کد مطلب: 157437
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۰
طبق اعلام شورای رقابت، فرمول جدید قیمت‌گذاری برای ۴۵ درصد خودروها در نظر گرفته شد، به شکلی قیمت‌گذاری این محصولات به جای تاثر از تورم بخشی، متاثر از قیمت متوسط بازار خواهد بود.
 

به گزارش ایران خبر، پس از مدتها درخواست خودروسازان، امروز شورای رقابت رأی به آزادسازی قیمت ۴۵ درصد از خودروهای داخلی داد. البته اگرچه روی این اقدام نام "فرمول جدید قیمت‌گذاری" گذاشته است اما باطناً این فرمول جدید همان آزادسازی قیمت است چرا که در این فرمول دیگر تورم بخشی نقشی ندارد و قیمت خودرو متأثر از قیمت متوسط بازار تعیین خواهد شد.

آنطور که شورای رقابت اعلام کرده ۱۸ خودرو شامل پژو پارس، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس TU۵، دنا پلاس توربو شارژ، دنا پلاس توبوشارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا S، کوییک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان مشمول این فرمول جدید شده اند.

نکته جالب توجه در دستورالعمل شورای رقابت، وابستگی افزایش قیمت به افزایش تولید است؛ یعنی هر چه تولید افزایش یابد به همان تناسب قیمت نیز بالاتر می‌رود. اگرچه این سیاست در جهت حمایت از خودروساز برای افزایش انگیزه جهت بالا بردن تیراژ تولید است اما برخلاف اصول اقتصادی است، چراکه به طور معمول زمانی که عرضه محصولی افزایش یابد باید به همان نسبت قیمت کاهش یابد اما در "فرمول جدید" شورای رقابت عکس این موضوع در نظر گرفته شده است.

از سویی دیگر طبق اعلام متولیان بخش‌های مختلف صنعت خودرو قرار بود طرح آزادسازی پس از تصویب سران قوا اجرا شود اما جلسه امروز شورای رقابت نشان داد که انگار نیازی به مصوبه سران قول نیست.

همچنین قیمت خودرو در حالی به صورت رسمی افزایش خواهد یافت که تا به امروز مسئولان دولتی وعده کاهش قیمت را می‌دادند و بسیاری از خریداران به امید این وعده، دست از خرید کشیدند و منتظر کاهش قیمت‌ها ماندند!

گفتنی است، طبق اعلام شورای رقابت برای قیمت‌گذاری ۵۵ درصد خودروها از فرمول قدیمی و برای ۴۵ درصد مابقی از فرمول جدید استفاده خواهد شد. همچنین تا امروز تمام کسانی که در قرعه کشی ثبت نام کرده اند مشمول فرمول قدیمی قیمت گذاری می‌شوند و از ۱۰ دی به بعد فرمول جدید استفاده می‌شود.

منبع : خبرگزاری مهر