پایگاه خبری ایران خبر - پربيننده ترين عناوين اقتصاد :: نسخه کامل http://www.irankhabar.ir/economic Sun, 17 Dec 2017 14:05:24 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal01/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ایران خبر http://www.irankhabar.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ایران خبر آزاد است. Sun, 17 Dec 2017 14:05:24 GMT اقتصاد 60 حق خروج یا جریمه خروج http://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/102544/حق-خروج-یا-جریمه خیلی‌ها معتقدند روحانی خلاف وعده هایش عمل کرده و آنچه که گفته برای آسایش زندگی مردم فراهم می‌کند واقعیت ندارد. او با حذف یارانه برای قشر پر در آمد و افزایش عوارض خروج از کشور کار را برای سه سال آینده خود سخت‌تر کرد.اما چقدر این موضوع صحت دارد؟ و سوال اصلی اینجاست که واقعا توقع مردم از روحانی چه بود؟چرا مردم مخالفند؟چند سالی است که سفرهای خارجی به کشورهای اطراف ایران مثل دبی و ترکیه افزایش زیادی داشته است. مردم تقریبا هیچ تعطیلی طولانی‌ای را در تهران که هیچ، در ایران نمی‌مانند. ترجیح می‌دهند هزینه‌های سفر به کیش را بدهند، اما در دبی اقامت کنند. شکی نیست که اقتصاد کشورهای حاشیه خلیج فارس با ورود این حجم از مسافر روز به روز رونق بیشتری می‌گیرد.مردم ایران یکی از پر سفر‌ترین گروه‌های دنیا هستند که سالانه مبالغ هنگفتی در کشورهای اطراف خرج می‌کنند. البته گروه دیگری هم هستند که این سرمایه‌ها را در اروپا و گاهی در امریکا صرف تفریح می‌کنند. اما از آن‌جا که سفر به کشورهای اروپایی به دلیل نیاز به ویزا زمان‌بر و کمی ناممکن شده بار این سفر‌ها به کشورهای بدون نیاز به ویزا خم شده‌است.در ترکیه تا چند سال پیش کسی جز استانبول و آنکارا جایی را نمی‌شناخت. اما به لطف گردشگران ایرانی هر سال یک جزیره جدید به جزایر مسافر پذیر ترکیه اضافه شد. آنتالیا، آنالیا، بدروم، کوش اداسی و... همین که نزدیک به تعطیلات عید یا تابستان می‌شویم هجوم آفرهای مسافرتی هم شروع می‌شود. جزایر جذاب و دیدنی با امکان استفاده از دریا و آفتاب در بهترین هتل‌های لوکس ۴ و ۵ ستاره تن‌ها با مبلغی نزدیک به سفر‌های داخلی در ایران.از طرف دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس هم از این مسافران بی‌بهره نیستند و از کنسرت‌های متعدد به عنوان ترفند جذب مسافر و گرفتن ارز بهره می‌برند.به همه این کشور‌ها تایلند و مالزی و سنگاپور و گاهی هند و مراکش هم اضافه شده است. همه کشور‌ها به دنبال جذب گردشگر هستند و از ارزی که وارد کشورشان می‌شود برای بهبود شرایط و امکانات خود استفاده می‌کنند.اما این اتفاق در ایران به ندرت می‌افتد. گردشگران کمی به ایران سفر می‌کنند و سالانه ارز خیلی محدودی وارد ایران می‌شود. شرایط اقلیمی و کمبود امکانات برای گردشگران خارجی شاید یکی از دلایل این اتفاق باشد. اتفاقات سیاسی که هر از گاهی شنیده می‌شود برای برخی از اتباع خارجی در ایران افتاده هم ترس عجیبی به جان برخی‌ها انداخته که ترجیح می‌دهند به کشورهای دیگری جز ایران سفر کنند.همه این‌ها تنها به ضرر مردم خواهد بود. زمانی که دولت اعلام می‌کند بودجه کافی ندارد صدای همه بلند می‌شود که در کشور دزدی شده، اما کسی نمی‌گوید این همه ارز توسط چه کسانی از کشور خارج می‌شود.نگاه کوتاه به آمار داده شده توسط دولت و بانک مرکزی گواه این صحبت است. آمارهای ارائه شده تا قبل از سال ۲۰۱۵ بوده و پس از آن بدون شک امار‌ها افزایش داشته اند.درآمد مالزی از گردشگران ایرانیایرانیان به عنوان دومین گروه پرجمعیت گردشگران مالزی از غرب آسیا در سال ۲۰۱۴ شناخته شدند و با ۷۲ هزار و ۲۶۴ گردشگر حدود ۱۵۹ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۳۲۴ دلار درآمد برای دولت مالزی ایجاد کردند.این آمار مبتنی برای اعلام سازمان گردشگری مالزی‏ است. اگر میانگین هزینه تور یک هفته‌ای به کشور مالزی را یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم مبلغی بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان می‌شود. اگر هر گردشگر تنها ۲ میلیون تومان برای خرید ارز هزینه کرده و در کشور مقصد از آن استفاده کند‏، متوسط کل درآمد مالزی از ورود گردشگران ایرانی به ۳۶۰ میلیارد تومان می‌رسد.