کد مطلب: 141979
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۳
وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از وظایف آموزش و پرورش ارتقای توانایی افراد برای زیستن شرافتمندانه و یادگیری این اصول به دانش آموزان است.
 

به گزارش ایران خبر، حاجی میرزایی در اولین همایش ملی پنجه‌های کارآمد سربازان ماهر که صبح امروز در سالن مروارید شهرک امام خمینی برگزار شد اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد متولی تربیت و آموزش از هیچ کوشش و مشارکتی برای انجام مسئولیت‌های خود دریغ نخواهد کرد و خوشبختانه ستاد کل نیروهای مسلح نیز با راه اندازی قرارگاه مهارت آموزی به سربازان گام ارزشمندی را در راستای آموزش مهارت برداشته است.

وی با بیان اینکه ما در کنار ستاد کل نیروهای مسلح بوده و از این طرح حمایت می‌کنیم، گفت: یکی از وظایف آموزش و پرورش ارتقای توانایی افراد برای زیستن شرافتمندانه و یادگیری این اصول به دانش آموزان است چرا که اگر یادگیری به درستی صورت نگیرد ما دارای جامعه‌ای درمانده، دارای استیصال و انفعال خواهیم بود، بنابراین باید به مسئله آموزش‌ها توجه ویژه‌ای شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تمایزات امروز جوامع ناشی از تمایزات در یادگیری است، خاطرنشان کرد: یکی از توصیه‌های مهم مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی مبتنی بر نیروی انسانی کارآمد، آموزش دیده و ماهر است و هیچ شکوفایی در اقتصاد روی نخواهد داد مگر آنکه نیروی انسانی کارآمدی در آن باشد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه آموزش و پرورش کارکردهای مختلفی دارد گفت: یکی از کارکردهای ما این است که تجربیات گذشته را به آیندگان منتقل می‌کنیم و خود را برای یک زیست شرافتمندانه آماده و توانمند می‌کنیم.

وی با اشاره به مسیر هدایت دانش آموزان از مدرسه به دانشگاه خاطرنشان کرد: ما باید در برابر این مسیر که جریان فرهنگی ما را دچار اختلال و اهداف مهم تعلیم و تربیت را دچار مشکل می‌کند بایستیم و آن را تغییر دهیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ما باید راه‌ها و انتخاب‌های دیگری برای دانش آموزان به وجود آوریم تا از مسیر ظرفیت‌های فنی نیز بتوانند استخدام شوند. این فقط برای استخدام باید مدرک لیسانس یا فوق لیسانس داشته باشند درست نیست و باید به سمتی برویم که به مهارت‌ها نیز توجه شود.

حاجی میرزایی با استقبال از تصمیم ستاد کل نیروهای مسلح در مهارت آموزی به سربازان خاطرنشان کرد: ستاد کل نیروهای مسلح به دنبال مشوق‌هایی است که این جریان تقویت شود و ما نیز از آن استقبال می‌کنیم. نباید تنها مسیر بعد از مدرسه و دوران دانش آموزی را دانشگاه قرار دهیم و بعد هم در کنار آن یک ظرفیت اقتصادی چندین میلیاردی شکل بگیرد. می‌توان این ظرفیت اقتصادی را در خدمت دیگر بخش‌ها نیز قرارداد.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کارآمدی یک مهارت و دانش امر بسیار مهمی است،‌ گفت: باید آموزش‌ها منتج به نتیجه شود و این مهارت‌ها و دانش موثر و اجرایی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حدود ۳۴ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه دوم در مدارس فنی و حرفه‌ای، کار و دانش و هنرستان تحصیل می‌کنند، گفت: ۹۴۵ هزار نفر عدد این دانش آموزان است که می‌توانند با مهارت‌هایی که فرا گرفته‌اند در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، هنر و ... تحولات گسترده‌ای را پدید بیاورند.

منبع : خبرگزاری مهر