ورود گرافیک به ایران و شکلگیری سینمای موج نو، نسل جدیدی طراحان پوسترهای فیلم را به سینمای ایران معرفی کرد. نسلی که مرتضی ممیز پرچمدار آن به شمار میرود.
به گزارش ایران خبر، پوستر فیلم، اولین ابزار تبلیغ سینما بود. تنها ابزار تصویری که تماشاگران با دیدن آن به دیدن فیلم ترغیب میشدند. در ایران به تقلید از سینمای اروپا، اولین پوستر فیلمها، نقاشی از تصویر بازیگران فیلم بود.
ظهور سینمای موج نو و هنر نوپای گرافیک که به همت مرتضی ممیز وارد ایران شده بود، نسل جدیدی از طراحان پوستر را به سینمای ایران معرفی کرد.
طراحانی که علاوه بر داشتن زمینههای نقاشی از گرافیک و طراحی مدرن بهره میبردند. فرشید مثقالی، آیدین آغداشلو، ابراهیم حقیقی، قباد شیوا، محمدعلی حدت، نسل جدیدی از طراحان پوستر سینمای ایران بودند.
مرتضی ممیز سال ۱۳۳۵ او وارد دانشکدهی هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته نقاشی شد و زیر نظر علی محمد حیدریان که از شاگردان کمال الملک بود آموزش دید در دانشگاه بود که با سهراب سپهری،پرویز کلانتری،ژازه طباطبائی، چنگیز شهوق آشنا شد.
ممیز در ۱۳۴۴ برای ادامه تحصیل راهی فرانسه شد وبعد از بازگشتش از فرانسه، رشته گرافیک را در دانشگاه تهران پایهگذاری کرد. بسیاری او را پدر گرافیک ایران و سردمدار طراحی پوسترهای نسل جدید سینمای ایران میدانند.
پوستر آثار شاخص سینمای موج نو، مثل «گوزنها»، «ستارخان»، «آرامش در حضور دیگران»،«مغولها»، «غریبه و مه»، «طبیعت بیجان» را مرتضی ممیز طراحی کرده است.
«آرامش در حضور دیگران» ساخته ناصر تقوایی (۱۳۵۱) طراح پوستر مرتضی ممیز
«گوزنها» ساخته مسعود کیمیایی (۱۳۵۳) طراح پوستر مرتضی ممیز
فرشید مثقالی دانشآموختهی رشتهی نقاشی از دانشکدهی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و فعالیت خود را با تصویرسازی برای مجلات مختلف آغاز کرد. کار حرفهای فرشید مثقالی با تصویرگری کتاب کودک و نوجوان آغاز میشود. کتابهای «کره اسب سیاه»، با تصویرگری سیاه و سفید و کتاب رنگی «خروس زری، پیرهن پری» اثر احمد شاملو از نخستین تصویرسازیهای او به شمار میرود. مثقالی در سال ۱۳۴۶ به هنرمندان «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» پیوست. تصویرگری چند کتاب کودک، که «عمو نوروز» نخستین آنها به شمار میرفت، حاصل این دوره از همکاری این هنرمند با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. دورهای دو-سه ساله که تصویرگری «ماهی سیاه کوچولو» هم در آن جای میگیرد و جایزهی اول بیینال «بولونیا» ایتالیا را در سال ۱۳۴۸ نصیب او کرد. در همین سال مثقالی پوستر فیلم گاو ساختهی داریوش مهرجویی را طراحی کرد.
علاوه بر این او برای فیلمهای «پستچی»، «دار»، «شازده احتجاب» و ... پوستر طراحی کرده است.
«گاو» ساخته داریوش مهرجویی (۱۳۴۸) طراح پوستر فرشید مثقالی
ابراهیم حقیقی طراح و گرافیست، کارشناسی ارشد معماری دانشگاه تهران است. او عضو انجمن بینالمللی طراحان گرافیک، انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن فیلمسازان مستند ایران است.
او از سال ۱۳۴۷ تا کنون طراح کتب و مجلات گوناگون بودهاست. برای فیلم، سریال و نمایشهای مختلف صحنه را طراحی کرده و برای فیلمها و سریالهای زیادی تیتراژ ساختهاست. علاوه بر این او برای فیلمهایی از جمله «گردش در یک روز آفتابی»، «انتظار»، «هفتتیرهای چوبی» پوستر طراحی کرده است.
«هفتتیرهای چوبی» ساخته شاپور قریب (۱۳۵۴) طراح پوستر ابراهیم حقیقی
آیدین آغداشلو را بیشتر به عنوان نقاش میشناسند اما او از دوران جوانی به طراحی پوسترهای گرافیکی برای نمایشگاهها، کتابها، و فیلمها میپرداخت. از جمله آثار مطرح سینمایی که او برایشان پوستر طراحی کرده است، می توان به حاجی واشنگتن (۱۳۶۱)، کفشهای میرزا نوروز (۱۳۶۴)، هبوط (۱۳۷۲)، شبانه (۱۳۸۳) اشاره کرد.
«کفشهای میرزا نوروز»، ساخته محمد متوسلانی، (۱۳۶۴) طراح پوستر آیدین آغداشلو
قباد شیوا، دانشآموخته رشته نقاشی از دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زیبا در سال ۱۳۴۵ است. او پس از سالها تجربهی عملی در زمینهی گرافیک فوق لیسانس خود را در سال ۱۳۵۹ از انستیتو پرت، شهر نیویورک گرفت.
شیوا در سال ۱۳۴۷ بخش گرافیک را در تلویزیون ملی راه اندازی کرد. او از موسسین انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، پایهگذار و برنامهریز اولین دوسالانه پوستر تهران است.
«گزارش» (۱۳۵۶)، «کشتی آنجلیکا»(۱۳۶۷)، «آن سوی آتش»(۱۳۶۶)، «مجسمه» )۱۳۷۱) از جمله پوسترهای سینمایی قباد شیوا، هستند.
«گزارش» ساخته عباس کیارستمی(۱۳۵۶) طراح پوستر قباد شیوا
محمدعلی حدت، طراح و نقاش، که کارش را در اواخر دهه چهل آغاز کرد، در کنار مرتضی ممیز یکی از پرکارترین طراحان پوستر است. او در طول سه دهه برای بیش از ۲۵۰ فیلم پوستر طراحی کرده است. حدت در اواخر دهه هفتاد با شروع به کار نسل فتوشاپ و رواج پوسترهای کامپیوتری، با این حرفه وداع کرد.
از جمله آثار حدت، پوستر اکران دوم «رضا موتوری»، «فرار از تله»، «دونده»، «ترنج»، «گنج» است.
«دونده» ساخته امیر نادری(۱۳۶۳)