کد مطلب: 131538
 
تاریخ انتشار : شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۲۲
از میانه سال گذشته رشد مصرف بنزین در کشور روند صعودی به خود گرفت و عملا دستاوردهای کارت سوخت و سامانه سهمیه بندی سوخت که از میانه دهه ۸۰ به اقتصاد وارد شد، از بین رفت این موضوع عاملی شد که بحث بازگشت کارت سوخت و سهمیه بندی بار دیگر تقویت شود که این موضوع با گرانی CNG تقویت شد.
 

به گزارش خبرنگار ایسنا، بررسی اخبار اقتصادی ایران نشان از آن دارد که عموم خوانندگان اخباری مربوط به سهمیه بندی بنزین، قیمت بنزین، کاهش میزان تولید ون، بازسازی مناطق سیل شده، آثار کاهش قدرت خرید مردم، رکوردشکنی سه‌باره بازار بورس، بیمه قالیبافان، ورود دستگاه قضائی به پل تازه ساز در استان لرستان و قیمت دلار را پیگیری کرده‌اند.

انتهای دهه ۸۰ بود که کارت سوخت و بعد از آن سهمیه بندی بنزین به اقتصاد ایران و خانوار وارد شد، این برنامه با سه بار رشد قیمت از ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان، از ۴۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان و از ۷۰۰ تومان به ۱, ۰۰۰ تومان در هر لیتر همراه بود که با روی کار آمدن دولت یازدهم و سکان‌داری بیژن نامدار زنگنه در وزارت نفت، این کهنه سوار وزارت در ایران معتقد بود در زمان فعلی با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه حذف کارت سوخت و این سامانه هیچ خروجی به همراه ندارد و تنها هزینه سنگین نگهداری از سامانه برای دولت و وزارت نفت را به همراه دارد.

اما از سال گذشته با توجه به نوسان نرخ ارز قاچاق سوخت سود قابل توجهی را نصیب افراد می‌کند و این موضوع عاملی شده تا میزان مصرف سوخت در کشور افزایش قابل توجهی به خود بگیرد از این رو بار دیگر ورود کارت سوخت و سهمیه بندی بار دیگر مطرح شد که این طرح تا هفته گذشته راه به جایی نبرد اما به نظر می‌رسد با توجه به رشد قیمت ۳۹ تومانی گاز مایع، احتمال دارد بار دیگر قیمت بنزین افزایش و سهمیه بندی به عرضه بنزین وارد شود.

حال با این شرایط عبدالله مشکانی- کارشناس مسائل اقتصادی - معتقد است قاچاق سوخت مبالغ هنگفتی را بر دولت تحمیل کرده و باید در پی سهمیه بندی بخشی از درآمد این موضوع به تقویت ناوگان دولت اختصاص یابد.


ون هم از غافله تولید عقب ماند
موضوع تقویت ناوگان در حالی مطرح می‌شود که شرکت‌های خودروسازی در ماه‌های اخیر با توجه به وضعیت تولید و شرایط اقتصادی کاهش تولید را تجربه می‌کنند و از سوی دیگر آنچنان وسیله نقلیه جدیدی در قالب خودروهای گازسوز و برقی برای تقویت ناوگان عمومی مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

بررسی‌ها نشان از آن دارد که شرکت‌های خودروسازی در اسفندماه سال گذشته تنها ۵ خودرو ون تولید کرده‌اند و این در حالی است که در بهمن ماه سال گذشته ون تولیدی کشور ۳۵ دستگاه بوده که طی یک ماه میزان تولید ون با کاهش ۸۵ درصدی مواجه شده است.

بازسازی مناطق سیل زده یک‌ساله تمام می‌شود
ابتدای سال جاری بسیاری از مناطق کشور دچار سیل شد که خسارات قابل توجهی را برای افراد به همراه داشت که در زمینه بازسازی و جبران خسارت سیل قرار بر آن شد تا از منابع مختلف دولت به جبران خسارت سیل بپردازد و در نهایت اگر منابع کفاف نداد دولت می‌تواند از منابع صندوق توسعه ملی برداشت کند. اما فارغ از این مسائل هادی درفشی- قائم مقام بنیاد مسکن اعلام کرده بازسازی مناطق سیل‌زده شروع شده و امیدواریم در کمتر از یک سال عملیات بازسازی در این مناطق به اتمام برسد این خبر در حالی مطرح شده که در سال ۹۶ کرمانشاه لرزید و هنوز بسیاری از افراد در چادر و کانکس زندگی می‌کنند و در کنار آن در سال ۹۵ پلاسکو در قلب تهران سوخت و هنوز خبری از ساخت و ساز آن به صورت عملی نیست.

در کنار اخبار ساخت و ساز و بازسازی، خیرالله خادمی- مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از ورود دستگاه قضائی به پرونده تخریب پل جدید کاکارضا که تنها دو سال پس از ساخت در اثر سیل تخریب شده است، خبر داد و افزود: در بررسی‌های اولیه مشخص شد که فونداسیون پل بالاتر از سطح آب‌شستگی بوده و جنس پل نیز بتنی نبوده است.

کمبود نقدینگی بلای جان تولید
در روزهای گذشته میزان رشد اقتصادی کشور طی ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۷ از سوی مرکز آمار منتشر شد که در این میان رشد صنعت منفی ۷.۹ درصد بود. در این زمینه کارشناسان هر یک بنا بر حوزه فعالیت خود دلایل را مطرح کردند که برخی از فعالان حوزه خودرو معتقد بودند عدم فعالیت صنعت خودرو به صورت اقتصادی و حساب شده عامل کاهش رشد اقتصادی در بخش صنعت بوده است. حال در این زمینه نصرالله محمدحسین فلاح عضو هیأت مدیره کنفدراسیون صنعت ایران کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی، افزایش قیمت مواد اولیه و موانع صادرات را از جمله مهمترین دلایل رشد منفی ۷.۹ درصدی بخش صنعت اعلام کرده است.

ادامه رکوردزنی‌ها در بورس
در هفته گذشته شاخص بورس برای دو مرتبه پیاپی رکورد زنی قابل توجهی داشت و به شاخص ۲۰۰ هزار تایی وارد شد که این رشد شاخص به دلایل اقتصادی نبود و تنها در پی کاهش ارزش پول ملی این مهم محقق شد. حال برای سومین بار، در روز جاری شاخص بورس رکورد قابل توجهی به ثبت رسانده که این رشد به رهبری گروه شیمیایی‌ها به ثبت رسید و حتی قندی‌ها که مخالفت جریان بازار حرکت می‌کردند امروز با رشد قیمت روبرو شدند و بسیاری از گروه‌ها صف‌های پایدار خرید را تجربه کردند.

بیمه برای تمام قالیبافان!
در بررسی لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۳۹۸ مقرر شده بود تا بسیاری از قالیبافان تحت پوشش بیمه قرار بگیرند که به گفته دست‌پاک رئیس مرکز ملی فرش ایران تمام قالیبافان در سال ۹۸ تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند که مهمترین دغدغه تولیدکنندگان فرش مسئله بیمه است. این مسئله در حالی مطرح می‌شود که بیمه قالیبافان حدود پنج سالی است که به این حوزه وارد شده است اما متأسفانه به دلایل مختلف این بیمه برای تمام قالیبافان در نظر گرفته نشد و در کنار آن در سال‌های اخیر به واسطه کاهش تقاضا برای فرش دستباف بسیاری از قالیبافان کسب و کار خود را تغییر دادند.


منبع : خبرگزاری ايسنا