درآمد ترکیه از گردشگران ایرانیتعداد گردشگران ایرانی که در دو ماه نخست ۲۰۱۴ به ترکیه سفر کردند نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۳، با ۴۴ درصد افزایش، رشد چشمگیری یافته است. این در حالی است که طبق آمارهای اعلام شده این رقم تا پایان سال همچنان افزایش یافته و به بیش از ۵۰ درصد رسیده است. اما تا پایان سال ۲۰۱۴ بیش از ۲ میلیون نفر گردشگر ایرانی وارد ترکیه شده است. حال اگر متوسط قیمت تور یک هفته‌ای به هر یک از شهرهای ترکیه را ۲ میلیون تومان در نظر بگیریم این مبلغ معادل ۴ هزار میلیارد تومان می‌شود. این در حالی است که مبلغ برخی از این تور‌ها گاه به ۳ یا ۴ میلیون تومان هم می‌رسد.اگر میانگین خرید ارز برای هزینه‌های داخلی این سفر‌ها را هم ۲ میلیون تومان در نظر بگیریم. ۴ هزار میلیارد تومان هم باید به مبلغ حاصل از درآمد تور‌ها اضافه کنیم که کل مبلغ را به ۸ هزار میلیارد تومان می‌رساند.درآمد تایلند از مسافران ایرانیبه گزارش ایران خبر، مبلغی معادل ۲۴۰ میلیارد تومان می‌شود. اگر هر یک از این مسافران تنها ۲ میلیون تومان صرف خرید ارز کرده و در این کشور هزینه کرده باشند‏، ۱۶۰ میلیارد تومان باید به این مبلغ اضافه کرد، کل درآمد تایلند از گردشگران ایرانی به ۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.هزینه ایرانی‌ها برای سفر به اماراتاز سوی دیگر سالیانه مقصد گردشگری بیش از ۲۸۰ هزار ایران کشور امارات است. نرخ تور یک هفته‌ای دبی مبلغی بین ۹۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، اگر متوسط این مبلغ را یک میلیون تومان در نظر بگیریم و هر مسافر هر برای هزینه‌های جانبی خود ۲ میلیون تومان در نظر گرفته باشد. درآمد سالیانه امارات از ورود گردشگران ایرانی به این کشورمبلغی نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود.هزینه ۵ هزار میلیاردی برای سفر به عربستاندر این بین، اما کشور عربستان به دلیل وجود کعبه قبله اول مسلمانان در این کشور بالاترین نرخ درآمد را از حضور گردشگران خارجی و به خصوص ایرانی دارد‏، این در حالی است که حضور گردشگران ایرانی در دیگر کشورهای منطقه با توجه به شرایط ممکن است کم و زیاد شود، اما حضور عمره گذاران و کسانی که به حج تمتع می‌رود هر سال تعداد مشخصی و البته درآمد کاملا مشخصی را برای عربستان سعودی به همراه دارد‏. بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت سالانه ۸۰۰ هزار ایرانی به حج عمره می‌روند‏، میانگین هزینه سفر این افراد با توجه به درجه بندی کاروانی که در آن حضور دارند دو میلیون تومان است؛ که این خود به تنهایی رقمی معادل هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان می‌شود‏، که اگر هر زائر مبلغ ۳ میلیون تومان هم برای خرید ارز بپردازد و در کشور مقصد هزینه کند این مبلغ به ۴ هزار میلیارد میلیون تومان می‌رسد. این تنها درآمد عربستان از حضور عمره‌گزاران ایرانی است.در این میان، اما درآمد مستقیم و غیرمستقیم عربستان از اعزام زائران به حج رقم بالاتری از حجم کل تجارت دو کشور را نشان می‌دهد.سالانه حدود ۹۰۰ هزار زائر از طریق حج عمره و تمتع از ایران راهی عربستان می‌شوند. اگر این زائران تنها ۳۰۰ دلاری که از سوی بانک مرکزی به آن‌ها تعلق می‌گیرد را در عربستان هزینه کنند، در سال حدود ۲۷۰ میلیون دلار ارز از کشور به عربستان می‌رود.سالانه حدود ۸۵۰ هزار نفر از ایران به عنوان حج عمره وارد عربستان می‌شوند که به طور میانگین ۸۰۰ دلار برای آن پداخت می‌کنند با این حساب ۶۸۰ میلیون دلار هزینه سفر حج عمره ایرانیان به عربستان است که البته نیمی از آن هزینه بلیت هواپیما است. ۵۰ درصد پرواز‌ها هم سعودی است و ۵۰ درصد ایرانی.مسافران حج تمتع نیز حدود ۶۰ هزار نفر برآورد می‌شوند که میانگین هزینه آن‌ها ۴ هزار دلار است با این حساب ۲۴۰ میلیون دلار نیز هزینه سفر حج تمتع ایرانیان است.حدود ۹۲۰ میلیون دلار به عنوان هزینه سفر شامل پرواز، اسکان، غذا و سایر هزینه‌های سفر از سوی زائران پرداخت می‌شود که البته بخشی از آن نصیب شرکت‌های داخلی می‌شود.