سفیر ایران در چین:
از همکاریها در اجرای "یک کمربند- یک راه" استقبال میکنیم
خبرگزاری ايسنا , 30 ارديبهشت 1398 ساعت 16:21
سفیر کشورمان در پکن در مقالهای برای یک نشریه چینی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای همکاریهای «یک کمربند یک راه» اهمیت فراوانی قائل است، تاکید کرد، ایران به این ابتکار به عنوان چارچوبی کاربردی نه تنها در جهت منافع خود بلکه برای توسعه و پیشرفت کل مناطق نگاه میکند.
به گزارش ایران خبر، متن مقاله محمد کشاورز زاده سفیر کشورمان در پکن که در روزنامه «خوئن چیو» منتشر شده به شرح زیر است:
ابتکار کمربند راه یادآور روح راه ابریشم باستانی است که بر پایه صلح، همکاری، گشایش، فراگیری، آموزش و سود متقابل بنا نهاده شده و شکوه تاریخی ایجاد شده برای ملتهای مسیر کمربند – راه را تداعی میکند. راه ابریشم باستانی با برقراری گفتوگو و مفاهمه میان ملت را انجام سفرهای بازرگانان به صلح جهانی و رشد تجاری و تقویت پیوندهای مردمی و همزیستی مسالمت آمیز بشری کمک شایسته کرده، به گونهای که تمدن ایجاد شده بشری در عصر راه ابریشم به میراث مشترک بشری تبدیل شده و امروزه مایه مباهات بشریت است. مشارکت گسترده ملتها در ابتکار این راه را میبایست از این منظر نگاه کرد.
جمهوری اسلامی ایران هم در چهارچوب سیاستهای منطقهای خود در جهت ارتقای صلح و ثبات و امنیت بینالمللی از ابتکار کمربند – راه استفاده کرده است.
مقام معظم رهبری ایران در ملاقات با شیء جین پینگ رئیس جمهور چین در سال ۲۰۱۶ اظهارات او مبنی بر لزوم احیای راه ابریشم و گسترش همکاریهای کشورهای واقع در این مسیر را ایدهای کاملاً منطقی و قابل قبول خواندند و با اشاره به سابقه کهن ارتباطات تجاری و فرهنگی دو ملت تاکید کردند، دولت و ملت ایران همواره به دنبال گسترش روابط با کشورهای مستقل و قابل اطمینان همچون چین بوده و هستند و بر همین اساس توافق رؤسای جمهور ایران و چین برای برقراری روابط راهبردی درازمدت را کاملاً درست و حکمت آمیز خواندهاند.
ابتکار کمربند – راه نگاهی بنیادین به نیازهای زیربنایی ملتها برای توسعه اقتصادی و اجتماعی آنان دارد و توسعه یافتگی جوامع بشری را نه در ایده پردازی و فلسفه بافی بلکه از طریق پر کردن شکافهای زیرساختی ملتها محقق میداند. ارزیابی نهادها و سازمانهای مهم بینالمللی هم گویای این مطلب میباشد.
کمربند – راه ارمغان سودمندی است که از دیدگاه چین نسبت به توسعه یافتگی جوامع نشأت میگیرد. ضمن آنکه سیاست گشایش اقتصادی همه جانبه در این ابتکار دنبال میشود اما در عین حال بر اساس الگوی برد – برد و رعایت منافع متقابل بر اساس اصول مترقیانه رایزنیهای مشترک، منافع مشترک و نقش آفرینی مشترک، تجربیات توسعه اقتصادی چین و دیگر ملتها به اشتراک گذاشته میشود. از این منظر حرکت چین برای جامعه جهانی بسیار ارزشمند و امیدآفرین میباشد.
اما ابتکار کمربند – راه صرفاً به توسعه زیرساختی محدود نشده و مقوله ارزشمندتر را هم در خود دارد که با اقبال عمومی بسیاری از جوامع همراه شده و آن روبنایی است که از طریق اتصالات اذهان با یکدیگر شکل میگیرد. این مهم با برقراری ارتباطات مردم – مردم و تقویت و افزایش مبادلات انسانی، ارتقای تبادلات علمی، آموزشی و … و به صورت متقابل شکل میگیرد و ضمن ایجاد شناخت و فهم متقابل جوامع از یکدیگر، مسئولیت پذیری آنان نسبت به همدیگر را نیز به همراه میآورد. برآیند این وضعیت منجر به تأسیس جامعهای جهانی میشود که سرنوشتی مشترک دارد و این دقیقاً نیاز دنیای کنونی است.
