ایران خبر بررسی می کند؛

مدهای اجتماعی ضد ارزش یا ارزش

10 خرداد 1394 ساعت 15:00

در هر اجتماعی الگوهای فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که توسط افراد جامعه قابل قبول است، این الگوهای رفتاری "مد" نامیده می شود که دوره زمانی کوتاه یرا به خود اختصاص داده اند. پس از گذراندن این دوره زمانی به فراموشی سپرده می شوند.


مدهای اجتماعی ضد ارزش یا ارزش
 
در هر اجتماعی الگوهای فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که توسط افراد جامعه قابل قبول است، این الگوهای رفتاری "مد" نامیده می شود که دوره زمانی کوتاه یرا به خود اختصاص داده اند. پس از گذراندن این دوره زمانی به فراموشی سپرده می شوند.

الگوی مد شامل نحوه لباس پوشیدن، نحوه آرایش و پیرایش، طراحی و دکور در چیدمان منزل، سبک زندگی، انتخاب منزل مسکونی و اتومیبل است. انتخاب نوع و نحوه استفاده از آن بین افراد تفاوت هایی دارد. برخی انتخاب پوشش و آرایش خود را طبق آخرین مدل ها تنظیم می کنند و از الگوهای خاصی پیروی می کنند. حال باید دید در هر اجتماعی با توجه به فرهنگ، آداب و رسوم، تفکرات دینی و مذهبی و خیلی موارد دیگر تبعیت از مد تا چه حد می تواند درست باشد.

 هر چه جوامع انسانی گسترده تر می شوند و پیشرفت می کنند بالطبع مد و مدگرایی هم از قافله عقب نمی ماند و در تمامی عرصه های زندگی افراد نقش خود را بازی می کند. به طوری که هر جا زیبایی باشد مد هم حضور خواهد داشت. اما نحوه استفاده از آن در زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است، اینکه بدانیم کجا و چگونه از این الگوی اجتماعی و فرهنگی پیروی کنیم.

با ورود ماهواره و وسایل ارتباطی نوین در دوره معاصر به ویژه در چند دهه اخیر در واقع مد و مدگرایی به افراطی ترین حد خود رسیده است و قشر آسیب ­ پذیر جوان را تهدید می کند. شکی نیست که گسترش وسائل ارتباط جمعی همانند ماهواره و اینترنت از یک طرف و ارتقاء سطح زندگی و رفاه و افزایش نقدینگی موجود در جوامع از علل اصلی آن هستند.

همچنین از علل و عوامل پیدایش مد می توان به تنوع طلبی و نوگرایی، همانندسازی، رقابت و چشم و هم چشمی با دیگران، مدگرایی و التزام ناشی از دوستی، جلب توجه دیگران و تشخص طلبی اشاره کرد.

در جامعه ما با توجه با گسترش مد و مدگرایی برخی جوانان دغدغه ای جز این ندارند که هر روز از سبک و شیوه پوشش یک خواننده و هنرپیشه الگو برداری کنند. به طوری که این الگوبرداری از حد متعارف پا فراتر گذاشته و به حالت غیرعرف جامعه در جامعه خود را نشان می دهد.

دختران و پسران از سن کم شروع به جراحی های زیبایی می کنند و ظاهر خود را از حالت طبیعی به مصنوعی در می آورند تا ثابت کنند می توانند از یک خواننده و یا هنرپیشه الگوبرداری کنند و خود به شکل و ظاهر آنچه مد روز می دانند در بیاورند. آیا واقعا چهره مصنوعی داشتن و اینکه در سال بارها خود را به تیغ جراحی سپردن لذت دارد؟

وقتی به جمع های برخی دختران و پسران وارد می شویم متوجه می شویم که از نظر ظاهری تفاوت های چندانی با هم ندارند. از هر 10 دختر 8 نفر جراحی زیبایی انجام داده است و جراحی بینی از ابتدایی ترین جراحی های زیبایی به شمار می آید.

دغدغه برخی از دختران بعد از جراحی های مختلف برای زیبایی صورت و اندام، تاتو کردن و خالکوبی است. که هر کدام هزینه های بالا و متفاوتی نیز دارد و استقبال خوبی هم از آن می شود. در این زمینه متاسفانه برخی دخترها با گرفتن وام می خواهند ظاهر خود را زیبا کنند.
با رواج مد و مدگرایی های غلط و تقلید های کورکورانه دراجتماع متاسفانه دیگر شاهد الگوهای با ارزش سادگی و پیراستگی طبیعی نیستیم، دیگر فرد ساده و بی آلایش طرفداری ندارد. اکثر افراد جامعه به سوی مد و الگوهای جدید  پیش می روند، البته با تقلید، ظاهربینی و چشم و هم چشمی. تقلید از مد حالتی رقابتی بین افراد پیش آورده و هر کس برای رسیدن به اهداف خود به سرعت از دیگری سبقت می گیرد.
 
گسترش تاتو و خالکوبی با تبلیغ در ماهواره
مسئله دیگری هم که باعث رواج و گسترش جراحی های زیبایی، تاتو خالکوبی شده است تبلیغات ماهواره و پیامک های ارسالی برای افراد است. برخی کلینیک ها و سالن های زیبایی برای انجام امور زیبایی هزینه های هنگفتی از مشتریان خود را دریافت می کنند که البته این هزینه با کمال میل و رغبت برای این کار انجام می شود. افرادی هم هستند که تمایل زیادی برای انجام جراحی های زیبایی دارند، اما از عهده هزینه های آن بر نمی آیند، این افراد به تبلیغات و پیامک های ارزان توجه می کنند و ظاهر خود را به دست متخصصین پیامکی می سپارند تا ظاهری مطابق مد روز داشته باشند اما ناراضی!

خالکوبی از صد هزار تومان تا 10 میلیون تومان
خالکوبی مد جدید و رواج یافته بین آقا و خانم است. این کار با هزینه ها و مدل های مختلف در سطح تهران انجام می شود. از کلینیک های لوکس و مدرن و سالن های زیبایی تا خالکوبی سیار. برخی افراد به هر طریق و هزینه ای حاضر به انجام این کارهستند به طوری که سلامت خود را هم فراموش می کنند و بدن خود را سوزن های خالکوبی می سپارند!
 
حال باید دید آیا باید طرفدار مد و مدگرایی بود یا از آن فاصله گرفت؟ اگر هنرپیشه و یا خواننده برای جذب مخاطب ظاهر خود را تغییر می دهد دیگران چرا وی را الگوی خود قرا می دهند؟ بین برخی از هنرپیشه ها و خواننده ها هم سادگی رواج دارد، آنها در زندگی شخصی خود ظاهری ساده دارند و با توجه به شغلی که دارند نوع آرایش و پوشش خود را تغییر می دهند.

باید بدانیم و یاد بگیریم که در زندگی ظاهر ساده و طبیعی بسیار زیباتر از ظاهری مصنوعی است. انتخاب سادگی از همه چیز زیباتر است. اگر قرار است دیده شویم بهتر است که خودمان باشیم نه فردی با ظاهری دستکاری شده و غریبه برای اطرافیان، ظاهری که خود واقعی مان را  پنهان کرده است.
 
 
گزارش از مه جبین محمدی - ایران خبر


کد مطلب: 38602

آدرس مطلب: https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/38602/مدهای-اجتماعی-ضد-ارزش-یا

ایران خبر
  https://www.irankhabar.ir