کد مطلب: 125382
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۹
این روزها بسیاری از ما گمان میکنیم که بواسطه کاهش مراجعه عمومی به کتابفروشیهای شهر، خرید کتاب نیز کاهش پیدا کرده است. صرفنظر از اینکه این باور درست باشد یا غلط، هیچ کس نمیداند این کاهش به چه میزان بوده است.
به گزارش
ایران خبر،
در وضعیت کنونی اطلاعاتی قابل اتکا و استناد در دسترس نیست که خریداران کتاب چه میزان از خریدشان را توسط وبگاههای فروش انجام میدهند، چه مقدار از فروش کتاب در نمایشگاههای استانی رخ میدهد یا نمایشگاه کتاب تهران دقیقاً چه سهمی از بازار کتاب را اشغال کرده است یا چه درصدی از فروش کتاب در کتابفروشیهای زنجیرهای رخ میدهد. در غیاب نظامهای اطلاعاتی که میتواند سهم بازارهای گوناگون کتاب را مشخص و رفتار مشتریان را در حوزه خرید کتاب تبیین کند، نمیتوان تحلیل دقیقی نسبت به وضعیت بازار کتاب ایران ارائه داد همچنانکه نمیتوان بدرستی برای صنعت نشر برنامهریزی کرد.
من بخشی از این تصور کاهش فروش را از سر ندیدن اقتضائات نوین جامعه میبینم. جامعه امروز ایران با جامعه یک دهه پیش تفاوتهایی جدی دارد و الگوی مصرف، شیوه خرید و ذائقه مصرف فرهنگی مردم تغییر کرده است. اگر طی این سالها شاهد بسته شدن کتابفروشیهایی بودهایم این یک روی سکه است. در روی دیگر آن، کتابفروشیهای بسیاری به تازگی تأسیس شدهاند. کم نیستند کتابفروشیهایی که طی این سالها توانستهاند در شکل و شمایلی نو با ایجاد جذابیت بیشتر، سهمی از بازار فروش کتاب را از آن خود کنند. این را هم میدانیم که بخش قابلتوجهی از تقاضای کتاب توسط وبگاههای فروش اینترنتی تأمین میشود.