کد مطلب: 156712
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۰
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اعلام کرد: ۷۲ درصد دانش آموزان ما از شبکه شاد استفاده می کنند و ۱۸ درصد از طریق درسنامه ها تحت آموزش هستند. ۵.۹ درصد از ظرفیت خانواده و ۳.۲ درصد از آموزش های تلویزیونی بهره مند می شوند. 
 

به گزارش ایران خبر، سیدجواد حسینی در نشستی خبری پیرامون گرامیداشت هفته جهانی معلولین درباره اهمیت تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: عدالت با استقرار نظام مطلوب آموزشی محقق می‌شود و عدالت حکم می‌کند برای استاندارد سازی امکانات آموزشی تلاش کنیم. برای برخی دانش آموزان از جمله دانش آموزان با نیازهای ویژه باید اهتمام بیشتری به کار گرفت و عدالت ترجیحی را عملیاتی کرد. 


وی افزود: نظام آموزش و پرورش تنها نباید متکی به آموزش و پرورش به معنای عام باشد. در شرایط کرونا نیز اهمیت آموزش ها برای دانش آموزان با نیازهای ویژه بیشتر می شود. نابرخورداری این بچه ها بیشتر از دانش آموزان عادی است. اگر ۳۰ درصد دانش آموزان عادی عدم دسترسی به ابزار هوشمند ندارند، این رقم در حوزه دانش آموزان استثنایی به ۴۰ درصد می رسد. 


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی برنامه های سازمان از ۱۸ به ۴۴  فعالیت افزایش یافته و ۱۵۵ درصد رشد را نشان می دهد گفت: از حیث کیفی نیز در سال ۹۹ بیش از ۴۷ برنامه داریم که بیش از ۶۵.۲ درصد خلاقانه، تاسیس و نوآورانه است. سه بسته تحولی مبتنی برسندتحول نیز طراحی شده است که نیازمحورانه و مدرسه محورانه است. 


حسینی با اشاره به مدرسه انطباقی گفت: ۱۶۰۰ مدرسه برای دانش آموزان استثنایی داریم که از این تعداد ۳۴ مورد شبانه روزی است. ۶۲ اوتیسم، ۲۳ مدرسه ویژه نابینایان، ۲۶ مدرسه ویژه دانش آموزان جسمی حرکتی و ۱۰۰ مدرسه ویژه ناشنوایان هستند. ۸۵۰ مدرسه پشتیبان و ۲۱ هزار مدرسه پذیرا داریم. 


وی با بیان اینکه قرار است ۶۴ مدرسه در سطح کشور به صورت الگویی مناسب سازی شوند گفت: ۱۷ مورد انجام شده و مابقی در حال انجام است. همچنین ۵۷۱ مدرسه تا اخر سال مناسب سازی می شوند و در مجموع شمار مدارس مناسب سازی شده تا پایان سال به ۱۲۹۶ مدرسه می رسد. 


وی افزود: طی ۱۰ ماه گذشته طرح خشت و بهشت آغاز شده و ۱۲۰ مدرسه تا کنون در قالب این طرح کلنگ سازی شده است. همچنین ۴۷ مرکز مشاوره داریم که ۱۰ مورد در سال ۹۸ و ۱۹ مورد در شرایط کرونا افتتاح شده است. 


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه ۷۵۲ مرکز ویژه اختلالات یادگیری داریم که ۲۷۷ مورد در یک‌سال اخیر و ۸۲ مورد در شرایط کرونا ساخته شده است گفت: در کنار توسعه فعالیت ها، اقداماتی چون راه اندازی مراکز جامع آموزشی، تشخیصی توانبخشی را در دستور کار داریم که سه مورد راه اندازی شده و تا آخر سال به ۱۰ مورد می رسد. افتتاح پارک های جهت یابی و اتاق های چندحسی نیز در دستورکار است. 


