کد مطلب: 129617
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۵
مقام معظم رهبری دستور رفع بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام(ره) را صادر کرد. این خبری بود که «عیسی کلانتری» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به رسانه‌ها می‌دهد و می‌گوید: «رهبر انقلاب دستور داده‌اند تا مسأله بوی بد محور قم - تهران تا پایان دولت دوازدهم رفع شود.» «محمد رستگاری» معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» هم از شناسایی 28 کانون عمده ایجاد بو در قم به تهران خبر می‌دهد.
 
به گزارش ایران خبر، به گفته رستگاری این 28 کانون عمده در 5 شهر تهران، شهرری، اسلامشهر، بهارستان و رباط کریم قرار دارد. این کانون‌ها با آلودگی‌های مختلفی از جمله دامداری، فاضلاب، پسماند و... دست به گریبان هستند. رستگاری فاضلاب شهرهای اسلامشهر، واوان و بهارستان را از جمله علل بویی می‌داند که مسافران ورودی به ایران را از فرودگاه امام تا جنوب تهران می‌آزارد. مجتمع دامپروری «دام گستر» با داشتن چهار هزار دام سنگین هم از دیگر علل بوی بد جنوب تهران است. رستگاری آرادکوه را هم یکی دیگر از بزرگترین کانون‌های ایجاد آلودگی در جنوب و جنوب غرب تهران می داند. «حسن روحانی» رئیس جمهوری هم آنطور که «عیسی کلانتری» معاون او خبر می‌دهد خواستار جا به جایی محل دفن زباله در این کوه شده تا مردم کهریزک، باقرشهر و جنوب تهران نفسی به راحتی بکشند. همچنین آنطور که رستگاری می‌گوید: «علاوه بر فاضلاب شهرهای اسلامشهر و بهارستان کارگاه‌های صنفی چون قالی شویان و کارواش‌ها هم در ایجاد فاضلاب نقش دارند.» او راهکار مسئولان برای رفع معضل آلودگی ناشی از وجود بیش از 100 واحد دامی را احداث «بیوگاز» و تولید برق از کودهای دامی می‌داند. دو سرمایه‌گذار هم پای کار آمده‌اند اما گرانی‌ها به دنبال افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی، برنامه‌ها را به هم زده است. «رستگاری» می‌گوید: «دولت اعتباراتی را در اختیار استان قرار داده، اگر از محل آن اعتبارات، تسهیلات کم بهره به سرمایه گذاران بدهند، ممکن است باعث انگیزه شود.»
«کیومرث کلانتری» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران هم به «ایران» می‌گوید: «محور تهران- قم از دو سال پیش به صورت جدی در دستور کار  محیط زیست با همکاری فرماندار و بخشدارهای شهرهای مسیر قرار گرفته است.» به گفته کلانتری از 28 کانون بحرانی تولید آلودگی، آلودگی‌ها در 25 کانون یا تقریباً مهار شده یا در مراحل پایانی است.» او جمع‌آوری 56 دهنه زغالگیری را از جمله این کانون‌ها می‌داند و می‌گوید: «بخشداران 5 شهر محور تهران – قم موظف شدند تا کارگروهی را با عضویت دستگاه‌های ذیربط تشکیل بدهند و روی پسماند سوزی‌ها نظارت کنند.» او نظارت حال حاضر را کافی نمی‌داند و می‌گوید: «فرمانداران و بخشداران باید تا مهار کامل آلودگی‌ها نظارت داشته باشند.» به گفته او فاضلاب‌های جنوب شهر 7 نهر است که زیر بزرگراه(اتوبان تهران- قم) به صورت ماندابی جمع شده است. حرف او این سؤال را پیش می‌آورد که آیا وجود این همه فاضلاب زیر بزرگراه به نشست زمین منجر نمی‌شود؟ آیا نشست زمین با خسارت‌های جانی رو به رو نخواهد شد؟ کلانتری می‌گوید: «محیط زیست خواستار اختصاص اعتبار و سرعت ایجاد تصفیه خانه برای این فاضلاب هاست که از اسلامشهر، واوان و بهارستان جاری می‌شوند. به گفته مدیرکل محیط زیست تهران روزانه 9 میلیون تن زباله تهران در آرادکوه تخلیه می‌شود. او هم دفن زباله را در این نقطه ناقص می‌داند و هم اعتقاد دارد که باید زودتر این زباله‌ها از آرادکوه جا به جا شوند. به گفته کلانتری کمپوست تهیه شده از این زباله‌ها به دلیل داشتن شیشه و پلاستیک مورد تأیید وزارت کشاورزی نیست. 
کلانتری می‌گوید: «در حال حاضر بخشی از روان آب‌ها توسط وزارت نیرو تصفیه می‌شود اما 200 متر پایین‌تر دوباره وارد روان آب‌های تصفیه نشده می‌شود. به هرحال یکی از اهداف ایجاد تصفیه خانه‌ها، بازچرخانی روآن آب هاست.» کلانتری پیش از این پایان ساماندهی و رفــــــــع بوی بد محور تهران –قم را تا پایان سال 97 اعلام کرده بود اما دیروز وعده دوسال دیگر را داد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد پیدا نشدن منشاء بوی نامرموز تهران در چند ماهه گذشته، استانداری تهران را به صرافت انداخت تا کانون‌های آلودگی تهران در سه دهه گذشته را از بین برد به امید این‌که منبع آن بو هم در جنوب یا جنوب غربی تهران باشد و از بین برود. 
حال باید دید این بار دفن زباله، ایجاد شبکه فاضلاب و بازیافت زباله کامل انجام می‌شود یا همچنان کمیت دفن زباله در ایران می‌لنگد!
 
منبع : ایران آنلاین