تورم به کانتینرها رسید!
خبرگزاری ايسنا , 29 دی 1400 ساعت 13:14
انتظار میرود نرخهای حملونقل دریایی تا سال ۲۰۲۲ بالا بماند و سالی پر سود برای شرکتهای حملونقل کالای جهانی ایجاد شود و شرکتهای کوچکتر هزینه بیشتری بپردازند.
به گزارش ایران خبر، به نقل از بلومبرگ، نرخ لحظهای حمل و نقل یک کانتینر ۴۰ فوتی از آسیا به ایالاتمتحده در سال گذشته به بیش از ۲۰ هزار دلار آمریکا رسید همچنین ظرفیت محدود کانتینری و ازدحام بندر به این معنی است که نرخهای بلندمدت تعیینشده در قراردادهای بین شرکتهای حملونقل و حملکنندهها حدود ۲۰۰ درصد بیشتر از سال پیش و حاکی از پیشبینی افزایش قیمتها در آینده خواهد بود.
مشتریان بزرگ محمولههای دریایی، هزینه مذاکره برای شرایط بهتر در این معاملات را دارند اما واردکنندگان و صادرکنندگان کوچکتر به ویژه در کشورهای فقیر که به حاملها متکی هستندنمیتوانند به راحتی هزینهها را پرداخت یا دورههای طولانی جریانهای نقدی را تحمل کنند.
پس از افزایش نرخ کانتینر در سال گذشته، بیش از ۵۰ درصد از سرمایه برخی از شرکتها از بین رفت زیرا خریداران اروپایی از هزینههای بالاتر خودداری کردند. در کشورهای در حال توسعه، فقط بقای کسب و کار در خطر نیست و اگر کاری برای معکوس کردن روند انجام نشود، خطر تورم و امنیتغذایی میتواند بسیار بسیار بالاتر باشد.
شرکتهای حملونقل اقیانوسی در سال ۲۰۲۱ سود تخمینی ۱۵۰ میلیارد دلاری به دست آوردند که جهش سالانه ۹ برابری پس از یک دهه مشکل برای به دست آوردن هر گونه سود بود. اقتصاددانان هشدار میدهند که قیمتهای بالای حملونقل تورم را تحریک میکند و بهبود را تحت تاثیر قرار میدهد.
هزینههای بالا برای حملونقل که قبلا فقط دورههای موقت افزایش تورم را تقویت میکرد به عوامل بلندمدت اقتصادهای ایالاتمتحده و جاهای دیگر تبدیل خواهد شد.
نیکلاس اسلای، اقتصاددان فدرال رزرو گفت: در گذشته، افزایش ۱۵ درصدی هزینههای حملونقل منجر به افزایش ۰.۱ درصدی در تورم پس از یک سال شده است که نرخ حملونقل در حال حاضر یک چالش دائمی به جای موقت یا گذراست و این نوع شوکها اثرات ماندگاری بین ۱۲ تا ۱۸ ماه دارند.
بیماری همهگیر برای اولین بار نشان داد که شرکتهای حملونقل در مدیریت عرضه ظرفیت بار در بازار با محدود کردن آن نقش دارند زیرا کووید-۱۹ برای اولینبار اقتصاد جهان را تکان داد و سپس با افزایش شدید تقاضا آن را افزایش داد و قیمتها را بالاتر از همیشه افزایش داد. البته شرکتهای حملونقل بر این باورند که قیمتهای بالا یک افزایش غیرعادی است که ناشی از عدم تعادل در عرضه و تقاضا ناشی از بیماری همهگیر است که به طور طبیعی برطرف خواهد شد.
هنگامی که اولین محدودیت در مارس ۲۰۲۰ آغاز شد، انتظار میرفت که صنعت کشتیرانی از بین برود اما بازگشت شدید غیرمنتظره تقاضا به دنبال نگرانیهای اولیه سقوط پایدار بود.
تجارت جهانی کالا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱، به رکورد ۵.۶ تریلیون دلار آمریکا رسید و در ۳ ماه پایانی سال به همان میزان ثابت بود.
قرار است در اروپا، معافیت شرکتهای کشتیرانی از قوانین ضد رقابتی در سال ۲۰۲۴ مورد بازنگری قرار گیرد.
کمیسیون اروپا در گزارشی اعلام کرد: صنعت حملونقل کانتینری را به دقت زیر نظر دارد و به این موضوع آگاه است که افزایش قیمتهای زیادی رخ داده است.
کد مطلب: 173144
آدرس مطلب: https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/173144/تورم-کانتینرها-رسید