کد مطلب: 68777
 
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۰
آخوندی گفت: همچنین دو بار نمایندگان شرکت بوئینگ به ایران آمدند و پیشنهاداتشان را ارائه کردند و مذاکرات به خوبی پیش می رود و امیدواریم قبل از پایان سال 2016 هواپیماها وارد کشور شود.
آخوندی: موفق شدیم در بحث ایرباس موضوع تامین مالی آن را نهایی کنیم، قراردادمان با ایرباس در مراحل پایانی است
 
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه خبرهای مثبت از خرید هواپیماها رسیده، گفت: شرکت ذوب آهن هنوز به وعده تحویل ریل عمل نکرده است.

 عباس آخوندی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما با موضوع مسکن و حمل و نقل درباره ارزیابی اقدامات یکسال گذشته در این حوزه ها افزود: اتفاقات مهمی در این حوزه ها صورت گرفته است و در حوزه حمل  و نقل بزرگترین اتفاق موضوع هوانوردی است و درسایر حوزه ها نیز اتفاقات مهم و خوبی صورت گرفته است.

وی گفت: موفق شدیم در بحث ایرباس موضوع تامین مالی آن را نهایی کنیم که پیشرفت بسیار بزرگیست و قراردادمان با ایرباس در مراحل نهایی است به طوری که بعد از ماه آگوست نمایندگان آنها به ایران می آیند و قرارداد نهایی می شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با این حال همچنان منتظره تائیدیه سازمان اوفَک (OFAC)هستیم البته از آنجا خبرهای مثبتی رسیده است که ان شاالله به زودی مجوز اوفک داده خواهد شد.

آخوندی گفت: همچنین دو بار نمایندگان شرکت بوئینگ به ایران آمدند و پیشنهاداتشان را ارائه کردند و مذاکرات به خوبی پیش می رود و امیدواریم قبل از پایان سال 2016 هواپیماها وارد کشور شود.
وی افزود: البته عاملی در این بین وجود دارد که در کنترل ما نیست و آن اوفَک است، چنانچه بوئینگ و ایرباس  در اسرع وقت مجوز اوفک را بگیرند مسائل نهایی می شود.

وزیرراه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که با توجه به رفتارهای کارشکنانه آمریکا این قرارداد چقدرعملی می شود
گفت: ما موظف هستیم به مذاکرات تکیه کنیم و فضا فضای مثبتی است و طرف ها تعهد کردند البته سیاست دنیا پیچیده ای دارد و باید ببینیم در عمل چه می شود.

وی در بخش دیگر سخنانش درباره حمل ونقل ریلی و راه آهن نیز گفت: در راه آهن تسهیلات خوبی گرفتیم و اقدامات خوبی انجام شده است.

آخوندی با بیان اینکه اکثر خطوط راه آهن موجود یک خطه بوده اند گفت: برای افزایش ضریب بهره وری ناوگان حدود 2 هزار کیلو متر خط دوم و در بعضی جاه ها خط سوم و چهار اجرایی شده که با همین عدد می توان نرخ بهره وری را از ظرفیت 25 میلیون تن به 42 میلیون تن در سال افزایش داد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: تا پایان امسال 820 کیلومتر به بهره برداری خواهد رسید و ظرفیت راه آهن با همین اقدام حدود 80 درصد افزایش می یابد که نمونه آن را در مسیرهای بافت ، اصفهان ، اهواز ، اندیمشک و تربت حیدریه دید.

آخوندی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت خطوط حومه ای 700 کیلومتر از این  خطوط  تعریف شده از جمله تهران به قزوین، تهران به گرمسار، تهران به قم و مشهد به کاشمر که بخش عمده ای از آنها اجرا شده است  به طوری که تا پایان امسال 600 کیلومتر آن به بهره برداری می رسد.

وی افزود: پارسال 4و هشت  دهم میلیون نفر درحومه تهران و بقیه مراکز کلان شهرها با این خطوط جابه جاشدند و امسال این رقم به 7 میلیون نفر می رسد و هدفمان جابه جایی 25 میلیون مسافر در سال با این خطوط ریلی است.

آخوندی در خصوص نوسازی و بازسازی خطوط شبکه ریلی کشور نیز گفت: برخی از این شبکه ها همچون خطوط جنوب 60 سال است که بازسازی نشده اند که بازسازی اساسی 726 کیلومتر آن مدنظر است و مقرر شده است 300 کیلومتر آن امسال تمام شود و بقیه سال آینده اجرایی شود.

وزیرراه و شهرسازی در خصوص قرارداد با ذوب آهن گفت: سالهاست که موضوع تامین ریل توسط ذوب آهن اصفهان مطرح بوده و البته قرارداد هم بسته شده که قرار بود اول مرداد ریل را دریافت کنیم که هنوز دریافت نشده است امیدواریم ذوب آهن به وعده خود عمل کند و با این وضع هر چقدر ذوب آهن ریل تولید کند یکجا آن را می خریم.

