته است و مخاطبان با حجم گسترده برنامههای مختلف مواجه شدهاند.
به گزارش
ایران خبر،
این طور که مرکز تحقیقاتی «نیلسِن» در آخرین گزارش خود اعلام کرده است، در حال حاضر هر خانواده امریکایی به طور میانگین به 187 شبکه تلویزیونی دسترسی دارد و این در حالی است که عدد مذکور برای سال 2008 میلادی تنها 129 شبکه گزارش شده بود. با وجود این گفته میشود که اگرچه تعداد این شبکهها افزایش یافته است، ولی هر خانواده امریکایی تنها 17 شبکه تلویزیونی را مشاهده میکند و با مابقی آنها کاری ندارد.
این بررسی نشان داده است که افزایش تعداد محتوای تصویری به معنی افزایش تعداد ساعتهایی که مردم برای تماشای تلویزیون اختصاص میدهند، نخواهد بود. کارشناسان همچنین به این نتیجه رسیدند که ضمن افزایش کمی محتوای تلویزیونی، کیفیت آنها افول کرده است و به همین خاطر مردم تمایل کمتری به تماشای برنامههای تلویزیونی دارند.
براساس این بررسی همچنین مشخص شد بیش از 27 هزار و 831 شبکه تلویزیونی فعال در سراسر جهان وجود دارد که البته پیشبینی میشود این رقم تاکنون تغییر کرده باشد. طبق آمار موجود بیش از 1.4 میلیارد خانواده در سراسر جهان یک دستگاه گیرنده تلویزیونی در اختیار دارند که این رقم معادل 79 درصد تمام خانوادههای جهان است. در این میان گفته شده است 100 درصد خانوادهها در کشورهای توسعه یافته تلویزیون دارند و در کشورهای در حال توسعه دست کم 69 درصد خانوادهها یک دستگاه گیرنده تلویزیونی را در خانه خود مورد استفاده قرار میدهند.
در بین تمام کشورهای جهان روسیه با 7306 کانال بیشترین تعداد شبکه تلویزیونی را در اختیار دارد که پس از آن چین با 3240 شبکه تلویزیونی، اتحادیه اروپا با 2700 شبکه تلویزیونی و ایالات متحده امریکا با 2218 شبکه تلویزیونی قرار دارند. براساس گزارش سال 2014 میلادی ایران از نظر تعداد شبکههای تلویزیونی در رتبه سیوهفتم جهان قرار گرفته است.