این آمار به درستی نشان می‌دهد ایرانیان ترجیح می‌دهند هزینه‌های سالانه خود را در کشورهای خارجی صرف کنند و هرگز برای گشت و گذار در ایران چنین مبالغی پول جا به جا نمی‌شود. اگر پای صحبت هر یک از آن‌ها بنشینید می‌گویند ایران جایی برای دیدن ندارد. در صورتی که ایران یکی از جاذبه‌های توریستی خاورمیانه و سرزمینی چهار فصل و دیدنی است.اینکه فردی بخواهد تعطیلات خود را در سفر خارج بگذراند انتخاب شخصی او برای خود و خانواده‌اش است، اما فردی که به طور میانگین برای هر نفر بلیط هواپیما حدود ۲ میلیون تومان (بر اساس کشور مقصد و انتخاب پرواز ایرانی) می‌پردازد واقعا از پرداخت ۲۲۰ هزار تومان عوارض خروج عاجز مانده است؟ مردم حق دارند انتخاب کنند و این به معنای این نیست که مردم حق خروج ندارند. ولی بد نیست وقتی سالی چند میلیون دلار از پول این کشور را برای تفریح خارج می‌کنند کمی هم به فکر نیازمندی‌ها و تامین منابع مورد نیاز کشور باشند.بالا رفتن عوارض خروج چیزی نیست که آن‌قدر جای ناراحتی داشته باشد. حس ملی باید بتواند مردم را ترغیب کند تا هر چند سال یک‌بار، نه همیشه، جای تفریح در خارج و ولخرجی دلارهای ایرانی این دلار‌ها را در داخل خرج کنند.چطور می‌شود کسی برای دلاری که در سرزمین دیگر خرج می‌شود دلسوزی نمی‌کند، اما نفری ۲۲۰ هزار تومان عوارض خروج صدای همه را در اورده است؟بعد از اعلام این خبر توسط دولت محمد باقر نوبخت در گردهمایی دانشجویان و جوانان حزب اعتدال و توسعه گفت: سالانه ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به مسافرت خارجی می‌روند که اگر هر کدام هزار دلار با خود ببرند می‌شود ۹ میلیارد دلار، که همین میزان برای دولتی که تامین ۲۰۰ میلیون دلار برایش سخت است بسیار زیاد است و بار بسیار زیادی را به بازار وارد می‌کند. خروج ارز از کشور به بازار فشار وارد می‌کند و یکی از عوامل جلوگیری خروج ارز از کشور می‌تواند افزایش عوارض خروج مسافران باشد.به زودی خواهیم دید که افزایش عوارض خروج در نهایت هیچ تاثیری در تعداد مسافرت‌های ایرانی‌ها به خارج نخواهد گذاشت و جز بالا رفتن صدای اعتراضشان چیزی تغییر نمی‌کند، اما باید گفت: جای تاسف دارد کشوری با این رقم بالای خروج ارز از کشور که به نسبت هر خانواده ۴ نفره مبلغی بالای ۵ میلیون تومن خواهد شد برای پرداخت ۱ میلیون تومان خروجی این‌همه اعتراض و #پشیمانی از رای دادن به روحانی زیاد شود؟مسلم است خانواده‌ای که می‌تواند ۲ هفته در بهترین هتل‌های ترکیه اقامت کند و با دست باز دلار خرج کند ۱ میلیون تومان برای او از پول خرد هم خردتر است. پس این اعتراض دلیل جز نارضایتی همیشگی گروهی از مردم ایران ندارد. مردمی که تحت هر شرایطی ابراز پشیمانی می‌کنند و تقریبا با آمدن هر رئیس جمهور دو سال بعد صدای اعتراض و # پشیمانی‌شان بلند می‌شود.راه دوری نمی‌رود ۳ سال دیگر اردیبهشت ماه زمان رای دادن برای انتخابات بعدی است. می‌توانیم از حالا #های پشیمانی را برای دولت بعدی ذخیره کنیم. ]]> اقتصاد Sat, 16 Dec 2017 09:45:36 GMT http://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/102544/حق-خروج-یا-جریمه طراحی و تولید پلتفرم ایران خودرو، نیازمند حمایت قانون گذاران است http://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/102554/طراحی-تولید-پلتفرم-ایران-خودرو-نیازمند-حمایت-قانون-گذاران به گزارش ایران خبر، یکه زارع در مراسم راه اندازی خط تولید دناپلاس توربوشارژ و 207 صندوقدار اتوماتیک صنعت خودرو را لکوموتیو صنعت کشور خواند و گفت: تولید امسال خودروسازی یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو است که در صورت واردات این تعداد 15 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شد که خودروسازی کشور با صرف یک و نیم میلیارد دلار این تعداد را تولید می کند.