نبود سیستم گرمایشی استاندارد در ۳۵ هزار کلاس درس
خبرگزاری مهر , 25 دی 1401 ساعت 12:20
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: ۱۳ درصد مدارس ما نیازمند مقاوم سازی و شش درصد (۳۳ هزار کلاس درس) نیز نیازمند تخریب و بازسازی است.
به گزارش ایران خبر، حمیدرضا خانمحمدی درباره آمادگی مدارس برای مقابله با سرما در روزهای سرد زمستانی اظهار کرد: امسال بعد از ۲ سال تعطیلی به واسطه کرونا، شاهد بازگشایی مدارس بودیم و پیگیری فراوانی برای بازبینی تأسیسات گرمایشی مدارس مخصوصاً در مناطق سردسیر انجام شد.
وی افزود: باید منابعی را تأمین میکردیم؛ خوشبختانه دولت مبلغی را برای سیستمهای گرمایشی تخصیص داد که به موقع هم تزریق شد و ۷۲۵ میلیارد تومان در اواسط آبان برای به روز رسانی سیستمهای گرمایشی مدارس در استانها توزیع شد. تزریق بودجه به موقع انجام شد و مشکل سیستمهای گرمایشی ۱۴ هزار کلاس درس را حل کردیم، اما خب مسئله فراتر از اینهاست.
۳۵ هزار کلاس درس سیستم گرمایشی استاندارد ندارند
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه ۹۱ درصد کلاسهای درس به لحاظ سامانههای گرمایشی استانداردسازی شدهاند؛ گفت: در مابقی که به عنوان چالش برای ما مطرحاند بخاری نفتی قطره چکانی و غیراستاندارد نداریم. ما ۴۹ هزار کلاس داریم که برخی ممکن است شعله مستقیم داشته باشند و با استانداردهای ما تطابق ندارد، در این کلاسهای درس باید از سیستم گرمایشی متمرکز، اسپیلت و یا بخاری گازی کم مصرف استاندارد که حرارت مستقیم ندارند استفاده شود.
خانمحمدی ادامه داد: همانطور که گفته شد از ۴۹ هزار کلاس درس، مشکل تقریباً ۱۴ هزار کلاس درس با اعتبار جدید برطرف شده و برای مابقی در بودجه سال ۱۴۰۲ عددی را پیش بینی کردهاند و آنچه تصور ماست تا پایان دولت سیزدهم این موضوع را حل خواهیم کرد.
وی در ادامه درباره ساخت "مدارس آینده" توضیح داد و گفت: وقتی مدرسهای میسازیم باید دستکم ۵۰ سال مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین لازم است به نیازهای آموزشی نسلهای بعدی نیز در ساخت مدرسه توجه شود که این نکته تاکنون در مدرسهسازی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. آموزش و پرورش نگاه ویژهای به این موضوع دارد و معتقدیم برای تحقق این هدف باید از فعالیتهای محدود به چارچوب اداری فاصله بگیریم و به اصول دانش مراجعه کنیم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: به همین خاطر رویدادی با عنوان «مدارس آینده» را با مشارکت بنیاد برکت برگزار کردیم تا ایدههای واحدهای دانشبنیان برای به کارگیری فناوریهای نوین در بخشهای مختلف مدارس اعم از محتوایی و زیرساختی را گردآوری و بررسی کنیم.
خانمحمدی با بیان اینکه پس از انتشار فراخوان این رویداد، ۱۱۰ ایده به دبیرخانه ارسال شد که نهایتاً ۱۰ طرح منتخب و از صاحبان ایدههای برتر تجلیل شد گفت: قرار است با این هدف که فناوریها وارد مدارس ما شوند، از طرحهای برتر این رویداد حمایت کنیم تا در مدارس مورد استفاده قرار بگیرند. معتقدیم میتوان با استفاده از فناوریهای نوین در بخشهای مختلف مدارس از جمله ساختمان و همچنین در حوزه آموزش تحولات خوبی ایجاد کرد.
