ماه مبارک رمضان امسال هم به روال سالهای گذشته، ویژه برنامههای زیادی از تلویزیون پخش خواهد شد که یکی از آنها «ماه عسل» خواهد بود؛ ماه عسل برنامه پربینندهای است با نقاط قوت و ضعف زیاد.
به گزارش
ایران خبر، اخیراً تیزر ویژه برنامه «ماه عسل96» در رسانههای مختلف منتشر شد و با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان عوامل سازنده این برنامه خود را برای یک دوره سخت آماده میکنند.
ماه عسل عنوان برنامهای اصطلاحاً تاکشوست که چند سالی است به تهیهکنندگی واجرای آقای احسان علیخانی، مهمان آنتن شبکه سوم سیما درایام ماه مبارک رمضان است، برنامهای که مهمانانش سلبریتی یا مشاهیر نیستند؛ آنها عمدتاً انسانهای معمولی و ناشناختهای هستند که درزندگی شخصی یا حرفهای خود کاری کردهاند که دیدن و فهمیدنش برای مردم مفید است؛ مهمانانی از جنس مردم که ممکن است همسایه یا دوست و آشنای خود ما باشند، همین رویه از ماه عسل یک برنامه مردمی میسازد.
فرم متفاوت با سالهای قبل
مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما در چهارم اردیبهشت ماه به خبرگزاری صدا و سیماگفت: «ماه عسل» ۹۶ از نظر فرم و ساختار با سالهای پیش متفاوت خواهد بود.
ناصر کریمان افزود: عوامل این برنامه یک سالی است که روی سوژههای آن کار میکنند و سعی کردیم ماه عسل ۹۶ به لحاظ فرم و ساختار با سالهای پیش متفاوت باشد.
وی ادامه داد: نوع روایت قصههای ماه عسل امسال متفاوت است و یک موضوع را از زوایای مختلف روایت میکنند؛ برای مثال با افرادی که اعتیاد را ترک کردهاند، اعتیاد دارند و در آستانه اعتیاد هستند به گفتوگو میپردازند و از سوژهمحوری به موضوعمحوری روی آوردهاند.
کریمان درباره زمان پخش این برنامه ادامه داد: ماه عسل به تهیهکنندگی و اجرای احسان علیخانی از یک روز قبل از ماه مبارک رمضان روی آنتن میرود و تا عید فطر ادامه دارد.
ماه عسل یازدهم
«ماه عسل ۹۶» امسال وارد یازدهمین سال تولید و پخش خود میشود و این در حالی است که پیش تولید این برنامه از پاییز ۹۵ بهطور جدی آغاز شده است. آنطور که احسان علیخانی تهیهکننده و مجری این برنامه پیش از این نیز اعلام کرده بود اتاق فکرش با برگزاری جلسات متعدد در زمینههای مختلف کار خودشان را تقریباً یکسال پیش از آغاز پخش برنامه شروع کردهاند. یکی از تفاوتهای پروسه پیشتولید این برنامه در سال ۹۶ با سالهای گذشتهاش ارتباط بیشتر با مراکز تحقیقاتی-پژوهشی، آسیب شناسیهای متعدد درباره موضوعات مختلف، برگزاری جلساتی با کارشناسان و صاحبنظران در زمینههای گوناگون است.
به گزارش صبا، همچنین از آنجا که رسالت خاص این برنامه روایت قصههای مردم است و مردمی بودن یکی از ویژگیهای اصلی ماه عسل است. گروه تولید و اتاق فکر این برنامه درفضای مجازی با راهاندازی ربات تلگرامی انتقادات و پیشنهادات مخاطبان خود را پیش از آغاز برنامه مورد ارزیابی و تأمل روی آن را در دستور کار قرار داده است.
ماه عسل۹۶ یکی از موضوعات اصلی خود را در دوره تحقیق و پژوهش به سبک زندگی اختصاص داده و پیشبینی میشود که یکی از محورهای اصلی امسال نیز همین موضوع باشد.