وی از مذاکره با شرکت پژو برای استفاده از توان قطعه سازان ایرانی برای تولید در سایت الجزایر پژو خبر داد و گفت: قطعه سازان توانمند ایرانی می توانند با سرمایه گذاری در الجزایر، قطعات پژو را در این کشور تولید و تامین کنند. یکه زارع ضمن تشریح مشارکت های بین المللی ایران خودرو در دوران دولت تدبیر و امید گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، با تکیه بر توان داخلی و نیروی کار جوانان کشور، تولید در ایران خودرو را به سمت تولید ایرانی و برند ایرانی هدایت می کنیم. وی تصریح کرد: ساخت د اخل 70 درصد از قطعات و صادرات 30 درصدی محصولات مشترک، خط قرمز مشارکت های ایران خودرو با طرف های خارجی است. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو انتقال دانش و فن آوری تولید را از دیگر موارد قراردادهای بین المللی ایران خودرو عنوان کرد و گفت: بازار بزرگ ایران را بدون آورده جدید از دست نخواهیم داد. وی تصریح کرد: نگاه ویژه به صنعت خودرو و قطعه سازی موجب توسعه و پیشرفت آن می شود و در آینده نتایج آن نصیب اقتصاد ایران خواهد شد.    یکه زارع اظهار کرد: ایران خودرو خود را در قبال مشتری مسئول و متعهد می داند تا خودرو را با تکنولوژی روز تولید کرده و با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب در اختیار مشتری قرار دهد. وی با بیان این که قطعه سازی کشور در معرض فرسودگی قرار دارد، این صنعت را اشتغالزا خواند و ضمن ضروری دانستن سرمایه گذاری جدید برای نوسازی خطوط قطعه سازان خاطرنشان کرد: 80 درصد از کیفیت خودرو مربوط به قطعات به کار رفته در آن است که در 4 سال اخیر جهش کیفی قابل ملاحظه ای در این بخش داشته ایم. یکه زارع در ادامه خواستار توجه و حمایت از خروج خودروهای فرسوده شد و گفت: در سال گذشته با حمایت های وزیر صنعت، معدن و تجارت 50 هزار دستگاه تاکسی را از شبکه حمل و نقل خارج کردیم که ادامه این روند و خروج تعداد 57 هزار دستگاه نیازمند توجه و حمایت ویژه و تخصیص بودجه مناسب از سوی مجلس شورای اسلامی است. وی از طرح موضوع واردات خودروهای تجاری به جای سرمایه گذاری برای خروج فرسوده ها انتقاد کرد و گفت: باید بستر حمایت از قوای محرکه خودروهای تجاری در کشور فراهم شود. گفتنی است دو محصول جدید ایران خودرو، دناپلاس توربوشارژ و 207 صندوقدار اتوماتیک با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس کمیسیون صنایع مجلس و جمعی از نمایندگان و مدیران ارشد صنعت کشور به بهره برداری رسید.   ]]> اقتصاد Sat, 16 Dec 2017 13:16:22 GMT http://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/102554/طراحی-تولید-پلتفرم-ایران-خودرو-نیازمند-حمایت-قانون-گذاران شروط لاریجانی برای حمایت از خودروسازان http://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/102550/شروط-لاریجانی-حمایت-خودروسازان به گزارش ایران خبر؛ علي لاريجاني علاوه بر افتتاح خط توليد اين دو محصول ايران خودرو از بخش هاي مختلف توليد و مرکز طراحي و توسعه محصولات جديد اين گروه صنعتي بازديد کرد و در جريان آخرين فعاليت ها و دستاوردهاي ايران خودرو قرار گرفت . بنابراين گزارش ، دنا پلاس توربو مجهز به فناوري توربو است که اين سيستم باعث افزايش گشتاور و قدرت با حفظ نسبي مصرف سوخت مي شود و نتيجه آن سرعت و عملکرد مناسب خودرو در جاده است.همچنين محصول 207 صندوق دار اتوماتيک بر اساس تمايل مشتريان ايراني به خريد خودروهاي صندوق دار و گيربکس اتوماتيک بدون اتکا به پژو ؛ به عنوان يک خودرو خانواده طراحي شده است تا گامي جديد در افزايش رضايت مشتريان و حفظ سهم بازار برداشته شود. در مراسم آغاز توليد اين دو خودرو جديد همچنين محمد شريعتمداري وزير صنعت ، معدن و تجارت ، رئيس و اعضاي کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي و جمعي از مديران وزارت صنعت ، مديران عامل و مديران گروه صنعتي ايران خودرو حضور دارند. افزایش ایمنی خودروها پیش شرط مجلس برای حمایت از صنعت خودروسازی  رئیس مجلس شورای اسلامی حمایت بیشتر مجلس از صنعت خودروسازی را مشروط به ارتقای سطح ایمنی خودروهای تولیدی کرد. علی لاریجانی پیش از ظهر امروز (شنبه 25 آذر) در مراسم رونمایی از محصولات جدید گروه صنعتی ایران خودرو با ابراز خرسندی از حضور در جمع کارکنان این واحد تولیدی بزرگ گفت: از مدت ها قبل علاقه مند بودم که از نزدیک تلاش های شما را ببینم، فعالیت های شرکت ایران خودرو با فراز و فرودهایی همراه بوده است و نگرانی هایی در مورد این شرکت وجود داشت، اما می بینم در شرایط بهتری قرار گرفته اید. