کد مطلب: 173052
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۵
اصفهان- مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: طبق برآوردها حدود ۷۵۰ هزار تا ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر اصفهان در زون خطر فرونشست قرار دارند.
 

علی بیت الهی در سفر به اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اصفهان پرخطرترین شهر کشور به لحاظ ریسک فرونشست است، اظهار داشت: مناطقی در کشور وجود دارد که نرخ فرونشست زمین آنها از اصفهان بیشتر است مانند رفسنجان، جنوب تهران و شهریار اما به لحاظ ریسک فرونشست زمین، وضعیت شهر اصفهان پرریسک ترین و پرخطرترین نقطه کشور است زیرا جمعیت زیادی در این شهر در معرض خطر فرونشست قرار دارند.

او ادامه داد: طبق برآوردها جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و حدود ۷۵۰ هزار تا ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر اصفهان در زون خطر فرونشست هستند؛ علاوه بر این اِلمان‌های ساختمانی، تأسیسات و زیرساخت‌ها و آثار تاریخی ارزشمند این شهر بر اثر فرونشست زمین دچار آسیب می‌شود.

اصفهان پرخطرترین شهر کشور در فرونشست زمین

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: روز گذشته آثار ناشی از فرونشست زمین در میدان نقش جهان را تصویربرداری و مستند کردیم؛ فرونشست در حال وقوع است و اگر گسترش یابد هیچ کاری نمی‌توان کرد. از این رو اصفهان پرخطرترین شهر و استان کشور در فرونشست زمین است.

فرونشست علت سانحه هواپیمایی اخیر در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان نیست

بیت‌الهی در پاسخ به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه فرونشست زمین علت سانحه هواپیمایی هفته گذشته در فرودگاه اصفهان بوده است، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که به اصفهان آمدیم بررسی این موضوع بود. تیم مطالعاتی ما روز گذشته از محدوده باندی که سانحه هواپیمایی رخ داده بود، ترازیابی لیزری انجام داد. به هیچ وجه فرونشست، انحنا، شکاف یا ترک‌های فرونشستی که منجر به حادثه باشد در این باند مشاهده نشد.

او ابراز داشت: به عنوان سرپرست این اکیپ مطالعاتی می‌گویم طبق اندازه‌گیری و ارزیابی‌ها این ادعا که فرونشست زمین عامل حادثه هواپیمایی اخیر در فرودگاه اصفهان بوده است، کاملاً بی اساس است و سانحه مربوط به مسائل فنی بوده است.

اصفهان پایلوت اقدامات کنترلی فرونشست زمین می‌شود

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری، اظهار داشت: مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری حکم قانون را دارد و این مصوبه برای همه ما متخصصان بسیار ارزشمند و شایان تقدیر است زیرا برای اولین بار است که در عالی‌ترین سطح مصوبات کشوری به لزوم کنترل خطر فرونشست زمین و بارگذاری‌های جمعیتی و نیز اقدامات هماهنگ سایر وزارت خانه‌ها مانند نیرو و کشاورزی در این زمینه اشاره و مصوب شده است و ما اقدامات مورد نیاز را جمع بندی و برای ارائه به هیئت دولت آماده خواهیم کرد که تصویب شود تا بلکه در مقام عمل و اجرا اقدامات ملموسی در راستای کاهش فرونشست زمین انجام دهیم‌.

بیت‌الهی تصریح کرد: اصفهان یکی از اولویت‌های ما است که پیشنهاد دادیم به عنوان پایلوت فرونشست کشور اقدامات کنترلی در این شهر آغاز شود و امید است مردم اصفهان با خیال راحت تری زندگی کنند و همه تلاش ما این است که با هماهنگی و هم افزایی ملی این کار انجام بگیرد.

به گزارش مهر روز شنبه ۲۵ دی ماه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مدیرکل دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها، مصوبه شورا را در خصوص فرونشست زمین در کشور، ابلاغ کرد که بر اساس آن هرگونه بارگذاری جدید در عرصه‌های در معرض فرونشست ممنوع شد.

در متن این مصوبه آمده است: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۸ آذر ۱۴۰۰ بنا بر مکاتبات متعدد سازمان نقشه‌برداری کشور در خصوص وقوع پدیده فرونشست ضمن استماع گزارش آن سازمان و نیز گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص میزان گستردگی، نرخ سالانه و تبعات جبران‌ناپذیر رخداد پدیده فرونشست در سطح کشور، معطوف به پیشنهادهای ارائه شده توسط مرکز به شرح زیر اتخاذ تصمیم کرد:

۱- مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پیشنهادی مربوط به اقدامات هماهنگ وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط با موضوع فرونشست را در اجرای بند ۱ ذیل ماده ۲ قانون تأسیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری جهت انعکاس توسط رئیس شورای عالی به هیأت وزیران تنظیم و ارسال کند. تبعاً در خصوص سایر پیشنهادهای مرتبط با بخش‌های ذیل وزارت راه و شهرسازی در قالب بخشنامه وزارتی اقدام خواهد شد.

۲- معاونت شهرسازی و معماری با عنایت به اعلام آمادگی سازمان نقشه‌برداری کشور، اطلس نقشه عرصه‌های در معرض فرونشست در سطح کشور را دریافت و به همه مراجع ذی‌مدخل در تهیه و تصویب طرح‌های توسعه و عمران در همه مقیاس‌ها ابلاغ کند. تبعاً لایه مربوط به این عرصه‌ها در تمامی طرح‌های توسعه و عمران در مقیاس‌های مختلف، منعکس و ملاک‌ارجاع و استناد و اقدام خواهد بود.

۳- مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با هماهنگی معاونت شهرسازی و معماری، ظرف مدت ۲ ماه مجموعه اقدامات لازم‌الرعایه در تمامی طرح‌های توسعه و عمران را در چارچوب شرح خدمات طرح‌های مذکور با اولویت طرح‌های توسعه و عمران شهری جهت ابلاغ به مراجع ذیربط تنظیم کند.

۴- در کلیه طرح‌های توسعه و عمران شهری اعم از تهیه و تجدیدنظر طرح جامع و یا الحاق به محدوده و تغییر کاربری اراضی، بارگذاری جدید در عرصه‌های در معرض فرونشست ممنوع است. بنابراین دبیرخانه‌های کارگروه امور زیربنایی استان (ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها) موظفند فرآیند بررسی و تصویب طرح‌های مذکور، حسب مورد از سازمان نقشه‌برداری در زمینه تداخل پهنه‌های فرونشستی با طرح‌های توسعه و عمران استعلام و نتایج اعلام را ملاک‌عمل قرار دهند.

منبع : خبرگزاری مهر