کد مطلب: 76256
 
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۲
به دنبال برگزاری مجمع بانک صادرات و تصویب صورت های مالی آن با حضور اکثریت سهامداران و نیز پس از برپایی مجامع دیگر بانکها، فضای تازه ای نسبت به افق روشن بانکها در نظام بانکداری کشور گشوده شد.
روند رو به رشد سیاست های راهبردی بانک صادرات
 
به گزارش ایران خبر، به دنبال برگزاری مجمع عمومی بانک صادرات ایران و تصویب صورت های مالی آن با حضور اکثریت سهامداران و نیز پس از برپایی مجامع دیگر بانکها، فضای تازه ای نسبت به افق روشن بانک ها در نظام بانکداری کشور گشوده شد که تبلور آن را می توان در شفاف سازی حسابرسی دانست که در برنامه های اعلامی سیاوش زراعتی مدیر عامل بانک صادرات ایران شاهد بودیم.

در مجمع یادشده مدیرعامل بانک صادرات ایران ضمن ارائه گزارش های مالی از عملکرد سال های اخیر، چشم انداز مثبتی از برنامه های آتی بانک را پیش روی سهامداران قرار داد و با تاکید بر تعهد مدیران و کارکنان آن بانک نسبت به تدوین، پیگیری و اجرای برنامه استراتژیک وصول مطالبات اعلام کرد که با همدلی و همراهی سهامداران نسبت به خلق ارزش های بیشتر برای بانک و ذینفعان بوجود خواهد آورد.

بانک صادرات ایران به عنوان بزرگترین بانک بورسی کشور، در سال های اخیر به خاطر عملکرد موفق خود علی رغم تنگناهای زیاد در دوران تحریم و کسب درآمد مناسب، مورد توجه سهامداران و سرمایه گذاران بورس و فعالان اقتصادی قرار گرفت و عملکرد قابل قبولی در دوران تحریم از خود به نمایش گذاشت  و کمک شایانی به روند توسعه اقتصادی کشور داشت. ارزیابی کارشناسان مالی و بانکی نشان می دهد که  به خاطر ظرفیت ها، فرصت ها و قابلیت های گسترده ای که در اختیار این بانک هست، سهامداران و ذینفعان به شرایط بهتر امیدوار هستند به گونه ای که درست پس از پایان مجمع بسیاری از سهامداران طالب خرید سهام بانک به محض باز شدن نماد بودند.

مدیران کنونی بانک صادرات در شرایط کنونی با ارائه تحلیلی هدفمند از برنامه هایی همچون: افزایش بازده و بهره وری نیروی انسانی، افزایش بازده دارایی ها و کاهش شعب زیان ده، اصلاح ساختار و چابک سازی را در دستور کار قرار داده اند که این مهم  می تواند در کنار دور نمایی که از رفع تحریم ها که با برداشته شدن تحریم اتحادیه اروپا از دارایی های این بانک کلید خورده است به منزله نقطه آغازین تحول در این بانک مردمی و ریشه دار باشد.

بانک صادرات ایران که با سرمایه بیش از 5.7 هزار میلیارد تومانی بزرگترین بانک بورسی بشمار می رود. همچنین با توجه به شاخص های مالی، رتبه 264 در بین 1000 بانک معتبر جهان، رتبه اول در بین بانک های ایرانی و همچنین جایگاه مناسب در بین 100 شرکت برتر داخلی را کسب کرده و با وجود تمام فشارها و تنگناها در سال های اخیر همواره جزو موفق ترین و بزرگترین شرکت های بورسی کشور بوده است.

جایگاه بانک صادرات در بازار سرمایه  
این بانک با بزرگترین شبکه داخلی و خارجی و 31 هزار نیروی توانمند و با تجربه با گستردگی 3 هزار شعبه و باجه و همچنین گسترش بانکداری الکترونیک و سهم بالا از بازار دستگاه های خود پرداز، کیوسک بانک ها ،کارتخوان ها، پایانه های فروشگاهی، درگاه های خرید ،کارت های اعتباری ، مشترکان همراه بانک و...... نه تنها در شرایط پر رقابت کنونی، تهدیدها را به فرصت تبدیل خواهد کرد بلکه به عنوان بزرگترین بانک بورسی کشور و اثرگذار بر سود شرکت های بورسی ، به عنوان شرکتی آینده دار برای سهامداران دور اندیش و تحلیل گر شناخته شده و علاوه بر چشم انداز مثبتی که پیش روی سهامداران خود قرار داده است، برای مسوولان اقتصادی و بانکی کشور، به عنوان مجموعه ای امیدوار کننده در بهبود شبکه بانکی کشور، یاری دهنده شرکت های بورسی و بازار سهام شناخته می شود.