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آقای یکه زارع و مدیران ایران خودرو در جریان بازدید از خط های تولید این شرکت توضیحاتی در باره برنامه ها و مشکلات این شرکت بیان داشتند، در هر صورت باید فناوری های بهتر به خدمت گرفته شود و اینکه در این زمینه ها کار شده و ارتباطات درستی در این راستا صورت گرفته، بیانگر این است که میسر درست است. وی ادامه داد: اینکه مدیریت این شرکت به نیروی انسانی و دردهای کارکنان شرکت توجه می کند، مخصوصاً در شرایطی که وضع اقتصادی کشور بسامان نیست، نکته خوبی است و مدیران باید دردمندانه مسائل کارمندان را دنبال کنند. آقای لاریجانی با اشاره به صحبت های وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص برنامه هایشان برای توسعه گفت: اگر موضوعاتی که بیان شد تحقق یابد نکته مثبتی است و کشور از مسیر رکود خارج می شود. صادرکنندگان باید تکلیف خود را بدانند که از چه حمایت ها و پشتیبانی هایی برخوردارند وی با تاکید بر لزوم تحول در صادرات تصریح کرد: صادرکنندگان باید تکلیف خود را بدانند که از چه حمایت ها و پشتیبانی هایی برخوردارند. در زمینه تولید محصولاتی که رقابت در آن وجود دارد باید تکلیف روشن و شفاف باشد. رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: در حال حاضر میزان توقف برای سرمایه گذاری در ایران زیاد است و گاهی باعث می شود افراد از سرمایه گذاری منصرف شوند. این در حالی است که قانون رفع موانع تولید و برخی قوانین دیگر در مجلس برای تسهیل سرمایه گذاری مشخص شده و در برنامه ششم دریچه ای واحد برای سرمایه گذاری تعیین شده است که سرمایه گذار به یک جا مراجعه کند. اینکه به طور مثال یک نفر برای سرمایه گذاری دو تا سه سال باید دوندگی کند، باعث رکود می شود. در هر صورت تسهیل فضای کسب و کار مورد حمایت قرار می گیرد. آقای لاریجانی گفت: اینکه آقای یکه زارع توقع حمایت از ایران خودرو را دارند، باید در این باره بگویم بنده به دلیل اینکه شرکت ایران خودرو، یک صنعت مادر است و تاثیرات زیادی روی بخش های مختلف دارد، حمایت می کنم، اما برای حمایت بیشتر شرط و شروطی داریم. وی افزود: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس افراد فعالی هستند که دیدگاه حمایتی دارند و آقای اکبریان رئیس کمیسیون صنایع نیز دیدگاه های حمایتی خود را بیان کردند. افزایش ایمنی خودروها پیش شرط مجلس برای حمایت از صنعت خودروسازی رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح شروط حمایت مجلس از صنعت خودروسازی گفت: اگر مدیران و کارگران ایران خودرو کیفیت خودروهای تولیدی را از نظر ایمنی بالا ببرند، حمایت می شوند. در جریان بازدیدم سوالاتی مطرح کردم و باید قبول کنیم برخی از محصولات ایمنی مطلوب را ندارند. وی تصریح کرد: برای ما ارتقای ایمنی خودروها نکته بسیار مهمی است، چرا که جان مردم در تصادفات ناهنجار از هستی ساقط می شود. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر کسی باید در حوزه تخصصی خود کار خود را انجام دهد، اینکه خودروسازان بگویند جاده ها وضعیت خوبی ندارند و مسئولان وزارت راه بگویند پلیس باید نظارت کند، قابل قبول نیست، چرا که هم پلیس باید با دوربین ها و اعمال روش های صحیح نظارت موثر داشته باشد و هم مسئولان وزارت راه به ساخت جاده مناسب کمک کنند و خودروسازان نیز باید سطح ایمنی خودروهای تولیدی را بالا ببرند، چرا که 16 هزار کشته ناشی از تصادفات رانندگی و تعداد زیادی مجروح و معلول ناشی از تصادفات در سال واقعاً کم نیست. همچنین هزینه های زیادی نیز برای کشور ایجاد می کند. آقای لاریجانی گفت: مدیران از نظر دینی، ملی و عقلی وظیفه دارند که سطح ایمنی تولید خودرو را بالا ببرند. به طور مثال وضعیت کیفی صندلی های خودروهای تولیدی خوب نیست و اگر شخصی بخواهد به مشهد مسافرت کند، با کمردرد مواجه می شود و باید هزینه پزشکی نیز متحمل شود. خودروسازها باید برنامه ای درخصوص ارتقای کیفیت محصولات تولیدی داشته باشند وی ادامه داد: مدیرعامل ایران خودرو و مدیران دیگر باید برنامه ای درخصوص ارتقای کیفیت محصولات تولیدی داشته باشند و