کد مطلب: 159754
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۶
بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و ایران نیز همانند سایر کشورهای دنیا مدتی است که در وادی تلاشی نفس گیر برای جدال با مرگ و زندگی سیر می کند. در این مدت زندگی فردی و اجتماعی تمام مردم دنیا تحت شعاع یک موضوع واحد قرار گرفته است: «کرونا». این ویروس خطرناک که برای ادامه حیات مرگبارش هر چند وقت یک بار تغییر شکل می دهد و به اصطلاح جهش می کند، اغلب اخبار رسانه‌های جهان در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... را تحت شعاع قرار داده است و گاه لحظه به لحظه تغییر می دهد.
 

به گزارش ایران خبر، همواره از روزنامه‌نگاری بحران به عنوان یکی از سخت‌ترین بخش‌های این حرفه یاد می‌شود. جنگ، بلاهای طبیعی، حملات ترویستی و ... از جمله مهمترین بحران‌هایی است که گاه و بیگاه برای رسانه‌ها چالش‌آفرین هستند. سختی روایت صادقانه از اتفاقات تلخ در عین توجه به کاهش اضطراب عمومی و اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع به مخاطب را که کنار بگذاریم، باید به آسیب‌های جانی و روانی کوتاه‌ و بلندمدت برای اهالی رسانه‌ نیز توجه کنیم.

حال تصور کنید که با آغاز شیوع ویروس کرونا، رسانه‌های جهان با هر نوع تفکر و گرایش سیاسی، بیش از یک سال است که درگیر یک بحران واحد شده‌اند؛ بحرانی که جنگ با آن فقط و فقط یک هدف واحد دارد: نجات بشریت و تلاش برای بقا.

هرچند که پاندمی کرونا نیز در این مدت و به‌خصوص بعد از اعلام خبر ساخت واکسن، در مقاطعی از سیاست‌ فارغ نماند و گاهی دغدغه‌های انسانی از سوی برخی سیاستمداران و حتی رسانه‌های جهان نادیده گرفته شد و جایش را به منافع فردی و اقتصادی داد.

پرفورمنس "فصلی برای کرونا"

در این میان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تلاش کرد که از زمان ظهور کرونا در چین و اعلام رسمی شیوع ویروس در کشورمان، با اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، به برخورد درست برای مقابله با این فاجعه کمک کند.

بر همین اساس اخبار این رسانه با اهدافی همچون آگاهی‌بخشی، فرهنگ‌سازی، کاهش اضطراب کاذب، ترغیب به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بررسی رویکرد سایر کشورها در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا و ... تهیه و منتشر شدند.

افزایش تعداد اخبار از جمله مهمترین تاثیرات کرونا بر عملکرد ایسنا و اغلب رسانه‌ها بوده است. همچنین در شرایطی که تعطیلی بسیاری از رویدادها و نشست‌ها، عملا منجر به کاهش تعداد اخبار پوششی در ایسنا و اغلب رسانه‌ها شد، میزان اخبار اختصاصی در این خبرگزاری‌ با اهتمام بر افزایش تولید خبر، در مجموع از روندی صعودی برخوردار بوده است.

پرفورمنس "فصلی برای کرونا"

بر این اساس، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران، حدود ۴۰ هزار خبر با هشتگ‌های مختلف مربوط به این بیماری را روی سایت ارسال کرد. این خبرها علاوه بر حوزه سلامت در بخش‌های دیگر خبری با هشتگ‌های مختلف از جمله «کروناویروس»، «همه_با_هم_علیه_کرونا»، «کرونا در جهان»، «در_خانه_بمانیم»، «واکسن_کرونا»، «مسئولیت‌_اجتماعی_در_برابر_کرونا» و ... منتشر شده است.

همچنین توجه به صحت و دقت انتشار خبرهای کرونا در کنار سرعت، از دیگر اهداف ایسنا در یک سال گذشته بوده است؛ با در نظر گرفتن این نکته که از همان روزهای نخست و حتی در زمان اعلام رسمی شیوع این ویروس در کشور، انتشار اخبار جعلی و ضد و نقیض در فضای مجازی، آن عده از اهالی رسانه که در پی انتشار اخبار درست و تاییدشده بودند را با مشکل مواجه کرد.

از دیگر مشکلات تهیه خبر در دوران یک ساله شیوع ویروس کرونا، در دسترس نبودن یا تاخیر در پاسخگویی متولیان امر است که البته بخشی از آن به‌ شرایط اجتماعی ناشی از شیوع ویروس بازمی‌گردد. در چنین شرایطی برخی رسانه‌ها به سراغ متخصصان حوزه سلامت رفتند تا نظر آنها را جویا شوند که بعضا اظهارنظرهای آنها از سوی متولیان یا حتی بر اساس تحقیقات علمی جهانی، تکذیب شد. این در حالی است که ایسنا تلاش می کند با تمرکز صرف بر اطلاع‌رسانی‌ رسمی، به اطلاعات منابع رسمی کشور اکتفا کند.

منبع : خبرگزاری ايسنا