وی اضافه کرد: قرار است این رویداد به صورت سالانه برگزار و طرحهای برتر در ساخت مدارس به کار گرفته شوند تا به الگویی مناسب و مدرن از مدارس ایرانی-اسلامی برسیم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره ساخت مدارس با پیش سازها و به عبارتی صنعتی سازی ساخت مدارس نیز اظهار کرد: خروج از فرآیند ساختوساز سنتی مدارس به سمت مدرنسازی و صنعتیسازی بناها در درجه نخست به فرهنگسازی و سپس به اعتبار نیاز دارد. در این مسیر اگر همکاری بین دستگاههای مرتبط و مراکز علمی و دانشگاهی بیشتر شود طبیعتاً سرعت اجرای این قبیل مدرسهها نیز افزایش مییابد. در حال حاضر برای ساخت ۶۴ مدرسه با مدیریت سبز در کشور برنامهریزی شده و ۲۸۰ مدرسه نیز صنعتیسازی شدهاند.
۳۱ شهرستان سرانه فضای آموزشی کمتر از ۳ متر مربع دارند
خانمحمدی افزود: ۳۱ شهرستان با سرانه فضای آموزشی کمتر از ۳ متر مربع داریم و استفاده از سازههای صنعتی طبق نقشهها و استانداردهای مد نظر مدرسهسازی میتوان به سرعت این خلاءهای آموزشی را برطرف کند.
وی آمار مدارس فرسوده نیازمند مقاوم سازی و بازسازی در کشور را نیز اعلام کرد و گفت: حدود ۱۳ درصد مدارس ما نیازمند مقاوم سازی و شش درصد مدارس معادل ۳۳ هزار کلاس درس نیز نیازمند تخریب و بازسازی هستند. اعتبار مورد نیاز برای بازسازی این کلاسها حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: مقاومسازی برای ما به ویژه در کلانشهرها یک اولویت جدی است؛ زیرا هم زمان برای ایجاد یک کلاس مناسب مدیریت میشود و هم اینکه بافت موجود در منطقه از بین نمیرود و مدارس پس از بهسازی و تجهیز با همان سیمای قبلی در محیط پابرجا میمانند.
خانمحمدی بر لزوم بهروز شدن شیوههای مقاومسازی مدارس در کشور تاکید کرد و گفت: نسخههایی که مهندسان ایرانی برای مقاومسازی تعریف کردند و به کار گرفتند منحصربهفرد است. اما مدتی است که فناوری مقاومسازی ما به روز رسانی نشد. اگر فناوریهای نوین را وارد مقاومسازی کنیم سرعت و کیفیت کار بیشتر میشود.
وی با بیان اینکه الگوسازی ۲۸ مدرسه با معماری ایرانی-اسلامی آغاز شده و قرار است در دهه فجر امسال ۱۰ مدرسه به عنوان الگوهای مدرسهسازی با معماری ایرانی-اسلامی به بهرهبرداری برسند گفت: همچنین در حال تدوین شیوهنامهای در این زمینه هستیم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره مشارکت خیرین در امر مدرسه سازی گفت: خیرین یاران اصلی و شریک ۵۰ درصدی ما در مدرسهسازی هستند که معمولاً پیشتر و بیشتر از بخش دولتی در این زمینه فعالیت دارند. پارسال خیرین ۳,۴۰۰ میلیارد تومان تعهد دادند و دولت هم در کنار این همراهی ۳,۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص داد.
خانمحمدی افزود: از شهریور امسال که بیست و چهارمین دوره جشنواره خیرین مدرسهساز برگزار شد تا کنون خیرین ۴,۶۰۰ میلیارد تومان تعهد دادند و تنها در جشنواره خیرین اصفهان که پنجشنبه گذشته برگزار شد، ۷۰۰ نفر از خیرین حدود ۱,۱۰۰ میلیارد تومان تعهد دادند. پیشبینیها این است که در صورت برگزاری جشنوارههای خیرین مدرسهساز تا پایان سال حدود ۸,۰۰۰ میلیارد تومان تعهد توسط خیرین داده شود.
وی که شب گذشته در برنامه صف اول شبکه خبر سیما حضور یافته بود اضافه کرد: سازمان نوسازی مدارس باید برای خیرین تسهیلگری و تلاش کند که حضور و فعالیت خیرین مدرسهساز گسترش یابد.
کد مطلب: 181656
آدرس مطلب: https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/181656/نبود-سیستم-گرمایشی-استاندارد-۳۵-هزار-کلاس-درس