این بانک در کنار انجام فعالیت های معمول بانکی، در راستای انجام رسالت های اجتماعی نیز با پیشگامی در حمایت از بخش های تولیدی و عمرانی کشور و انجام مسوولیت های اجتماعی، خیرخواهانه و یاری دهنده گروه های متوسط و کم درآمد کشور به عنوان بانکی موفق در این عرصه شناخته شده است.
براین اساس، روشن است که بانک صادرات ایران با توجه به جایگاهی که در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی، بازار سرمایه، تولید و صنعت، و بانکداری کشور دارد، از موقعیتی استراتژیک برخوردار است و در این راستا، مدیران بانک صادرات برنامه استراتژیک آتی خود را در حوزه های مختلف تدوین و تبیین کرده اند.

سوپرمارکت مالی
یکی از برنامه های اساسی در این زمینه، استفاده مناسب از شبکه شعب برای ارائه سوپر مارکت مالی، انتقال شعب به مناطق با آینده بهتر، گسترش بانکداری الکترونیک و ارائه خدمات به مردم از طریق تلفن همراه و اینترنت است تا با همپوشانی در کسب کارمزد بیشتر و وفاداری مشتری، با هزینه کمتر، سودآوری بیشتری را نصیب بانک کند.

از این رو، استقرار مجموعه زنجیره ارزش خدمات بانکی در شعب بانک از جمله فعالیت های بیمه ای، صرافی، تامین سرمایه و لیزینگ بدون نیاز به جذب نیروی جدید  و ایجاد شعبه های بیشتر، مورد توجه بانک صادرات قرار گرفته تا  درآمد بانک از طریق کارمزدهای غیرمشاع از قبیل کارمزدهای ناشی از ارائه خدمات و محصولات نوین بانکی افزایش یابد و بخشی از هزینه حقوق و مزایای کارکنان نیز به شرکت های زیرمجموعه بانک صادرات که این نوع خدمات را ارائه می کنند، منتقل خواهد شد و با سرشکن کردن هزینه ها و افزایش کارمزدها، در مجموعه سودآوری بانک را افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر، ارائه خدمات نوین و متنوع بازار سرمایه و پولی و مالی، باعث جذب منابع مالی بیشتر در
شعب خواهد شد و نقدینگی و منابع مالی بیشتر و توان و قدرت مالی بانک را افزایش خواهد داد.

کاهش بنگاه داری
خروج از بنگاه داری براساس سیاست های اعلام شده از سوی دولت تدبیر و امید و بانک مرکزی، به خصوص در شرکت هایی که نرخ بازده آنها از نرخ موثر تسهیلات بانکی است به لحاظ الزامات عملیاتی و الزامات قانونی در دستور کار قرار گرفته است و این اقدام اثر قابل توجهی در آزادسازی منابع بانک دارد.

ادغام شعب زیان ده
جابجایی و ادغام شعب زیان ده و استیجاری نیز، براساس مکان یابی جدید و استفاده از املاک راکد بانک، نیز زمینه کاهش هزینه های شعب را فراهم خواهد کرد.

شعب خارج از کشور
در شعب خارج از کشور بانک صادرات ایران که بیشترین تعداد شعب خارجی بانک های کشور را دارد، استفاده از ظرفیت های سودآوری، اقدام به رفع کامل تحریم ها در اروپا و استفاده از گستردگی شعب در 12 کشور، موجب شد که اقدامات قابل توجهی برای انتقال وجوه و عملیات گشایش اعتبار اسنادی، تحقق یابد و شعب خارج از کشور، بانک صادرات ایران را به یکی از امیدها و ظرفیت های بزرگ رشد جایگاه بانکداری ایران در شبکه بانک های بین المللی مطرح کند.

فروش اموال مازاد
فروش اموال مازاد و وصول مطالبات در چارچوب بازنگری رویه های وصول و استمهال مطالبات مشکوک الوصول، معوق و اصلاح رویه های اعتبار سنجی و اعطای تسهیلات، تسهیل فروش املاک منجمد کوچک و متوسط براساس روش های اعتباری اجاره به شرط تملیک و... نیز از برنامه های مهم و استراتژیک بانک صادرات است.