وی ادامه داد: افتتاح ۵ اردوگاه ویژه دانش آموزان استثنایی نیز در حال انجام است.  روز گذشته در مراسمی ۴۵ پروژه آموزشی، ورزشی و... را کلنگ زنی یا افتتاح کردیم که حضور خیرین قابل توجه بود. ۶۱ هزار و ۸۱۰ متر مساحت فضاهای افتتاحی دیروز بود و ۲۱۵ میلیارد تومان ارزش ریالی و قیمت تمام شده آنهاست که به قیمت امروز ۴۵۰ میلیارد تومان می شود. 

حسینی به مناسب سازی محتوا و منابع انسانی نیز اشاره کرد و گفت: ۵۰۰۰ هزار مدیر، معلم، ولی دانش آموز و کارکنان سایر دستگاه‌ها را تحت پوشش نهضت همگانی زبان اشاره و بریل قرار دادیم. تاکنون ۳۰۰۰ نفر این آموزش ها را گذرانده اند. برای دوره کرونا باید مناسب سازی ها را جدیتر پیگیری میکردیم. ۳۹ دوره آموزش ضمن خدمت ویژه آموزش در دوران کرونا برگزار کردیم. ۱۲۰ جلسه ویدئو کنفرانس با روسای استثنایی سراسر کشور داشتیم که یک بعد آن آموزش و توانمندسازی بوده است. بیش از ۶۰ هزار نفرساعت دوره آموزشی جهت محتواهای آموزشی برگزار شده است. 


وی ادامه داد: سامانه آموزش ضمن خدمت را راه اندازی کرده ایم و ۷۲ درصد دانش آموزان ما از شبکه شاد استفاده می کنند و ۱۸ درصد از طریق درسنامه ها تحت آموزش هستند. ۵.۹ درصد از ظرفیت خانواده و ۳.۲ درصد از آموزش های تلویزیونی بهره مند می شوند. 


رئیس سازمان با بیان اینکه ۴۴.۶ درصد دانش آموزان ما از همراه اول،  ۲۷.۷ درصد از ایرانسل،  ۰.۹ درصد از رایتل استفاده و  ۲۲.۷ درصد به هیچ کدام دسترسی ندارند گفت: ۱۱.۱ درصد دانش آموزان ما دارای گوشی هوشمند شخصی، ۰.۷ درصد دارای لپ تاپ هستند. ۱۲.۴ درصد از گوشی پدر و ۵۲.۱ درصد از گوشی مادر استفاده می کنند.

 
حسینی افزود: هزار کتاب مناسب سازی شده و ۷۶ کیت تولید و ۳۲ استودیوی تولید محتوا راه اندازی شده است تا کنون ۱۵۰۰ محتوا تولید شده است. تا آخر ماه اپلیکیشن جامع اطلاع رسانی دانش آموزان استثنایی نهایی می‌شود. در شبکه شاد هنوز برای نابینایان امکان نرم افزار گویاساز فراهم نشده اما در این اپلیکیشن لحاظ شده است. 


معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح نهضت ملی توان افزایی برای تهیه ابزار هوشمند گفت: تا کنون ۵۰۰۰ تبلت و موبایل اهدا شده و ظرف دوسه هفته آینده ۱۰ هزار ابزار هوشمند دیگر اهداء خواهد شد. 


حسینی به بسته تحولی مداخلات بهنگام طلایی اشاره کرد و گفت: این بسته چهار هدف شناسایی، پوشش کامل بعد از شناسایی، پوشش استاندارد و پوشش بهنگام دانش آموزان با نیازهای ویژه درنظر گرفته شده و راه طولانی در پیش داریم. وضعیت موجود را شناسایی و وضع مطلوب را ترسیم کرده ایم و مطالعاتی انجام شده است و نقشه جامع مداخلات بهنگام طراحی شده است. تفاهم نامه ای با بهزیستی منعقد شده و در دوهفته آینده با وزارت بهداشت تفاهمی منعقد می کنیم تا در غربالگری ها کمک ما باشند.