در نقطه مقابل جناح مخالف کمربند – راه هم از زمان طرح این ابتکار با توسل به الگوهای قدیمی و منسوخ شده تاریخی نه تنها در صدد رویارویی با این حرکت ارزشمند ملت چین برآمدهاند بلکه طی چند سال گذشته با طرح اتهامات مختلف سیاسی علیه این ابتکار بیشترین مانع تراشی را در جهت پیشبرد آن ایجاد کردهاند. در حالیکه کمربند – راه در صدد اتصالات زیربنایی و پیوندهای روبنایی ملتها میباشد، متأسفانه مخالفان کمربند – راه چین هراسی گسترده در کشورهای مسیر کمربند – راه را تبلیغ کرده و با اتهام زنی و فرافکنیهای مختلف، در صدد تبدیل پیوندهای دیرینه ملتها به گسستهای جدید برآمدهاند.
روح کمربند – راه بر حاکمیت قانون چند جانبه گرایی و همکاریهای برد – برد شکل میگیرد که جمهوری اسلامی ایران همواره برای آن ارزش بالایی قائل بوده و جامعه جهانی به کرات پایبندی ایران به این مسئله را تأیید کرده است. توافق هستهای ایران که توسط شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید و پایبندی کامل ایران به این توافق به کرات به تأیید آژانس بینالمللی انرژی اتمی هم رسیده بارزترین مثالی است که میتوان اشاره کرد. متأسفانه ایالات متحده آمریکا با بهانههای واهی از عمل به تعهدات خود در این توافق فرار کرده و با خروج خود از برجام، گستاخانه سایر طرفها را نیز به ارتکاب چنین عملی تشویق کرده و با ایران هراسی تحت اتهامات ساختگی و بی مبنا در صدد توقف همکاریهای چین با ایران در چهارچوب کمربند – راه برآمدهاند.
خوشبختانه امروز جامعه بشری به خوبی تمایز این دو رویکرد را تشخیص میدهند و در سطح مجامع مهم بینالمللی نظیر سازمان ملل متحد ابتکار کمربند – راه و اهداف مترقیانه آن شناسایی شده است. مشارکت بیش از ۱۰۰ کشور و ۴۰ نفر از سران این کشورها را در دومین فروم کمربند – راه در آوریل ۲۰۱۹ با هدف شکل دهی به آینده مشترک روشنتر، اشتیاق و علاقمندی جوامع به ابتکار کمربند – راه را نشان میدهد.
جمهوری اسلامی ایران برای همکاریهای «کمربند- راه» اهمیت فراوانی قائل است و به این ابتکار به عنوان چارچوبی کاربردی نه تنها در جهت منافع خود بلکه برای توسعه و پیشرفت کل مناطق نگاه میکند. با توجه به شکل گیری ابتکار کمربند – راه در دو بخش زمینی و دریایی و بهره مندی ایران از تواناییهای مکملی منحصر به فرد خود، همواره آمادگی کامل خود برای ساخت مشترک کمربند – راه با چین را اعلام کرده و بر تقویت روز افزون این همکاریها در جهت منافع کل بشری تاکید دارد.
کلام آخر اینکه ابتکار کمربند – راه، چین را در لحظهای تاریخی قرار داده و انتظار ملتها نسبت به نقش آفرینی بیشتر چین در عرصههای مختلف بینالمللی را زیادتر کرده که سرمایه بسیار ارزشمندی را برای ملت تاریخ ساز چین در قرن ۲۱ ایجاد کرده است.
همانند هر ابتکار کلان بینالمللی، ابتکار کمربند – راه هم با چالشها و تهدیداتی روبرو است که مناسب است شرکای کمربند – راه با پیروی از اصل مترقیانه رایزنیها، منافع و نقش آفرینی مشترک در صدد رفع این چالشها و موانع برآمده و به پیشبرد متوازن و هماهنگ ابتکار کمربند – راه همت گمارند. امید است دولت چین از فرصت کمربند – راه برای خلق حماسه مشترک تاریخی دیگری به مانند راه ابریشم باستانی بهره برند.
کد مطلب: 133012
آدرس مطلب: https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/133012/همکاری-ها-اجرای-یک-کمربند-راه-استقبال-می-کنیم