برندسازی یکی از نیازهای بزرگ تجارت خارجی است
خبرگزاری ايسنا , 27 دی 1400 ساعت 14:55
ایسنا/خراسان رضوی
به گزارش ایران خبر، محمدحسین روشنک صبح امروز، ۲۷ دی، در همایش تقویت همکاری ایران و تاجیکستان در خصوص الزامات تجارت خارجی ایران اظهار کرد: اولین الزام برای تجارت خارجی اقتصاد رقابتپذیر است ایران هم باید اقتصادی رقابتپذیر داشته باشد تا بتواند با کشورهای هدف و رقیب رقابت کند. اگر امروز کشور چین اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار داده، به دلیل وجود همین اقتصاد رقابتپذیر است.
وی افزود: دومین الزام تولید صادرات محور است. برای مثال میتوان باز هم به چین اشاره کرد که برخی از کالاهای تولیدی آن مخصوص صادرات و توزیع آن در کشور خودشان ممنوع است. الزام سوم نیز ظرفیت اضافی تولید است. وقتی در بازار داخلی کالایی قوی و دارای درآمد بالاست، آنگاه تولیدکننده دلیلی برای صادرات ندارد.
رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان عنوان کرد: الزام دیگر تجارت خارجی تشکیل سازمان مستقل مدیریت تجارت خارجی است. چندین سال است که با این مشکل مواجهایم زیرا سازمان صنعت، معدن و تجارت به دلیل تنظیم بازار داخلی و تولید در حوزه مدیریت خارجی اقتصادی چه در عرصه واردات و چه صادرات موفق نبوده است.
وی ادامه داد: دیپلماسی تجاری نیز یکی دیگر از الزامات تجارت خارجی است. وزارت امور خارجه باید مانند وزارت خارجه کشورهای کره و چین که سفرای آنها ابتدا سفیر اقتصادی هستند، عمل کند. اینکه سفرای ما پای کار اقتصاد کشور باشند از هر اقدامی برای تجارت خارجی مفیدتر است. نقشی که سفارتخانههای ما میتوانند در عرصه واردات و تجارت داشته باشند، از سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بالاتر است. بخش خصوصی نیز باید در حوزه تجارت خارجی پای کار و حاضر باشد.
رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان تصریح کرد: زیرساختهای قوی نیز مهمترین بخش الزامات تجارت خارجی است. کشور ایران در حملونقل ریلی و جادهای با مشکلات متعددی روبهرو است. به عنوان مثال در حوزه واردات کامیون مشکلاتی وجود دارد، در حالی که وجود این مورد برای تجارت واجب است.
روشنک افزود: برای خراسان رضوی برنامه توسعه صادراتی با الزام رسیدن به سرانه سالانه ۵۰۰ دلار داشتیم که متاسفانه به آن نرسیدهایم. البته شاید قسمتی از عوامل نرسیدن به این سرانه تحریمها باشد.
خراسان رضوی چهارمین هدف صادراتی تاجیکستان بعد از افغانستان، ترکمنستان و عراق است
در ادامه، سعید صیفی، مدیر نمایشگاه بینالمللی مشهد، در خصوص برگزاری ششمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان اظهار کرد: اقتصاد تاجیکستان در سال گذشته ۴.۵ درصد رشد داشته است. ایران طی ۳۰ سال روابط با تاجیکستان استقلال این کشور را به رسمیت شناخته و ۲ کشور با بهرهگیری از اشتراکات عمیق تاریخی، تمدنی، زبانی و فرهنگی توانستهاند به سطح بالایی از مناسبات در عرصههای دوجانبه بینالمللی و منطقهای دست یابند.
وی افزود: اکثر اقلام صادراتی ایران به کشور تاجیکستان در حوزه مصالح ساختمانی شامل کاشی و سرامیک، انواع رنگ، لوله و پروفیل، ورقههای شیشهای است. همچنین انواع شویندهها، مواد غذایی، شیرخشک و دارو نیز شامل اقلام صادراتی به این کشور است.
مدیر نمایشگاه بینالمللی مشهد عنوان کرد: خراسان رضوی چهارمین هدف صادراتی تاجیکستان بعد از افغانستان، ترکمنستان و عراق است. همچنین از جمله اقلام وارداتی تاجیکستان به ایران نیز میتوان به مواد اولیه و واسطهای برای بخش تولید مانند پنبه، پیله کرم ابریشم، کاغذ و مقوا و... اشاره کرد. علاوه بر این ایران با داشتن بیش از ۶۸ نوع ماده معدنی و تاجیکستان با برخورداری از بیش از ۴۰ نوع ماده معدنی و فلز گرانبها در دنیا بینظیر هستند.
کد مطلب: 172933
آدرس مطلب: https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/172933/برندسازی-یکی-نیازهای-بزرگ-تجارت-خارجی