همچنین می توانند در این راستا از تجربیات کشورهای موفق استفاده کنند. رئیس قوه مقننه کشورمان اضافه کرد: می توان در صورت برنامه ریزی مناسب برای ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی از صندوق توسعه ملی وام به خودروسازان داد، حتی وام های دیگر نیز برای آنان تامین شود، منتهی برنامه خودروسازان باید برای ارتقای سطح ایمنی معلوم باشد. آقای لاریجانی گفت: در بخش تحقیق و توسعه، فعالیت هایی به راه افتاده است اما در تراز یک خودروسازی بزرگ نیست. وی تصریح کرد: دانشجویان نخبه معمولا در دانشکده های فنی در داخل و خارج از کشور مشغول به تحصیل و جویای اشتغال هستند، بنابراین اگر خودروسازان آنان را در بخش های مختلف به کار بگیرند، شرایط پیشرفت فراهم خواهد شد، بنابراین باید از استعدادها و ظرفیت دانشگاه ها به صورت صحیحی استفاده شود، چرا که این موضوع باعث تسلط بر فناوری می شود. ]]> اقتصاد Sat, 16 Dec 2017 12:33:14 GMT http://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/102550/شروط-لاریجانی-حمایت-خودروسازان آیا مجلس با افزایش قیمت بنزین موافقت می‌کند؟ http://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/102570/آیا-مجلس-افزایش-قیمت-بنزین-موافقت-می-کند به گزارش ایران خبر، در پی تقدیم لایحه بودجه ۹۷ به مجلس بحث هایی حول محور افزایش قیمت حامل های انرژی در فضای رسانه ها شکل گرفت. تنور این گپ و گفت ها هنوز داغ بود که احتمال افزایش قیمت بنزین از اول دی ماه سال جاری مطرح شد. طبق این خبر که از سوی یک مقام مسوول در سازمان برنامه و بودجه مطرح شد، احتمال دارد  نرخ بنزین از هزار تومان به هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یابد. در همین حین بیژن زنگنه، وزیر نفت اعلام کرد که افزایش قیمت حامل های انرژی در لایحه بودجه ۹۷ دیده شده است اما میزان و چگونگی آن دقیقا مشخص نیست و هنوز قراری بر افزایش قیمت از زمان مشخصی وجود ندارد و ین طرح نیازمند بررسی است. چند روز قبل هم غلامحسین حسنتاش، کارشناس ارشد انرژی طی یادداشتی نوشت: این که چهارسال افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی که در قانون پیش‌بینی شده است را اجرا نکنیم تا دوباره رای بیاوریم و بعد که خیالمان راحت شد جمع آن افزایش‌ها را یکباره اجرا کنیم تا شوک بزرگ دیگری به پیکره نحیف اقتصاد و معیشت مردم وارد شود، یک فریب‌کاری مخرب است. ظاهرا دولت خوب وقتی را هم برای این شوک انتخاب کرده است چراکه مجلس هم سال آخرش نیست و انتخابات مجلس بعد نزدیک نیست و لذا نمایندگان هم انگیزه چندانی برای مخالفت با این شوک ندارند. در این ارتباط، هدایت الله خادمی، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر دولت قصد افزایش قیمت حامل های انرژی را داشت باید این امر را از سال ۹۲ و به تدریج اجرایی می کرد، گفت: بهتر است این افزایش قیمت با یک شیب ملایم انجام شود تا شوک اجتماعی و اقتصادی به جامعه وارد نشود. وی ایجاد شوک اقتصادی و اجتماعی را نتیجه قطعی افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین اعلام کرد و افزود: این افزایش قیمت می تواند بر افزایش قیمت کالاها تاثیر گذاشته و در نتیجه آسیب و حتی تعطیلی واحدهای تولیدی را به همراه داشته باشد که نتیجه آن ریزش اشتغال است و در شرایط کنونی بخش صنعت و تولید کشور توان تحمل چنین شوکی را ندارد.  طبق گفته این مقام مسوول پیشنهاد شده قیمت بنزین به حدود ۱۵۰۰ و گاز از ۳۰۰ به ۵۰۰ تومان افزایش یابد. البته افزایش درآمدهای دولت لازم است، اما نه از طریق ایجاد چنین شوکی چرا که این میزان افزایش قیمت بنزین عادلانه نیست. خادمی موافقت نمایندگان مجلس با نرخ پیشنهادی ۱۵۰۰ تومان بنزین را بعید دانست و ادامه داد: مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین نیست، اما نه به این میزان. بلکه افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی نرخ را منطقی می داند. با نیم نگاهی به بودجه سال ۹۷، در می یابیم که این بودجه به درستی برنامه ریزی نشده است . نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: دولت باید از طرفی هزینه های خود را کاهش دهد. این