برنامهای منطبق با ارزشها
در روایات اسلامی و همچنین فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب درباره سبک زندگی اسلامی، بردباری، صبر در برابر مشکلات، امید به لطف خدا و حفظ جایگاه خانواده از مهمترین مؤلفههای مطروحه بوده که با بررسی عملکرد برنامه ماه عسل میتوان به خوبی توجه و اجرای آن را به چشم دید. هرچند در اجرای چنین برنامهای با این موضوعات حساس گاهی مشکلات و نواقصی هم دیده میشود اما باید توجه داشت که ریسکپذیری بخشی از برنامهسازی تلویزیونی است و باید نقاط قوت را در مقابل نقاط ضعف پررنگ کرد، هنوز خاطره خوش مشخص شدن هویت شهید گمنام و رسیدن به خانوادهاش به واسطه این برنامه فراموش نشده است.
ماه عسل، سال به سال از فضای احساسی شوهای معمول تلویزیونی فاصله گرفته و سعی کرده با تبیین اهداف کلان و منطبق بر ارزشهای ملی و مذهبی جامعه راه خود را طی کند؛ راهی که البته بینقص نبوده است و میتوان به آن نقدهایی وارد کرد.
سالهای رکود
ماه عسل با گذشت 11سال از پخش در ایام ماه مبارک رمضان به یک برند مشهور در این زمینه تبدیل شده است. به جرات میتوان ماه عسل را اجتماعیترین برنامه تلویزیون در سالهای اخیر نامید.
آیا میتوان روند این برنامه را در سالهای اخیر، خصوصاً دوسال گذشته رو به رشد دانست؟ برنامههای چالشی اجتماعی برخلاف برنامههای دیگری مثل «نود» و «خندوانه» به موضوعات ملتهب و جدی میپردازد؛ شاید ملتهبترین مباحث برنامههایی مثل نود بررسی حواشی مسابقاتی مثل دربی باشد که همان هم در عین جنجالی بودن با توجه به فضای بانشاط ورزش قدری تلطیف خواهد شد و اصطلاحاً زهرش گرفته میشود.
ماه عسل قرار است به مسائلی بپردازد که کمتر گفته میشود؛ ناهنجاریهای اجتماعی، بیماریها و بزه از جمله موضوعات هدف این برنامه است؛ اما روایت چنین موضوعاتی که طبعاً تلخیهایی به همراه دارد، در آن زمان و با آن فرمت مورد پسند مخاطب عام خواهد بود؟
یکی از انتقادهای جدی به ماه عسل و احسان علیخانی همین بیش از حد جدی و تلخ بودن موضوعات برنامه است.
برخی از منتقدان درست یا غلط معتقدند که این برنامه و مجری آن با مشکلات، مصائب و اشک مردم دکان باز کردهاند و با آن خود را هر روز مشهورتر میکنند. شاید لازم است که با توجه به فضای با نشاط این ماه، درعین پرداخت به مشکلات مردم و روایت آنها با شیوههای خاص برنامهسازی، قدری فضای ماه عسل شیرینتر شده و از تلخی دم افطار دوری شود.
دومین انتقادی که میتوان به ماه عسل وارد دانست در این نکته است که به هرحال امروز این برنامه دیگر یک برنامه جوان با مجری و تهیهکنندهای کم تجربه نیست و بهعنوان یکی از برنامههای با قدمت و جا افتاده تلویزیون شناخته میشود. دقیقاً همان اتفاقی که به عقیده برخی مدتی است که نود دچار آن شده است، به تکرار افتادن و عدم نوآوری در شیوه برنامهسازی؛ ماه عسل در دوسال گذشته تا حدودی به این رویه افتاده و همین امر باعث ریزش مخاطبان آن شده است. سازندگان این برنامه که برخی از آنها از جمله احسان علیخانی در طول سال به جز این برنامه و ویژه برنامه سال تحویل، پروژه تلویزیونی دیگری ندارند و زمان مناسبی برای تشکیل اتاق فکر و ایدهپردازی دارند؛ اتاق فکری که لازم است درکنار یافتن سوژههای برنامه، قدری هم به فکر نوآوری در فرم و قالب ماه عسل باشد.