جای خالی ایران در میان کشورهای دارای "مدل ارزیابی ساختمانهای سبز"

خبرگزاری ايسنا , 12 اسفند 1399 ساعت 11:21

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: مدرسه عنصری است که در شهر و روستا بنا می‌شود و اگر درست و اصولی باشد، حس تعلق به مکان را در افراد جامعه نهادینه خواهد کرد. معماری مدرسه در سیمای هر شهر نقشی تاثیرگذار دارد.


به گزارش ایران خبر، مهراله رخشانی مهر در نهمین همایش و نمایشگاه ملی «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی» با بیان اینکه معماری داستان گذشته، حال و آینده است؛ و این حقیقت در واقع پاسخی به نهاد انسان در آراستن و افراشتن بناست گفت: معماری تبلور یک لحظه‌ی فرهنگی است که بیانگر ارزش‌ها و سبک زندگی ماست و معماران در زمره پیشگامان حرکت تمدن ساز جوامع هستند. معماری، قابلیت دگرگونی اجتماعی را داراست و مدرسه پرچمدار معماری یک منطقه است.

وی افزود: مدرسه یک نهاد اجتماعی است و مهمترین محیطی است که می‌تواند بر تربیت و رشد لایه‌های مختلف جامعه تاثیرگذار باشد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بارها به اهمیت طراحی فضاها بر اساس معیارهای دینی و ملی به نحوی که تحقق بخش مختصات «شهر اسلامی» و «حیات طیبه اسلامی» باشد تاکید کرده و فرموده‌اند که «معماری در رفتار فرهنگی جامعه تاثیر می گذارد و باید به معماری اصیل و با هویت خود توجه کنیم» گفت: معماری مدرسه در سیمای هر شهر نقشی تاثیرگذار دارد. مدرسه در ذهن دانش آموز و اجتماع یک الگوی ارزشی است.

رخشانی مهر ادامه داد: مدرسه عنصری است که در شهر و روستا بنا می‌شود و اگر درست و اصولی باشد، حس تعلق به مکان را در افراد جامعه نهادینه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری، سازمان ‌نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور از سال ۱۳۸۵ با تشکیل ستادی تحت عنوان «ستاد هویت بخشی و مقاوم سازی مدارس» برگزاری همایش مدرسه ایرانی معماری ایرانی را کلید زد اظهار کرد: آثاری که در طول هشت دوره برگزاری خلق و ارائه شد، منجر به طراحی فضاهایی اصیل، زیبا و ماندگار شد که نمونه های فراوانی از آن را در گوشه و کنار میهن عزیزمان می‌بینیم. مجتمع‌های آموزشی و مدارس بزرگ مقیاس و در بردارنده فضاها و امکانات تربیت تمام ساحتی، طراحی شده بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه نمونه‌های چشم نواز و ارزنده‌ای هستند که معماران و مهندسین توانمند کشور آن را به ارمغان آورده اند.

 رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: امروز در شرایطی نهمین دوره همایش را آغاز می‌کنیم که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به بحث هویت بخشی معماری مدارس بر اساس الگوی اسلامی ایرانی توجه ویژه کرده و اجرایی شدن برنامه زیر نظام فضا و تجهیزات، مبتنی بر طراحی و ساخت فضاهای آموزشی و تربیتی متناسب با اقتضائات برنامه‌های درسی، استانداردهای آموزشی، تربیتی و تحولات جمعیتی با شتابی مضاعف آغاز شده است.

رخشانی مهر با بیان اینکه نهمین همایش مدرسه ایرانی معماری ایرانی، هویت ملی و ایرانی را در ساختمان‌های مدارس جستجو می‌کند تا تاریخ و ارزش‌های پر افتخار این سرزمین با دستان پر توان هنرمندان و معماران، آجر به آجر بر پیکر مدارس کشور، نقش بندد گفت: شاید تغییر الگوی آموزش، کار دشواری باشد و این روند سال‌ها به طول انجامد ولی این قابلیت در فضاهای جمعی، در کلاس‌های درس، راهروها و لابی‌های مدارس وجود دارد که نوع جدیدی از آموزش را یعنی آموزش اجتماعی و کسب مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی را تجربه کنیم.

وی افزود: استفاده کارآمد و بهینه از انرژی، منابع و مواد مصرفی، نورپردازی و معماری مناسب، عایق‌های صوتی و حرارتی و کیفیت هوای مناسب در ایجاد یک محیط مطلوبِ یادگیری، موثر است که این بر اساس سند تحول بنیادین و زیرنظام فضا و قوانین بالادستی تحت عنوان «مدیریت سبز» تعریف شده که یکی از محورهای این همایش است.

 رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه جای ایران، در میان کشورهای دارای مدل ارزیابیِ ساختمان‌های سبز، خالی است اظهار کرد: هنوز ارزیابی ساختمان‌های سبز بر اساس «استاندارد لید» است. سال‌هاست از استاندارد لید صحبت می‌کنیم و با افتخار اعلام می‌کنیم که سازمان نوسازی مدارس کشور این سند را تولید کرده است و ما یک استاندارد برای برنامه‌ریزی، توسعه و ارزیابی مدیریت سبز داریم.


کد مطلب: 159758

آدرس مطلب: https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/159758/جای-خالی-ایران-میان-کشورهای-دارای-مدل-ارزیابی-ساختمانهای-سبز

ایران خبر
  https://www.irankhabar.ir