۱
 
کد مطلب: 75240
 
تاریخ انتشار : شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۲
رییس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن با بیان این که سیستم ctc حرکت قطار مشهد - سمنان را متوقف کرده بود، گفت: سیستم ctc درست عمل کرده و لوکوموتیوران با اجازه از متصدی ctc اقدام به خاموش کردن سیستم و حرکت به صورت دستی کرده است.
خطای انسانی در تصادف قطارها محرز است/ ۱۰ نفر مقصر در این فرآیند نقش داشتند
 
به گزارش ايران خبر، حسین عاشوری درباره جلسه امروز این کمیسیون با حضور معاون اول رییس‌جمهوری اظهار کرد: در این جلسه گزارش اولیه حادثه‌ای که توسط این کمیسیون با حضور در محل حادثه و جمع‌آوری اسناد و مدارک تهیه شده بود مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به محرز شدن خطای انسانی در این حادثه گفت: به دلیل تردد بالا در مسیر محل حادثه این مسیر به سیستم مکانیزه کنترل قطار مجهز بود که اجازه سرعت بیش از حد مجاز را به لوکوموتیوران نمی‌دهد و اگر در مسیر چراغی قرمز باشد، مانع از حرکت قطار می‌شود.

رییس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن با بیان این که قطار مشهد - تبریز در ساعت ۶:۳۲ به دلیل نقص فنی در لاین متوقف شد، اظهار کرد: قطار دوم حدود شش کیلومتر قبل از قطار اول با قرمز شدن چراغ ایستاد اما پس از مدتی لوکوموتیوران با متصدی CTC تماس گرفته و اجازه می‌خواهد که سیستم مکانیزه لوکوموتیو را خاموش کرده و به صورت دستی حرکت کند.

عاشوری افزود: ساعت ۷ صبح زمان تعویض شیفت متصدی CTC بوده و نفراتی که در بخش کنترل هستند موظفند در صورت بروز هرگونه مساله مهم آن را در دفاتر ثبت کنند.

وی با بیان اینکه متصدی جدید بدون توجه به این که قطاری در مسیر متوقف است، اجازه حرکت به صورت دستی را به قطار مشهد - سمنان می‌دهد و راننده لوکوموتیو نیز با بخش کنترل تردد قطارها برای گرفتن مجوز اصلی و نهایی تماس نمی‌گیرد. طبق قوانین راه‌آهن، لوکوموتیوران باید پس از دریافت مجوز اولیه با بخش کنترل تردد حرکت قطارها با استفاده از بیسیم تماس می‌گرفت ولی متاسفانه لوکوموتیوران این کار را نکرد و با همان مجوز اولیه سیستم مکانیزه را خاموش کرده و قطار به حرکت درآمد.

به گفته عاشوری با توجه به فاصله‌ای که دو قطار از هم داشتند سرعت قطار دوم از صفر تا نقطه‌ای که به قطار بعدی برخورد می‌کند به ۱۳۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. اگر چه این قطار مجاز بوده تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت نیز برود و از طرفی چون قطار اول سر قوس متوقف شده و دو طرف آن نیز تپه بوده است لوکوموتیوران قطار دوم موفق شده تنها هشت ثانیه قبل ترمز قطار را بکشد.

وی درباره نتایج بررسی این گزارش گفت: بررسی‌ها به استناد مکالمات ضبط شده و سیستم مکانیزه انجام شده اما واقعیت امر این است که برای بررسی دقیق‌تر ماجرا و مشخص شدن مقصران که تقریبا حدود ۱۰ نفر در این فرآیند نقش داشتند باید هر کدام مورد بازجویی قرار گیرند و دفاعیات آنها نیز شنیده شود.

رییس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن در پاسخ به این سوال که متصدیان شیفت اول CTC نقص فنی قطار اول و توقف آن را در دفاتر ثبت کرده بودند یا خیر، گفت: در این زمینه دو مدرک وجود دارد که یکی از مدارک نشان می‌دهد که مورد ثبت شده اما مدرک دیگر هنوز به دستمان نرسیده است.

عاشوری تصریح کرد: موضوعی که محرز شده این است که سیستم CTC درست عمل کرده و قطار را متوقف کرده است اما قطار به صورت دستی راه افتاده و خطای انسانی در این زمینه رخ داده است.
 
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۲۲:۴۹:۳۵
خنده داره مسافران دو قطار اینقدر راحت با یک تماس گرفتن یا نگرفتن یک اپراتور به قتلگاه می روند !!! یک قطار خراب شده در مسیر مانده اینقدر اهمیت ندارد که به اپراتور بعدی اطلاع دهد نوشتن در دفتر کفایت نمیکند اگر نفر بعدی نخواند یا بموقع نخواند چی؟!!!
راننده قطار دومی که میدانسته و قطارش متوقف شده ایشان چرا دستی حرکت داده ؟ نپرسیده مشکل حل شده یا نه ؟ شوخی بوده که قطار ایستاده ؟!!!
در جاده اگر راننده ای مشکلی ببیند تا ۵۰ کیلومتر جلوتر به بقیه علامت میدهد چراغ می زند آنوقت در ریل قطار یک طرفه که قطار با ثد ها نفر مسافر با سرعت ۱۴۰ کیلومتر در حرکت باشد با این همه ساده و سهل انگاری ؟!!!
بر فرض ۵ نفر متصدی ننه مرده با هزار مشکل در زندگی که این روز تمرکز حواس را از همه گرفته مجازات شوند این همه کشته زنده می شوند ؟!!! این فاجعه جبران شدنی است ؟!!!
بنده عرض میکنم سیستم کنترل ( انسانی - مکانیزه - سازمانی و ارتباطی ) مشکل دارد سیستم نباید اجازه حرکت قطار دوم را بدهد سیستم نباید سیستم باید تمام عوامل راننده ها و ایستگاه ها و مسیولان ٔذیربط را مطلع کند اینکار براحتی می تواند هم از نظر فنی و کنترل مکانیزه و هم توسط افراد با صد در صد اطمینان عملی شود
بصورت دوره ای باید سیستم سرزده و تصادفی ممیزی و بازرسی شود حتی مانور حادثه های ممکن انجام شود تا از عملکرد سیستم در اینگونه مواقع اطمینان حاصل شود