وی افزود: در تلاشیم پوشش تحصیلی پیش دبستانی و خدمات حمایتی در دوره پیش دبستانی و دبستان افزایش یابد که تا کنون ۴۰ درصد اهداف ما محقق شده است.

حسینی در ادامه با اشاره به آموزش های کرونایی گفت: اقدامات بسیاری انجام شده اما گلایه دانش آموزان به حق است، ممکن است دانش آموزی در ساعت اوج مصرف وارد شاد شود و نتواند به نحو مطلوب از آن استفاه کند. ما اپلیکیشن گویاساز را در دست تهیه داریم و به زودی رونمایی می‌شود که اطلاعات مراکز خدمت رسانی، محتوا، شیوه تدریس و... در آن گنجانده شده است. 


وی درباره نیروی انسانی گفت: شمار کارکنان این سازمان ۲۳ هزار نفر است. ۱۲ هزار نیروی انسانی برای رسیدن به استانداردها کمبود داریم. مجوزی گرفتیم که سالانه ۱۰ درصد نیروهای ورودی به آموزش و پرورش وارد آموزش و پرورش استثنایی شوند. در حال تهیه طرحی هستیم که دولت و مجلس ارائه کنیم و معلمان استثنایی را از قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی کنیم و مزایای قبل از قانون خدمات کشوری را برگردانیم.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره بودجه ۱۴۰۰ گفت: ۳۳ درصد رشد در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته داریم که امید است با رایزنی ها افزایش یابد. 


وی درباره طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان نیز گفت: زمانی که هنوز کرونا نبود با تمام سختی ها مقرر کردیم سطح پوشش درسال  ۹۸ که ۹۷ درصد بود به ۹۹ درصد برسد. با شیوع کرونا کار سخت شد اما با تمام تمهیدات، این رقم به نزدیک ۹۹ درصد رسید و کار بزرگی بود. انجام تست هایی منع شدند و اطلاعات مربوط به دهان و دندان را نداریم. اما گزارش کامل هفته آینده اعلام می شود. 


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره آموزش دیر آموزان در سال جاری گفت: به عنوان یک ضعف می پذیریم که دیرآموز ها از مظلوم ترین قشرها هستند.  ضریب هوشی آنها ۷۰ تا ۸۵ است. شعار امسال روز جهانی این بود که همه معلولیت ها آشکار نیست، باید معلولیت های پنهان را ببینید، مداخله بهنگام کنید تا بهره وری افزایش یابد. 


وی ادامه داد: اولین اقدام در این زمینه توسعه مراکز اختلالات یادگیری بود و پذیرش پیش دبستانی های دیرآموز را در دستورکار قرار دادیم. دبیرخانه مشترکی با معاونت ابتدایی داریم و از این طریق آموزش معلمین و محتوا در دستورکار جدی داریم و هنوز راه طولانی در پیش است. با معاونت ابتدایی هماهنگ هستیم تا کار را پیش ببریم. 


وی آمار دانش آموزان استثنایی در گروه‌های مختلف را نیز اعلام کرد و گفت: ۹۰۰۰ دانش آموز آسیب دیده بینایی، ۱۶۰۰۰ دانش آموز آسیب دیده شنوایی، ۸۰۰۰ دانش آموز چندمعلولیتی، ۶۰ هزار و ۱۷۰ دانش آموز کم توان ذهنی، ۹۰۰۰ دانش آموز معلول جسمی حرکتی، ۲۵۰۰ دانش آموزان دارای اختلال رفتاری هیجانی اوتیسم و ۵۰ هزار دانش آموز دارای مشکلات ویژه یادگیری داریم. 


حسینی درباره بکارگیری دانش آموزان با نیازهای ویژه در خود سازمان آموزش و پرورش استثنایی از طریق کنکور سراسری گفت: ۳۲۰ معلم نابینا و ۶۵۰ معلم ناشنوا داریم و امکان شرکت در آزمون و پذیرش دانش آموزان با  نیازهای ویژه وجود دارد. 
 

ادامه دارد 

منبع : خبرگزاری ايسنا