معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

از نظر کیفی در سال های آتی در آموزش و پرورش دچار مشکل هستیم

کد مطلب: 93935
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۴
علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر تمام شرایط در یک مدرسه مهیا باشد، اما نیروی متخصص و دارای مهارت در مدرسه حضور نداشته باشد، اهداف تربیتی محقق نمی شود.
 
به گزارش ایران خبر، علی زرافشان در گردهمایی مشترک معاونین پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی استان ها و رؤسای گروه های برنامه ریزی تخصصی حوزه ستادی وزارت آموزش وپرورش، مدرسه را کانون مسئولیت دانست و اظهارکرد: همه عوامل در خدمت مدرسه هستند تا اهداف تعلیم و تربیت محقق شود.
وی با اشاره به این نکته که اگر تمام شرایط در یک مدرسه مهیا باشد، اما نیروی متخصص و دارای مهارت در مدرسه حضور نداشته باشد، اهداف تربیتی محقق نمی شود، باتوجه به روند افزایشی دانش آموز و کاهش نیروی انسانی در برنامه پنجم توسعه،‌ تصریح کرد: از چهار سال قبل، سالانه نیازمند جذب 50 هزار نیرو در آموزش وپ رورش بودیم تا دچار کمبود نشویم، اما فرآیند جذب نیرو تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون های استخدامی موجب عدم تأمین نیروی انسانی متناسب با رشد دانش آموز شده است.
معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش گفت: از نظر کیفی نیز در سال های آتی دچار مشکل هستیم، زیرا 80 درصد بازنشستگان را مردان تشکیل می دهند و از طرفی نیروی مرد در آمار جذب نیرو بسیار کمتر از نیروی زن می باشد.
وی راهبرد کیفیت را راهبرد اصلی آموزش وپرورش دانست و خاطرنشان کرد: به بهانه کمبود نیرو نباید درجه مدارس تغییر یابد، یک مدرسه نیازمند مدیر، معاون، مربی تربیتی، مشاور و معاون اجرایی است، بنابراین نباید این ترکیب از بین برود و معاون و مربی حذف گردد.
زرافشان اظهارکرد: در اولویت سامان دهی باید به عوامل کیفیت بخشی از جمله گروه های آموزشی توجه شود  و کیفیت آموزشی و پرورشی و پایه دهم که اخیرا ایجاد شده باید حفظ شود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، موضوع عدالت آموزشی را یکی از بحث های اساسی در آموزش وپرورش دانست و عنوان کرد: در دولت تدبیر و امید یکی از افتخارات این است که بیش از 100 مدرسه با یک دانش آموز فعالیت می کنند و این در حالی است که در سال های 1365 تا 1375، تمام مدارسی که کمتر از 5 دانش آموز داشت، تعطیل شده بود.
وی ادامه داد: شرایط استان ها ایجاب می کند که تراکم دانش آموزی در استان ها یکسان نباشد، بنابراین نمی توان یک نسخه واحد برای همه استان ها تهیه کرد و این موضوع تفویض اختیار را ضروری نموده تا استان ها براساس شرایط و اقلیم خود به برنامه ریزی بپردازند.
منبع : ایلنا