کد مطلب: 138346
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۹
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: براساس اعلام معاون حمل و نقل شهرداری تهران، ۷۰ درصد کسانی که بیمه حمایتی تاکسیرانی دارند، هیچ گاه راننده تاکسی نبودند.
 

به گزارش ایران خبر، مصطفی سالاری در نشست بررسی نقش استارتاپ ها در تسهیل فرآیندهای کسب و کار اظهار داشت: ما در سازمان تأمین اجتماعی به دنبال اصلاح رویه ها هستیم ولی بزرگترین محدودیت ما این است که سازمان تأمین اجتماعی، صندوق دار و امانت دار بخش مهمی از جمعیت کشور است که حق بیمه پرداخت می کنند و ما این اجازه را نداریم که درآمدهای حاصل از این حق بیمه را صرف عده ای دیگر کنیم.

وی افزود: درآمدهای تأمین اجتماعی صرف سه خدمات اصلی ما شامل خدمات فوری که خدمات درمانی، خدمات اضطراری شامل از کارافتادگی و بیمه بیکاری و خدمات بازنشستگی است که به بازنشستگان پرداخت می شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: یکی از مشکلاتی که داریم این است که در بخش بیمه های حمایتی، دولت ها موظف به پرداخت بخشی از حق بیمه ها هستند که تاکنون هیچ دولتی نتوانسته سهم خود را پرداخت کند.

سالاری تصریح کرد: اصنافی که قرار بود بخشی از حق بیمه آنها را دولت بدهد ولی این کار انجام نشده است را مجبور شدیم از پول کسانی که حق بیمه کامل پرداخت می کنند، پوشش دهیم. به خاطر این مطالبات معوق نتوانستیم پول بیمارستان ها را پرداخت کنیم و لذا بیمارستان ها از پذیرش دفترچه بیمه کسانی که حق بیمه کامل پرداخت می کنند هم خودداری می کند.

وی با تأکید بر اینکه مهمترین برنامه سازمان تأمین اجتماعی جلوگیری از تکرار این روند است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دیگر اصناف و مشاغلی که شامل بیمه حمایتی شوند را نمی پذیریم و تفاهم نامه ای که با اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی برای پذیرش رانندگان اپلیکیشن های موبایلی به عنوان بیمه خویش فرما به امضاء رسانده ایم را اجرا خواهیم کرد و این رانندگان باید حق بیمه خود را کامل پرداخت کنند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی یکی دیگر از برنامه های سازمان تأمین اجتماعی را تجمیع بخشنامه های متعدد در هر حوزه عنوان و اظهار داشت: ۱۳۰ بخشنامه بیمه بیکاری را تجمیع و به یک بخشنامه تقلیل دادیم.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: یکی دیگر از مشکلاتی که داریم این است که افرادی که در حرف و صنف های دیگر هستند، خود را در بیمه های حمایتی وارد کرده اند. در جلسه ای که با شهردار تهران داشتیم پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران اعلام کرد ۷۰ درصد کسانی که از بیمه حمایتی تاکسیرانی استفاده می‌کنند، هیچ گاه در شغل تاکسیرانی نبودند اما از سوی دیگر معادل همین تعداد رانندگان تاکسی ای داریم که نتوانستند خود را بیمه حمایتی تاکسیرانی کنند.

وی افزود: همچنین صنف کارگران ساختمانی هم مشمول بیمه حمایتی می شوند اما براساس بررسی های ما ۷ تا ۸ برابر هزینه ای که باید برای کارگران ساختمانی، بیمه حمایتی به عنوان هزینه بیمه پرداخت کنیم، از جیب سازمان خارج می شود. وقتی بررسی کردیم متوجه شدیم که افرادی همچون طلا فروش ها، وکلای دادگستری و پزشکان نیز از مزایای بیمه کارگر ساختمانی استفاده می کنند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه ساز و کار آی تی و خدمات فناوری اطلاعات در سازمان تأمی اجتماعی راضی نیستم، تصریح کرد: چرا خدماتی که می شود به صورت اینترنتی و غیرحضوری از سوی مردم و بیمه شدگان در منازل و یا محل کار دریافت کنند را مجبور می کنیم به صورت حضوری به شعب و نمایندگی های تأمین اجتماعی مراجعه کنند. بعد هم در این شعب باجه هایی قرار می دهیم که محصور و محدود است و مردم نمی توانند با متصدی باجه ارتباط برقرار کنند.

وی یادآور شد: این چه فناوری نوینی است که از سفرهای درون شهری نمی کاهد و مردم را مجبور می کنیم برای دریافت کوچکترین خدمات به شعب تأمین اجتماعی مراجعه کنند.

سالاری درباره کسری بودجه سازمان تأمین اجتماعی، گفت: میزان کسری بودجه ما برخلاف آنچه مردم را می ترسانند، رقم بالایی نیست و تنها ۱۰ درصد کسری بودجه داریم. این در حالی است که سازمان تأمین اجتماعی منابعی همچون شستا، املاک متعدد و درآمدهای معوقه دارد که اگر تنها یک سوم درآمدهای معوقه را وصول کنیم، به هیچ عنوان کسری بودجه نخواهیم داشت.

منبع : خبرگزاری مهر