به گزارش ایران خبر، مهراله رخشانی مهر در نهمین همایش و نمایشگاه ملی «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی» با بیان اینکه معماری داستان گذشته، حال و آینده است؛ و این حقیقت در واقع پاسخی به نهاد انسان در آراستن و افراشتن بناست گفت: معماری تبلور یک لحظهی فرهنگی است که بیانگر ارزشها و سبک زندگی ماست و معماران در زمره پیشگامان حرکت تمدن ساز جوامع هستند. معماری، قابلیت دگرگونی اجتماعی را داراست و مدرسه پرچمدار معماری یک منطقه است.
وی افزود: مدرسه یک نهاد اجتماعی است و مهمترین محیطی است که میتواند بر تربیت و رشد لایههای مختلف جامعه تاثیرگذار باشد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بارها به اهمیت طراحی فضاها بر اساس معیارهای دینی و ملی به نحوی که تحقق بخش مختصات «شهر اسلامی» و «حیات طیبه اسلامی» باشد تاکید کرده و فرمودهاند که «معماری در رفتار فرهنگی جامعه تاثیر می گذارد و باید به معماری اصیل و با هویت خود توجه کنیم» گفت: معماری مدرسه در سیمای هر شهر نقشی تاثیرگذار دارد. مدرسه در ذهن دانش آموز و اجتماع یک الگوی ارزشی است.
رخشانی مهر ادامه داد: مدرسه عنصری است که در شهر و روستا بنا میشود و اگر درست و اصولی باشد، حس تعلق به مکان را در افراد جامعه نهادینه خواهد کرد.
وی با بیان اینکه در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری، سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور از سال ۱۳۸۵ با تشکیل ستادی تحت عنوان «ستاد هویت بخشی و مقاوم سازی مدارس» برگزاری همایش مدرسه ایرانی معماری ایرانی را کلید زد اظهار کرد: آثاری که در طول هشت دوره برگزاری خلق و ارائه شد، منجر به طراحی فضاهایی اصیل، زیبا و ماندگار شد که نمونه های فراوانی از آن را در گوشه و کنار میهن عزیزمان میبینیم. مجتمعهای آموزشی و مدارس بزرگ مقیاس و در بردارنده فضاها و امکانات تربیت تمام ساحتی، طراحی شده بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه نمونههای چشم نواز و ارزندهای هستند که معماران و مهندسین توانمند کشور آن را به ارمغان آورده اند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: امروز در شرایطی نهمین دوره همایش را آغاز میکنیم که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به بحث هویت بخشی معماری مدارس بر اساس الگوی اسلامی ایرانی توجه ویژه کرده و اجرایی شدن برنامه زیر نظام فضا و تجهیزات، مبتنی بر طراحی و ساخت فضاهای آموزشی و تربیتی متناسب با اقتضائات برنامههای درسی، استانداردهای آموزشی، تربیتی و تحولات جمعیتی با شتابی مضاعف آغاز شده است.
رخشانی مهر با بیان اینکه نهمین همایش مدرسه ایرانی معماری ایرانی، هویت ملی و ایرانی را در ساختمانهای مدارس جستجو میکند تا تاریخ و ارزشهای پر افتخار این سرزمین با دستان پر توان هنرمندان و معماران، آجر به آجر بر پیکر مدارس کشور، نقش بندد گفت: شاید تغییر الگوی آموزش، کار دشواری باشد و این روند سالها به طول انجامد ولی این قابلیت در فضاهای جمعی، در کلاسهای درس، راهروها و لابیهای مدارس وجود دارد که نوع جدیدی از آموزش را یعنی آموزش اجتماعی و کسب مهارتهای ارتباطی و اجتماعی را تجربه کنیم.
وی افزود: استفاده کارآمد و بهینه از انرژی، منابع و مواد مصرفی، نورپردازی و معماری مناسب، عایقهای صوتی و حرارتی و کیفیت هوای مناسب در ایجاد یک محیط مطلوبِ یادگیری، موثر است که این بر اساس سند تحول بنیادین و زیرنظام فضا و قوانین بالادستی تحت عنوان «مدیریت سبز» تعریف شده که یکی از محورهای این همایش است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه جای ایران، در میان کشورهای دارای مدل ارزیابیِ ساختمانهای سبز، خالی است اظهار کرد: هنوز ارزیابی ساختمانهای سبز بر اساس «استاندارد لید» است. سالهاست از استاندارد لید صحبت میکنیم و با افتخار اعلام میکنیم که سازمان نوسازی مدارس کشور این سند را تولید کرده است و ما یک استاندارد برای برنامهریزی، توسعه و ارزیابی مدیریت سبز داریم.