کد مطلب: 126156
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۳
پرونده اصلاح قیمت خودروها با افزایش قیمت محصولات، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو بسته شد. آنگونه که خودروسازان می‌گویند قیمت خودروها به چرتکه آنها نزدیک شده است و البته رشد قیمت به معنی سودده شدنشان نیست ولی اعداد جدید می‌تواند از افزایش زیان آنها جلوگیری کند.
 
به گزارش ایران خبر،  
خودروسازان معتقدند نمی‌توان با قطعیت گفت که قیمت‌های جدید پایان قیمت‌گذاری است و احتمال دارد که افزایش دوباره قیمت‌ها در انتظار بازار خودروباشد. حاشیه 5 درصد برای خودروهای بالای 45 میلیون تومان و افزایش 30 درصدی خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان آن چیزی است که این روزها در مورد انواع خودروهای وطنی اعمال می‌شود. ولی در برخی از خودروها  5 درصد حاشیه بازار دیده نمی‌شود. به عنوان مثال خودرو آریو اتومات که در بازار با قیمت 90 میلیون تومان به فروش می‌رسید با تصویب سازمان حمایت 94 میلیون تومان شده است. از طرفی سراتو آپشنال که قیمت بین 195 تا 196 میلیون تومان در بازار بود قیمت کارخانه‌ای آن 196 میلیون تومان شد. این روزها با رشد قیمتی که از سوی کارخانه اتفاق افتاده است خیلی از خریداران دست از خرید کشیدند و همواره این سؤال را دارند که قیمت خودروها در بازار چه فرآیندی را دنبال خواهد کرد؟ فعالان بازار خودرو این‌گونه جواب می‌دهند: تا زمانیکه عرضه واقعی خودرو از سوی خودروسازان صورت نگیرد بزودی شاهد رشد قیمت‌ها در بازار خواهیم بود. اما اگر تولید افزایش پیدا کند و خودروسازان برای عرضه خودرو اقدام کنند قیمت‌های فعلی حفظ و قیمت‌های بازار و کارخانه بسیار نزدیک می‌شود و حتی خودروهایی که تقاضای کمتری دارند قیمت بازار آن از کارخانه ارزان‌تر خواهد شد. حال باید به این نگرانی پاسخ داد که با رشد قیمت، تولید خودرو  چه فرآیندی را طی خواهد کرد و خودروسازان می‌توانند تقاضاهای آینده را پاسخ دهند. کارشناسان به آینده تولید خودرو نسبت به ماه‌های گذشته امیدوارتر شدند و معتقدند که خودروسازان می‌توانند به تعهدات خود عمل کنند. سازمان حمایت هم به خودروسازان هشدار داده است که اگر تا مردادماه به تعهدات خود در تحویل خودروها عمل نکنند دیگر همراهی قیمتی بین دولت و خودروسازان اتفاق نخواهد افتاد.
منبع : ایران آنلاین