در حالی است که درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها که قرار بود بخشی از آن به تولید و اشتغال تخصیص داده شود، محقق نشد. حال آنکه با وجود دریافتی حقوق یک میلیون و نیم تا دو میلیون تومان چطور می توان چنین افزایش قیمتی را برای بنزین انتظار داشت؟! به گفته وی، هر چند نگاه تک تک نمایندگان متفاوت است اما نگاه غالب نمایندگان مجلس مخالفت با چنین افزایش قیمتی است، چراکه این میزان افزایش قیمت با این شدت، خطرناک بوده و شوک تورمی ایجاد می کند. بنابراین به نظر می رسد نمایندگان با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت بنزین موافق باشند. ]]> اقتصاد Sun, 17 Dec 2017 05:57:53 GMT http://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/102570/آیا-مجلس-افزایش-قیمت-بنزین-موافقت-می-کند قصد جدی دولت برای حذف یارانه ۳۱ میلیون ایرانی http://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/102573/قصد-جدی-دولت-حذف-یارانه-۳۱-میلیون-ایرانی به گزارش ایران خبر،مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه صبح امروز ( یکشنبه 26 آذر )‌ فراکسیون متبوعش گفت:‌ جلسه صبح امروز فراکسیون با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار می‌شود.وی افزود: در بحث هدفمندی یارانه‌ها دولت اعتقاد دارد 31 میلیون نفر باید حذف شوند البته آقای نوبخت اعلام آمادگی کرد که در این موضوع جلساتی را با مجلس برگزار کرده و بر سر تعداد نفراتی که قرار است یارانه آنها حذف شود به تفاهم برسیم.سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی درباره افزایش حامل‌های انرژی  گفت:  هدف دولت از افزایش حامل های انرژی کسب درآمد 17هزار و 400 میلیارد تومانی برای  راه‌اندازی بنگاه‌های تولیدی است.لاهوتی همچنین درباره سه برابر شدن عوارض خروج از کشور در بودجه سال 97 تصریح کرد:  نکته‌ای که آقای نوبخت درباره عوارض خروج از کشور گفت این است که برای سفرهای زیارتی این هزینه 50 درصد کاهش یافته است البته احتمالاً مجلس رقم پیشنهادی دولت برای اخذ عوارض خروج از کشور را تعدیل خواهد کرد چرا که سه برابر کردن ناگهانی عوارض خروج از کشور اقدام درستی نیست.وی احتمال  افزایش حامل‌های انرژی تا قبل از پایان سال 96 را بعید دانست و گفت: احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری دور از انتظار است. ]]> اقتصاد Sun, 17 Dec 2017 07:01:44 GMT http://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/102573/قصد-جدی-دولت-حذف-یارانه-۳۱-میلیون-ایرانی مردم فعلاً گرانی را تحمل کنند http://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/102581/مردم-فعلا-گرانی-تحمل-کنند به گزارش ایران خبر،وقتی صحبت از گرانی اقلام مصرفی و به‌خصوص مواد غذایی به میان می‌آید، همه نگاه‌ها به سمت ستاد تنظیم بازار معطوف می‌شود؛ ستادی که وظیفه اصلی‌اش، نظارت و جلوگیری از افزایش قیمت اجناس است. این روزها که قیمت تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی و برخی صیفی‌جات یکباره بالا رفته است همه چشم‌ها به این ستاد دوخته شده تا ببینند این گرانی نابهنگام تا کجا ادامه خواهد یافت و چه زمانی دوباره به مرز قیمت‌های مصوب خواهیم رسید؛ سوالاتی که محسن بهرامی ارض اقدس، دبیر ستاد تنظیم بازار  به آنها پاسخ می‌گوید.  علت گرانی گوجه‌فرنگی و برخی صیفی‌جات در روزهای اخیر چه بوده است؟گوجه یک محصول فصلی و تابع آب و هواست یعنی بسته به شرایط آب و هوایی تولیدی متغیر دارد. در این فصل تولید گوجه‌فرنگی، تولید گلخانه‌ای است، بنابراین طبیعی است که هزینه تولید و قیمت آن متناسب با میزان عرضه و تقاضا افزایش پیدا می‌کند.  برنامه دولت و ستاد تنظیم بازار برای کنترل قیمت گوجه‌فرنگی چیست؟دولت هیچ برنامه‌ای برای کنترل قیمت گوجه‌فرنگی ندارد و در واقع امکان آن را هم ندارد، زیرا نه امکان ذخیره‌سازی این محصول وجود دارد و نه امکان اینکه گوجه‌فرنگی وارد شود، بنابراین در شرایط فعلی تابع شرایط فصلی در عرضه و تقاضا هستیم.  علت گرانی تخم‌مرغ در روزهای اخیر چیست؟