اهتمام برای دریافت مجوز موسسه پس انداز و تامین مسکن با هدف انتقال بخشی از املاک فروش نرفته به آنها جهت تامین مالی، انتقال بخشی از کارکنان مازاد شعب و ستاد به موسسه پس انداز و تامین مسکن، تامین مالی با استفاده از ابزارهای دارایی و بدهی مانند اوراق رهنی با پشتوانه دارایی ها از قبیل املاک منجمد، بخشی از فعالیت هایی بوده که در جهت فروش اموال مازاد بانک در دستور کار قرار گرفته است.

فناوری اطلاعات
رشد و توسعه فناوری اطلاعات، مشخصه اصلی بانک های بزرگ جهان است ، کنکاشی در عملکرد این بانک به عنوان عضوی از 300 بانک معتبر و بزرگ جهان نشانگر برنامه های گسترده برای توسعه فناوری اطلاعات در این بانک است.

تغییر ماهیت واحد فناوری اطلاعات بانک از ماهیت پشتیبانی به ماهیت عملیاتی، استانداردسازی فراینده های تولید، توسعه و نگهداری نرم افزار، تهیه نقشه راه سیستم های کاربردی و اطلاعاتی بانک، اولویت بندی سیستم ها، استقرار سازوکارهای بهینه سازی سیستم ها و هماهنگی آنها و... بخشی از برنامه توسعه فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران است.

در این راستا، بهبود سازو کار تامین خدمات و تجهیزات فناوری اطلاعات بامشارکت بانک ها و شرکای تجاری مناسب برای کاهش هزینه ها و افزایش قدرت چانه زنی در صورت افزایش حجم خرید ها، خودکارسازی عملیات پرتکرار در بانک، حرکت به سوی رعایت استانداردهای بین المللی امنیت اطلاعات در شبکه بانکی از طریق توسعه زیرساخت های امن و مطمئن برای فناوری اطلاعات، ساماندهی مدیریت داده ها و اطلاعات، ایجاد بستر مدیریت کانال به منظور بهبود سرعت استفاده از سامانه متمرکز بانکی موجود، تدوین نقشه راه برای بررسی تغییر سامانه متمرکز بانکی، طراحی سازوکاری برای افزایش دقت در داده های ورودی سامانه های مختلف بانک، تعیین و اصلاح سیاست های برون سپاری واحد فناوری اطلاعات و... بخش دیگری از برنامه توسعه فناوری اطلاعات را شامل می شود.

این برنامه های استراتژیک بانک صادرات ایران، ضمن تقویت سطح ایمنی و سرعت و تنوع خدمات نوین بانکی، در جهت جلب رضایت مشتریان بانک، جذب بیشتر منابع مالی، کاهش هزینه ها و کسب سود بیشتر، اثرگذار بوده و   می تواند آینده بهتری را پیش روی سهامداران بانک قرار دهد.  

تنوع خدمات در بانکداری الکترونیک
بانک‌ صادرات ایران بیش از 62 ‌میلیون کارت صادر شده، بیش از 17‌درصد سهم بازار را دارد.
تعداد خودپردازها در بانک صادرات بیش از 5 هزار دستگاه با سهم بیش از 13 درصد کل خودپردازها بوده است.
تعداد کارت‌خوان‌ها نیز در بانک صادرات بیش از 525 ‌هزار بوده و تعداد پایانه شعب در بانک صادرات بیش از 8230 با سهم بالای 12 درصد رسیده است.  

در بخش کارت های برداشت و هدیه نیز بانک صادرات با بیش از 30‌میلیون کارت برداشت و هدیه، 344‌هزار کارت اعتباری با سهم 20 درصدی از کل کارت های اعتباری سهم بالایی در بین کل بانک ها و بازار خدمات بانکداری الکترونیک دارد. برداشت و انتقال وجه بدون نیاز به کارت، پیشتازی در شمارکاربران تلفن بانک، همراه بانک و هم بانک نیز حاکی از عنایت این بانک برای پاسخگویی به مطالبات متنوع مشتریان است.

پایبندی به مسئولیت های اجتماعی
یکی از بارزترین مشخصه های بانک پرآوازه و مردمی صادرات پایبندی به ایفای مسئولیت های اجتماعی به عنوان یکی از مهم ترین بنگاه های اقتصادی کشور است، مشارکت در امر مدرسه سازی، حمایت از مراکز علمی، همکاری با سازمانهای حمایتی برای خودکفایی مددجویان، پرداخت تسهیلات برای امر مقدس ازدواج و تلاش برای توسعه مراکز دانش بنیان در این ارتباط قابل ذکر است.