کد مطلب: 135261
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۸
تهرانی‌ها تقریباً 10 روز است که با طرح زوج و فرد سابق خداحافظی کرده‌اند. حالا طرح کنترل آلودگی هوا، با ایجاد محدودیت‌هایی قصد دارد، بار ترافیکی و بحران آلودگی هوا را بعد از 14 سال به دوش بکشد. هر شهروند خودرو سوار، 20 روز سهمیه رایگان در هر فصل برای تردد در محدوده را دارد و برای مابقی روزها در صورت تمایل باید حدوداً بین 7 هزار تا 20 هزار تومان هزینه بپردازد.
 
به گزارش ایران خبر،  آنچه از ترافیک این روزهای تهران برآورد می‌شود، ظاهراً سهمیه‌بندی موجب شده تا برنامه‌ریزی برای استفاده از این 20 روز بیشتر شود. به‌نظر می‌رسد حالا ترافیک به خارج از محدوده و البته به بعد از ساعت 7 شب (پایان طرح) منتقل شود. شلوغی اتوبوس‌ها، بی‌آرتی‌ها و واگن‌های مترو نیز نشان می‌دهد که تمایل استفاده از حمل و نقل عمومی نسبت به گذشته بیشتر شده است. در این زمینه با سردار محمد رضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت‌و‌گویی کرده‌ایم که در زیر می‌خوانید:
 در این چند روز، وضعیت ترافیکی تهران چه تغییراتی کرده است؟
اظهار نظر درباره این طرح در طول این چند روز قطعاً زود است، حداقل 2 تا 3 ماه زمان نیاز است تا این طرح جا بیفتد، مسیرها مشخص شوند و رفتار ترافیکی مردم شکل بگیرد. به هرحال این طرح برای تغییر رفتار شهروندان و کاهش استفاده از خودروهای شخصی ایجاد شده تا در نهایت به کاهش بار ترافیکی و آلودگی هوا منجر شود. اما در مجموع در طول این چند روز، ترافیک داخل محدوده 10 تا 15 درصد کاهش داشته و به حاشیه و معابر بیرون از محدوده منتقل شده است. البته این درصد کمی است. بخشی از ترافیک هم به ساعت 7 به بعد منتقل شده که طبیعی است. وقتی محدودیتی ایجاد می‌شود، بار ترافیکی به بیرون منتقل می‌شود.
 اما این وضعیت ترافیکی برای شهروندان آزاردهنده است؟
در هر صورت این افزایش بار ترافیکی میل به استفاده از خودروهای شخصی را کم خواهد کرد یا برنامه‌ریزی‌ها را تغییر می‌دهد. مردم در این صورت به استفاده از خودروهای عمومی تمایل پیدا می‌کنند. چون دو راه بیشتر ندارند، یا باید از سهمیه 20 روزه استفاده کنند یا باید هزینه تردد بیشتر را بپردازند. درهر صورت تنظیم شدن رفتار مردم زمان بر است.
 برخی همچنان از نبود زیر ساخت‌ها گلایه دارند و معتقدند که باید اجرای طرح به تعویق می‌افتاد؟
اگر بحث دوربین مطرح است که هم‌اکنون هم در ورودی‌ها و هم خروجی‌ها، دوربین نصب شده است و اگر در نقطه‌ای هم مشکل دوربین وجود داشته باشد، به نفع مردم تفسیر می‌شود و قطعاً نه جریمه می‌شوند و نه باید عوارض بپردازند.من فکر می‌کنم زیرساخت ها کافی است، اما درباره حمل و نقل عمومی، همچنان کمبود وجود دارد که باید برطرف شود. اگرچه بار ترافیکی و آلودگی هوا اجازه نمی‌دهد که ما منتظر بمانیم تا زیرساخت ها به طور کامل تکمیل شود. در دنیا هم این روش ها تجربه شده و موفق‌آمیز بوده است. به هرحال باید برای کاهش تمایل مردم به خودروهای شخصی، هزینه و محدودیت ایجاد کنیم، مشکل امروز تهران استفاده بیش از حد از خودروهای شخصی است.
پلیس هم‌اکنون هیچ مشکلی با اجرای طرح جدید ندارد؟
خیر، چراکه این طرح پس از بررسی و کار کارشناسی در شورای ترافیک تهران تصویب شده و شورا مرجع قانونی است. در نتیجه مصوبه قابلیت اجرا دارد.

منبع : ایران آنلاین