علت اصلی کمبود تخم‌مرغ در هفته‌های اخیر، شیوع آنفلوآنزای مرغی است. متاسفانه در بخش عمده‌ای از مرغداری‌های کشور ما و بیش از 50 کشور جهان این بیماری شیوع پیدا کرده و با سرد شدن هوا هم شدت بیشتری می‌یابد.  میزان خسارت تخمینی چه مقدار بوده است؟در ماه‌های اخیر در مجموع حدود 10 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار گرفتار این بیماری و از چرخه تولید حذف شده‌اند. در نتیجه تولید تخم‌مرغ در کشور کاهش یافته و مرغ‌داران ما آسیب دیده‌اند.  برنامه ستاد تنظیم بازار برای رفع این مشکل چه بوده است؟در ستاد تنظیم بازار این موضوع مورد بحث قرار گرفت و جلسه مبارزه با این بیماری یکشنبه هفته گذشته به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شد.همچنین ستاد مبارزه با آنفلوآنزای مرغی تشکیل و  در راستای حمایت از مرغدارانی که آسیب دیده‌اند تصمیم‌هایی گرفته شد.از سوی دیگر تسهیلاتی برای تامین نهاده‌های تولید مانند خوراک دام، کنجاله و ذرتی که مورد نیاز مرغداران است درنظر گرفته شد تا بتوانیم هزینه‌های تولید را تا حد ممکن کاهش دهیم.  با توجه به کاهش تولید تخم‌مرغ داخلی، آیا تصمیمی برای واردات این محصول غذایی گرفته شده است؟متاسفانه تخم‌مرغ محصولی نیست که به‌راحتی بتوان آن را وارد کرد. از سوی دیگر بسیاری از کشورهایی هم که مازاد تولید دارند، خودشان دچار آسیب بیماری آنفلوآنزا شده‌اند. در عین حال مجوز ورود احتمالی تخم‌مرغ به «اتحادیه مرکزی میهن» -که تشکل اصلی تنظیم بازار تخم‌مرغ است- داده شد که در صورت امکان بتواند با استفاده از تسهیلات ارز مبادله‌ای و تسهیلات منابع ریالی که در اختیار این اتحادیه قرار می‌گیرد عنداللزوم برای تامین کسری مورد نیاز، واردات هم صورت بگیرد، هرچند این کار سختی است. تا زمان واردات تخم‌مرغ چه برنامه‌ای برای تنظیم بازار با همین حجم موجود تولید تخم‌مرغ داخلی دارید؟تا آن زمان به اتحادیه مرکزی میهن مجوز داده شده که برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت‌ها، توزیع تخم‌مرغ را به صورت گسترده در بازارهای روز و میادین میوه و تره‌بار در حاشیه قیمت بازار عرضه کنند و اجازه ندهند بازار بیشتر از این دچار بحران شود.متاسفانه توقف توزیع باعث تشدید عدم تعادل قیمت‌ها شده بود، بنابراین با این مجوز که ستاد تنظیم بازار به اتحادیه مرکزی میهن داد، توزیع گسترده تخم‌مرغ در شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار آغاز شده و امیدواریم با تلاش این اتحادیه و استفاده از ظرفیت‌های موجود، بازار بیش از این دچار تنش نشود و به صورت عادی برگردد.  فکر می‌کنید چه زمانی به شرایط ایده‌آل در بازار تخم‌مرغ و قیمت‌های متناسب برسیم؟اگر منظور شما از قیمت‌های متناسب همان قیمت‌های مصوب باشد خیلی بعید است که ما به آن قیمت‌های قبل برسیم، زیرا آخرین قیمت مصوب تخم‌مرغ چهار هزار و 800 تومان برای هر کیلو در مرغداری بود، در حالی که امروز حداقل قیمت تمام‌شده برای خود مرغداران، حدود 6 هزار و 200 تومان است، بنابراین ما باید تلاشی را هم در راستای حمایت از مرغداران و تولید داخلی داشته باشیم که در شرایط فعلی گرفتار هستند تا بتوانند تولیدشان را افزایش دهند، زیرا بخشی از گله‌های مرغ تخم‌گذار بیمار شده‌اند و به دلیل بیماری از چرخه تولید حذف شده‌اند و خسارت‌های زیادی به تولیدکنندگان وارد شده، بنابراین مردم فهیم ایران باید با درک شرایط فعلی که ناخواسته ایجاد شده و با توجه به شرایط فورس ماژوری که بیماری در بازار تخم‌مرغ پدید آورده است باید با تولیدکنندگان همراهی و بخشی از این گرانی‌ها را تحمل کنند.ما امیدواریم که وضع بازار بدتر از این نشود، تلاش‌هایی نیز صورت گرفته است تا بتوانیم چه از نظر تولید داخلی و چه از نظر واردات تنش‌های فعلی را کنترل کنیم.  آیا با توجه به تغییرات ایجادشده در ستاد تنظیم بازار، ‌جلسات به صورت منظم تشکیل می‌شود؟بله، در حال حاضر وزیر صنعت، معدن و تجارت رئیس کارگروه تنظیم بازار است و جلسات‌شان منظم تشکیل می‌شود و سه‌شنبه گذشته آخرین جلسه‌ای است که برگزار و تصمیمات لازم گرفته شد. ]]> اقتصاد Sun, 17 Dec 2017 10:35:02 GMT http://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/102581/مردم-فعلا-گرانی-تحمل-کنند