استقبال مردم از خریدهای اینترنتی؛

رواج و مشکلات خریدهای اینترنتی در ایران

کد مطلب: 152534
 
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۰
خرید اینترنتی برای برخی از افراد جامعه خوشایند تلقی می شود چرا که با خیالی آسوده خریده های خود را انجام می دهند و ضرورتی برای خود نمی بینند که از منزل یا محل کار خود خارج شوند و مایحتاج خود را تهیه کنند و از این طریق در زمان هم صرفه جویی می کنند.
 
رواج و مشکلات خریدهای اینترنتی در ایران
خرید اینترنتی به انگلیسی : Online Shopping نوعی خرید است که از طریق فروشگاه‌های انجام می شود.
تاریخچه :
اولین بار در سال ۱۹۹۱ تیم برنرز لی تجارت الکترونیک را پایه‌گذاری کرد و در سال ۱۹۹۴ که بانکداری آنلاین ایجاد شد، شرکت پیتزا هات اولین فروش اینترنتی خود را آغاز کرد. در همان سال شرکت نت اسکیپ ارتباط امنیت لایه انتقال (SSL) را ابداع و ایجاد کرد و خرید اینترنتی به وسیله این پروتوکل ایجاد شد.  همچنین در همان سال کمپانی آلمانی اینترشاپ   (Intershop) اولین سیستم فروش اینترنتی خود را ایجاد کرد. ۱۹۹۵ شرکت آمازون. کام و سال ۱۹۹۶ شرکت ئی بی نیز فعالیت‌های خود را شروع کردند.
 
استقبال از خریدهای اینترنتی
خرید اینترنتی برای برخی از افراد جامعه خوشایند تلقی می شود چرا که با خیالی آسوده خریده های خود را انجام می دهند و ضرورتی برای خود نمی بینند که از منزل یا محل کار خود خارج شوند و مایحتاج خود را تهیه کنند و از این طریق در زمان هم صرفه جویی می کنند. اما این آسودگی خاطر همه افراد را در بر نمی گیرد. در واقع می توان گفت: بیشتر افراد هنوز اطمینان کامل از خریدهای اینترنتی ندارند و همان روش های سنتی و قدیمی را برای برآورده کردن نیازهایشان ترجیح می دهند.
مشکلات و معضلات خرید اینترنتی در ایران
خرید اینترنتی در ایران مشکلات زیادی برای خریداران به همراه دارد. عدم امنیت و اطمینان خاطر یکی از دلایلی است که عده زیادی از افراد جامعه را در خریدهای اینترنتی دچار تردید و سردرگمی کرده است. با توجه به اینکه در بیشتر موارد حق با خریدار است اما متاسفانه  هنوز برخی فروشندگان هستند که این اطمینان را به خریداران خود نمی دهند.
تفاوت اجناس در ویترین فضای مجازی با دنیای حقیقی
می توان عنوان کرد در خریدهای اینترنتی برخی از فروشندگان هیچ اختیاری برای خریداران قائل نیستند فقط مدنظرشان دریافت پول است؛ خریداران نه حق تعویض دارند نه عودت پول شان و این شرایط خرید اینترنتی را دچار مشکل کرده است.
در بسیاری از موارد اجناسی که در ویترین فروشگاه های مجازی دیده می شود با اصل کالا تفاوت های داخت کند و زیادی دارد.  به عنوان مثال؛ نوع جنس، مدل، رنگ کالای دیده شده کاملا با آنچه وعده داده بودند در تضاد است همه این موارد باعث می شود تا افرادی که قصد خرید اینترنتی را دارند از خرید خود پشیمان و روانه پاساژها شوند.
 
عدم پرداخت وجه در محل
یکی دیگر از مشکلاتی که برای خریداران اینترنتی وجود دارد عدم پرداخت در محل است. به عنوان مثال اگر شخصی قصد خرید کالایی را با تعداد بالا داشته باشد این هراس را دارد که با چه اطمینانی مبلغ بالایی را به صورت کارت به کارت پرداخت کند و از دریافت کالای خود نیز مطمئن باشد.
عدم امکان امتحان کردن پوشاک و کفش
از دیگر مشکلات و معایب خرید اینترنتی پوشاک و کفش عدم امکان امتحان کردن است. در خریدهای اینترنتی نمی توان لباس پرو کرد و کفش را پوشید در صورتی که مشتریان یا خریداران تمایل دارند خرید خود را از نزدیک ببینند و جنس مورد دلخواه خود را انتخاب کنند این موارد باعث شده تا برخی خریداران گله مند باشند چون بعد از خرید امکان تعویض سایز و نوع جنس خریداری شده برای آنها وجود ندارد و عملا خرید آنها بدون استفاده می ماند و این مورد را می توان از بزرگترین معضلات خرید اینترنتی به شمار آورد.
دربرخی موارد فروشندگان در نهایت کم لطفی کالاهای خود را در فضای مجازی به فروش می رسانند. به عنوان مثال کالاهایی مانند موبایل و دوربین عکاسی که لوازم جانبی دارند را به طور کامل به دست مشتری نمی رسانند و لوازم را ناقص ارسال می کنند واین امر اطمینان خاطر را از خریداران سلب می کند.
بی احترامی به خریداران اینترنتی
برخی فروشندگان از احترام گذاشتن به مشتریان خریدهای اینترنتی غافل می شوند و فراموش می کنند فروش کالا برای مشتری حضوری و غیرحضوری یکسان است و نباید تفاوتی بین مشتریان قائل شد. فروشندگانی که کالای خود را اینترنتی به فروش می رسانند تصور می کنند چون مشتری را نمی بینند می توانند به آنها بی احترامی کنند. یکی از بارزترین بی احترامی ها در خریدهای اینترنتی بسته بندی های نامناسب است که واقعا در شان خریداران نیست. و زمانی که بسته پستی به آنها می رسد کاملا در ذوق شان زده می شود. این یک عیب بسیار بزرگ برای فروشنده محسوب می شود. فروشندگان برای جذب مشتری و فروش بالا باید همواره مشتریان خود را راضی نگه دارند و رضایت شان را جلب کنند هم چنین امکاناتی از قبیل: تعویض کالا، عذرخواهی در تاخیر برای ارسال، تخفیف برای مشتریان ثابت، بسته بندی مناسب در ارسال کالاها و .... را برای مشتریان خود فراهم آورند.
فروشندگانی که قصد دارند کالاهای خود را در فضای مجازی به فروش برسانند باید آگاهی کامل نسبت به این کار داشته باشد و تمام امور مربوط به این کار را بدانند و رعایت کنند چرا که با این کار فروش خود را نیز بالا می برند و می توانند مشتریان خود را راضی نگه دارند.
در نهایت باید برای این مورد نیز باید آموزش هایی به فروشندگان داده شود تا هم آنها به فروش بالا و رضایت بخش برسند هم خریداران اطمینان خاطر برای خرید خود کسب کنند.
 
گزارش از: مه جبین محمدی