کد مطلب: 151875
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۳
معاون وزیر کار با تاکید بر اینکه مهارت آموزی باید اولویت شود، گفت: بین ۴۰ تا ۴۵ درصد مشاغل فعلی تحت تأثیر تکنولوژی و صنعت روز ضعیف خواهند شد و بازار آنها کوچکتر می شود.
 

به گزارش ایران خبر، علی اوسط هاشمی امروز در نشست خبری اظهارداشت: کرونا نشان داد اگر توانمندی مان به روز نباشد و منزلت اجتماعی مهارت را ارتقا ندهیم و در نظام بودجه‌ای کشور و تدوین و قانونگذاری رابطه مهارت با اشتغال را به درستی تبیین نکنیم، نمی‌توانیم سخنی از اشتغال مؤثر و پایدار بزنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افزود: جهان امروز جهان مهارت است و سواد و مدرک صِرف نمی‌تواند موقعیت و فرصت ایجاد کند. یک کارفرما و کارآفرین در جستجوی نیروی مؤثر و ماهر است و به توانمندی فرد فکر می‌کند. داشتن مدرک نمی‌تواند الزامی برای یافتن شغل باشد، بلکه مهارت ضامن ماندگاری است.

وی با بیان اینکه باید با تغییر نظام آموزشی در کنار سواد، مهارت را نیز آموزش دهیم، گفت: اگر امروز آموزش را کلید توسعه یک کشور بدانیم، آموزش فنی و حرفه‌ای شاه کلید است. نگاه جامعه چه حکومت و چه ملت باید به اهمیت مهارت که قداست و منزلت شغل را معنی می بخشد، سوق داده شود.

۴۵ درصد مشاغل فعلی تحت تأثیر تکنولوژی بازارشان را از دست خواهند داد

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: سرعت تحولات و تغییرات در حوزه تکنولوژی به گونه‌ای جدی است که در آینده با ریزش نیروی کار مواجه خواهیم بود، بنابراین برای جلوگیری از ریزش نیروی کار باید آموزش ضمن خدمت و کسب مهارت آموزی را توسعه دهیم. بین ۴۰ تا ۴۵ درصد مشاغل فعلی تحت تأثیر تکنولوژی و صنعت روز ضعیف خواهند شد و بازار آنها کوچک‌تر می‌شود. از این رو برای ماندگاری در بازار کار باید مهارت آموزی دنباله دار، در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: اگر برای همه مشاغل مهارت آموزی را الزامی کنیم، هم حق مشتری به خوبی رعایت می‌شود و هم کیفیت تولیدات بالا می‌رود و از سوی دیگر نیز خسارت‌ها کاهش می‌یابد و در این صورت تنها کسانی می‌توانند پروانه کسب یا پروانه احداث بگیرند که تیم مهارتی آنها گواهینامه مهارت داشته باشد، بنابراین باید در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه الزامی جهت فراگیری مهارت در نظر بگیریم.

هاشمی تأکید کرد: در برنامه هفتم توسعه جهش تولید باید با جهش مهارت پیوند بخورد. پیوند این دو می‌تواند ضامن تولید باکیفیت، شغل پایدار و بنگاه‌های مؤثر باشد. باید شاخص‌هایی را برای ارزیابی سهم مهارت در مراکز مختلف در نظر بگیریم.

آموزش یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سال ۹۸

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: سال گذشته ۹۰۰ هزار نفر در بخش دولتی و ۹۰۰ هزار نفر نیز در آموزشگاه‌های آزاد در حوزه‌های خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی آموزش دیده اند. سهم کشاورزی و افراد مولد در نگاه برنامه ما ضعیف بوده است اما امسال اولویت اول سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای توجه به کشاورزان و عشایر است تا شاید بتوانیم با روی آوری مهارت در روستاها زمینه مهاجرت معکوس را فراهم کنیم. اگر ارزش کار در کشاورزی و تولید را نمایان کنیم، هیچ دلیلی وجود ندارد که فارغ التحصیل رشته کشاورزی به دنبال میز دولتی باشد.

وی در ادامه با اشاره به واگذاری بخشی از اختیارات سازمان فنی و حرفه‌ای به آموزش‌های آزاد اظهارداشت: سال ۱۴۰۰ متفاوت از ۵۰ سال گذشته خواهد بود. در ۵۰ سال گذشته سازمان فنی و حرفه‌ای به عنوان بخش دولتی در رقابت با آموزشگاه‌های آزاد بود اما در نظر داریم تا پایان سال ۹۹ سه سطح اول مهارت را به آموزشگاه‌های آزاد دهیم و خودمان به برپایی آموزش‌های تخصصی روی آوریم تا از این طریق حلقه گمشده بین کارگران و متخصصان را بازسازی کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تاکنون آموزشگاه‌های آزاد فقط روی مباحث خدمات تمرکز داشتند و امکان ارائه آموزش در حوزه صنعت را نداشتند اما در نظر داریم با ارائه امکانات بخش دولتی به این آموزشگاه‌ها، زمینه را برای آموزش حوزه صنعت نیز در آموزشگاه‌های آزاد فراهم کنیم.

اعطای مجوز جدید برای تأسیس آموزشگاه‌های آزاد

هاشمی افزود: ۱۱ هزار و ۷۰۰ آموزشگاه آزاد داریم اما همه این آموزشگاه‌ها فعال نیستند زیرا تا الان ما در رقابت با این مراکز بودیم، اما الان به دنبال بازسازی نقش این آموزشگاه‌ها هستیم تا بتوانیم هم آموزشگاه‌های کنونی را احیا کنیم و هم با اعطای مجوز جدید، تعدادشان را افزایش دهیم

وی در ادامه با اشاره به توسعه آموزش‌های دریامحور گفت: تا پیش از این سهم مهارت دریایی در سازمان فنی و حرفه‌ای صفر بود، این در حالی است که ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل داریم و با در نظرگیری ساحل جزایر، این عدد به حدود ۸۰۰۰ کیلومتر می‌رسد یعنی ما تا الان فرصت ایجاد اشتغال در این حوزه را نادیده گرفته ایم اما در نظر داریم در سازمان فنی و حرفه‌ای مهارت دریایی را آموزش دهیم. در همین راستا با وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های بازآفرینی شهری، مهارت جاده‌ای و مهارت دریایی تفاهم نامه امضا خواهیم کرد.

هاشمی همچنین از امضای تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش برای مهارت آموزی به دانش آموزان خبر داد و گفت: با دانشگاه فرهنگیان نیز برای مهارت آموزی فارغ التحصیلان تفاهم نامه‌ای امضا خواهیم کرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدوین هزار استاندارد جدید برای بازنگری در آموزش‌ها، خبر داد و افزود: اگر به دنبال کاهش بیکاری و دستیابی به اشتغال پایدار هستیم باید سهم مهارت را در نظام آموزشی جدی بگیریم.

منبع : خبرگزاری مهر