چرا سوره برائت با بسم الله آغاز نمی شود؛

تفسیر سوره برائت از زبان آیت الله حائری شیرازی

کد مطلب: 80260
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۲۳
تنها سوره‎ای که در ابتدای آن بسم‌الله نیامده است سوره برائت است و آن هم به دلیل این است که خداوند در این سوره موضع جنگی علیه دشمنان دارد؛ موضع خداوند در این سوره موضع" الرحمن والرحیم" نیست، بلکه موضع اخطار است.
تفسیر سوره برائت از زبان آیت الله حائری شیرازی
 
به گزارش ایران خبر، آیت‎الله حائری شیرازی در درس تفسیر سوره یوسف(ع) که  در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد گفت: علوم انسانی غربی، وهمی است؛ قرآن برای انسان تکلیف تعیین می کند؛ علوم انسانی امروزه جای انبیا نشسته است، ولی هیچگاه درکی از این مسایل اصیل ندارد.
 
وی گفت: امروزه همین علوم انسانی غربی برای حقوق بشر چه کرده است؟ انسانی که در غرب برای منافع آنها تعریف شده است در عربستان نیز پاسخگو نیست؛ اگر خداوند انسان را خلق کرده است پس انسان شناسی او علمی است چون به او علم دارد، ولی علوم انسانی غربی وهمی است و به همین خاطر وقتی خداوند حکم قصاص و قطع ید به دزد می دهد علمی است، ولی حکم زندانی که غربیان می دهند وهمی است.
 
آیت الله حائری شیرازی اظهارکرد: اگر اسلام از راه دانشگاه‎های علوم اسلامی خارج به زندگی انسان‎ها وارد شد، می‎توانیم به این روند امیدوار باشیم؛ علوم انسانی دانشگاه‎ها قله‎ای است که باید از آن طریق همه قله‎ها را زیر نظر داشت و از این طریق همه این عناصر وارد زندگی انسان می‏ شود.
 
استاد حوزه تصریح کرد: مصرف علوم انسانی غربی شرک است و به طور کلی شرک دنیای امروز همین علوم انسانی غربی است؛ شهید مطهری ثمره علوم انسانی اسلامی است  و افرادی چون گودرزی که در 20 سالگی چند کتاب قطور تفسیری بر مبنای تفکرات انحرافی نوشته بود ثمره علوم انسانی شرک آلوده بود؛ ولی شهید مطهری تمام کتب این جوان را مطالعه کرده و به شکل علمی به آنها پاسخ می داد.
 
آیت الله حائری شیرازی اظهارکرد: تنها سوره‎ای که در ابتدای آن بسم‌الله نیامده است سوره برائت است و آن هم به دلیل این است که خداوند در این سوره موضع جنگی علیه دشمنان دارد؛ موضع خداوند در این سوره موضع "الرحمن والرحیم" نیست، بلکه موضع اخطار است.
 
استاد حوزه تصریح کرد: وقتی از قرآن به عنوان ثقل اکبر یاد می‎کنند به این دلیل است که از راه قرآن، تمام قوه‎ها به فعلیت می‎رسند.
 
وی گفت: خداوند در طول تاریخ به برخی از اشخاص عنایاتی داشته است که بتوانند عناصری را از کائنات متوجه شوند که دیگران از فهم آن عاجز هستند؛ برخی مفسران در تاریخ مسایلی را متوجه شدند که دیگران نتوانستند به آن عمق برسند.
 
آیت الله حائری شیرازی اظهارکرد: سالها پیش برای کسی که بتواند از کتاب اخلاق «نیکوماخوس» ایراد بگیرد جایزه ای تعیین کردم، ولی کسی رجوع نکرد؛ این مسایل عنایاتی است که خداوند گاهی به برخی از انسان‎ها عنایت می‎کند.
 
استاد حوزه تصریح کرد: در مقابل آن، تاریکی و ضلالت است که خداوند گاهی به برخی داد تا ما را با آن بیازماید تا مشخص شود که آیا به سمت نور می‎رویم یا تاریکی.
 
وی گفت: اگر ثقل اکبر را قرآن می‎دانند نه از این جهت که اهل بیت(ع) کوچک شوند، بلکه این ثقل اکبر به این جهت است که قرآن را بزرگ بشماریم.
 
آیت الله حائری شیرازی اظهارکرد: کسانی که حضرت ابوطالب را مشرک می‎دانند به این مساله توجه نمی کنند که اگر ایشان یک شهادتین گفته بود و خود را در ظاهر از ظل کفار خارج کرده بود هیچگاه نمی توانست از پیامبر(ص) دفاع کند؛ برخی افراد در تاریخ همیشه همین گونه هستند و دچار مظلومیت مضاعف می‎شوند، چون همیشه آماج حملات و تهمت‎ها بوده‎اند، ولی بزرگترین خدمت را به پیامبر (ص)کردند.
منبع : خبرگزاری بسیج