یک سال از گزارش محرمانه‌ سازمان ملی استاندارد گذشت؛

بنزین در آستانه یک امتحان بزرگ

کد مطلب: 56325
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۸
یک سال از گزارش محرمانه‌ای که سازمان ملی استاندارد به هیات دولت در مورد کیفیت بنزین فرستاد می‌گذرد، گزارشی که بر خلاف اصرار خبرنگاران فاش نشد و حالا رییس این سازمان می‌گوید محرمانه نیست!
بنزین در آستانه یک امتحان بزرگ
 
به گزارش ایران خبر،بنزین همیشه یکی از متهمان اصلی آلودگی هوا بوده‌است، حتی اگر وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش کیفیت آن را تضمین کنند، بحث و گفت وگوها بر سر استاندارد بنزین مصرفی به خصوص در کلان‌شهرها به پایان نرسیده است و حالا رییس سازمان ملی استاندارد برخلاف خبرهای قبلی حاکی از گزارش محرمانه، می‌گوید گزارش کیفیت بنزین محرمانه نیست.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران می‌گوید یورو 4 بودن بنزین به معنای بدون آلاینده بودن آن نیست، سوخت ناقص خودروهای بی‌کیفیت نیز در افزایش آلایندگی بنزین کمک می‌کند و البته مصرف سوخت خانگی نیز در زمستان‌ها بالا است، به این ترتیب می‌توان از بار گناه بنزین در آلودگی هوا کاست.

بنزین وارداتی ایران به گفته وی، استاندارد یورو چهار دارد و البته طبق توضیحات او از کل 60 میلیون لیتر بنزین تولیدی حدود 16 میلیون لیتر بنزین تولیدی پالایشگاه اراک و یک میلیون لیتر بنزین تولیدی تبریز استاندارد یورو 4 را دارد و قبل از راه‌اندازی واحد ایزوریزسیون اصفهان دو میلیون لیتر بنزین استاندارد یورو 4 در اصفهان داشته‌ایم که این میزان به هفت میلیون لیتر افزایش یافته است که البته در مراحل نهایی تولید آزمایش است.

به گفته خسروانی در حال حاضر بنزین اصفهان به صورت آزمایشی تولید می‌شود که با در نظر گرفتن آن مجموعا 24 میلیون لیتر از 60 میلیون لیتر بنزین تولید داخل استاندارد یورو 4 را می‌گیرید که این حدود 40 درصد می‌شود.

در کنار استانداردهای مورد ادعای شرکت پالایش و پخش، موضوع تایید و گزارش سازمان ملی استاندارد بحث دیگری است، تایید این سازمان و جزئیات گزارش آن می‌تواند حقیقت‌سنج مناسبی برای کیفیت و ادعاهای پیرامون بنزین وارداتی باشد.

با این حال گزارشی که به گفته معاون این سازمان حاکی از مشکلات کیفیتی بنزین ساخت داخل و وارداتی بود، محرمانه ماند.

«به صورت کلی بنزین به لحاظ کیفی وضعیت بدی ندارد اما باید گفت براساس این گزارش، هم بنزین‌های تولید داخل و هم بنزین‌های وارداتی به لحاظ کیفی دچار مشکل هستند.» این تنها توضیحی است که از گزارش محرمانه سازمان استاندارد به هیات دولت منتشر شده است.

درآن زمان یکی از بحث‌هایی که در زمینه علت محرمانگی و دلیل کیفیت بنزین مطرح بود بحث ریفورمت پتروشیمی‌ها بود که وارد باک‌های خودرو می‌شد، موضوعی که حالا خسروانی در مورد آن می‌گوید خرید ریفورمیت با جایگزین کردن بنزین وارداتی متوقف شده و آنچه حالا دارد از پتروشیمی‌ها خریداری می‌شود بنزین آن هم با کیفیت یورو 4 است.

حالا پس از بحث گفت‌وگوها راجع به گزارشی که محرمانه ماند، رییس سازمان ملی استاندارد می‌گوید این گزارش هرگز محرمانه نیست و فروردین ماه باید منتظر انتشارگزارش این دستگاه نظارتی درباره کفیت بنزین حاصل از نمونه برداری از بنزین هشت کلان‌شهر تهران، تبریز، مشهد، اراک، البرز، اهواز، شیراز و اصفهان ماند، گزارشی که مردم و رسانه‌ها انتظار دارند، مانند سال گذشته در حاشیه امن محرمانگی باقی نماند.
منبع : ایسنا