آخوندی افزود: در بحث ناوگان ریلی کلا بخش خصوصی کار می کند اما در بخش زیرساخت ها چون هزینه زیادی دارد و چنانچه بخواهیم هزینه آن را به قیمت تمام شده سرشکن کنیم آنوقت فشار به مردم می آید از آن رو در بخش دولتی کار انجام می شود.

وی با بیان اینکه درحوزه مسافری بنا داشتیم چهره خطوط را عوض کنیم بطوری که بتوانند با دنیا رقابت کنند گفت: اکنون در تهران پنج قطار پنج ستاره داریم و اخیراٌ‌ نیز سیستم کیترینک و آشپزخانه ای را که همه استاندارد بین المللی را داشت افتتاح کردیم .

وزیرراه و شهرسازی افزود: پارسال 150 واگن بالای 55 سال را از خط خارج کرده ایم و امسال هم 350 واگن که عمری بالای 45 سال دارند کنار می گذاریم و امیدواریم سال آینده نیز قطارهای بالای 35 سال  را از خطوط خارج کنیم و جایگزین آنها قطارهای نوع و جدید شود.

آخوندی با اشاره به اینکه در قطارهای پنج ستاره امکان استفاده از اینترنت و سیستم های نمایشی در طول سفر است گفت: پیگیری می کنم تا در همه انواع قطارها دسترسی به اینترنت فراهم شود و موجب رفاه بیشتر مسافران شود.

وی به سرعت قطارها نیز اشاره کرد و گفت: سرعت آنها بسیار خوب شده بطوری که مسیر تهران مشهد را که بیشتر از 12 ساعت می پیمودند اکنون به 10 ساعت رسیده البته این افزایش  سرعت با ضریب امنیت نیز همراه است.

آخوندی افزود: در خصوص قطارهای سریع السیر که بالاترین فناوری را درحوزه ریلی دارند بعد از برجام قرارداد آن را با چین بستیم و پس از آن ال سی باز شد و کارگاه ها فعال شدند.

وی گفت: قطار سریع السیر در مسیر تهران ، فرودگاه امام و اصفهان راه اندازی می شود که طول این مسیر با این قطارها به دوساعت کاهش می یابد.
آخوندی افزود: این قرارداد چهارساله است و اکنون چینی ها کارهای آن را انجام دادند و کارگاه ها فعال شده است.

وزیرراه و شهرسازی گفت: درحوزه ریل امسال 820 کیلومتر خط جدید داریم، 630 کیلومتر خط حومه ای، 300 کیلومتر نوسازی و بازساز خطوط شبکه ای و 280 کیلومتر بهسازی این خطوط را داریم.

آخوندی افزود: کنترل اتوماتیک کامل قطار موضوع مهم و با اهمیت است که موفق به انجام آن شدیم و درحقیقت با آن ضریب ایمنی مسافران بالا رفته است.

وی در ادامه گفت: ترانزیت ریلی طی یک سال اخیر سه برابر شده است امیدواریم امسال 200 واگن باری جدید و 230 واگن مسافری جدید و پنجاه دستگاه لوکوموتیو توسط بخش خصوصی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص حوزه جاده ای نیز گفت: پارسال 12 هزار کیلومتر روکش آسفات داشتیم و امسال امیدواریم 15 هزار کیلومتردیگر روکش کنیم هنچنین هزارو 70 کیلومتر بزرگراه افتتاح می کنیم که در هفته دولت بیش از 400 کیلومتر آن در سراسر کشور افتتاح می شود.

آخوندی افزود: قطعه یک آزاد راه تهران شمال نیز بهار سال 96 به بهره برداری خواهد رسید .
وی همچنین درخصوص راه های روستایی نیز گفت: 8 هزارو 900 کیلومتر راه روستایی راه ساخته شده و یا روکش آسفات شده است و با این حساب میزان دسترسی روستاییان به راه از 85 درصد به 91 درصد افزایش یافته است که امیدواریم این رقم به 95 درصد افزایش یابد.

آخوندی به ظرفیت بنادر نیز اشار کرد و گفت: 180 میلیون تن ظرفیت بنادر کشور بود  که اکنون با 16 درصد افزایش به 209 میلیون تن رسیده است که البته این جدای از امکانات پشت بندری و تجهیزات مورد نیاز بوده  است.

وی با بیان اینکه در چابهار ظرفیت بندری 2و نیم میلیون تن بود گفت: فاز اول آن از طریق محل صندوق توسعه ملی با تسهیلات 430 میلیون تنی سرمایه گذاری شده و ظرفیت آن در همین فاز به 8 و نیم میلیون تن افزایش یافته است و همزمان قراردادی با هندی ها بسته شده تا بندر چابهار ورودی و کریدور  جنوب به شمال شود.
منبع : تسنیم