کد مطلب: 81643
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۱
«گشت2» ادامه داستان گشت ارشاد است و فيلم از ندامتگاه يعني جايي که گشت ارشاد به پايان رسيد، آغاز مي‌شود، اما دو فيلم تفاوت‌هايي با هم دارند که مهم‌ترين آنها دغدغه‌مندتر و منسجم‌تر بودن «گشت ارشاد» نسبت «گشت2» است.
 
به گزارش ایران خبر،در سالي که جشنواره فيلم فجر کمترين اقبال را نسبت به فيلم‌هاي کمدي و طنز داشت، گشت 2 به تنهايي 50 درصد از سهم سينماي کمدي را به خود اختصاص داد و مابقي را به فيلم «خوب، بد، جلف» پيمان قاسم‌خاني واگذار کرد.
 
تلخ و غم‌انگيز بودن آثار راه يافته به سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر، باعث شد تا بيش از اينکه نقاط ضعف اين دو فيلم ژانر کمدي به چشم بيايد، حضار در جشنواره به خاطر وجود فيلم‌هايي که بشود بدون اشک و آه به آنها نگاه کرد، خوشحال شوند.

سعيد سهيلي روي موفقيت گشت ارشاد حساب ويژه‌اي باز کرده بود؛ فيلمي که خوب شروع کرد، اما با مشکلاتي روبه‌رو شد و با بد فرجامي از اکران کنار رفت. امسال اين کارگردان که مي‌توان وي را از موفق‌ترين فيلمسازان سينماي بدنه ناميد با «گشت 2» به جشنواره آمده بود؛ فيلمي که مشخص است سهيلي از همان ابتداي نگارش فيلمنامه به فروش گيشه‌اي آن فکر کرده و داستان را براساس وقايع و مسائل روز و البته با چاشني طنز کلامي و طنز موفقيت پيش برده است.
 
 «گشت 2» عقب‌تر از «گشت ارشاد»
«گشت2» ادامه داستان گشت ارشاد است و فيلم از ندامتگاه يعني جايي که گشت ارشاد به پايان رسيد، آغاز مي‌شود، اما دو فيلم تفاوت‌هايي با هم دارند که مهم‌ترين آنها دغدغه‌مندتر و منسجم‌تر بودن «گشت ارشاد» نسبت «گشت2» است.
 
سعيد سهيلي باز هم نشان داد نسبت به شرايط جامعه بي‌تفاوت نيست و از دزدي‌هاي کلان و اختلاس‌ها گرفته تا خشک شدن درياچه اروميه را مدنظر داشته است.

 سهيلي در ساخت «گشت 2» به فيلمي با پتانسيل فروش خوب در سينما فکر کرده ولي براي رسيدن به هدف مدنظرش توجه چنداني به راهي که انتخاب کرده، نداشته است. در فيلمنامه حتي رکيک‌ترين فحش‌ها با دستکاري اندکي به عنوان چاشني بامزگي ديالوگ‌ها استفاده شده که در ساخته‌هاي قبلي سهيلي نيز به چشم مي‌خورد، اما اين بار حجم اين استفاده‌ها بيشتر شده است؛ موضوعي که قطعاً در زمان اکران و براي خانواده‌هايي که به تماشاي فيلم نشسته‌اند، خوشايند نخواهد بود.

 «گشت 2» عقب‌تر از «گشت ارشاد»
«گشت2» در بخش‌هايي بيننده را سردرگم مي‌کند و اين سردرگمي به خاطر زوائدي است که بود و نبودشان تأثيري بر کليت داستان ندارد و حتي نمي‌تواند از آن به عنوان خرده داستان نام برد، مانند صحنه مبارزه در قفس که نه تنها با منطق فيلم همخواني ندارد، بلکه تأثيري نيز در پيشرفت فيلم ندارد. «گشت 2» چيزي فراتر از آنچه از سعيد سهيلي در سينما ديده شده نيست و براي فيلمسازش اگر پسرفت نباشد، پيشرفت نيز نخواهد بود.
منبع : روزنامه جوان