پيدا و پنهان كودكان كار
شهناز عباسنیا
26 خرداد 1394 ساعت 12:29
در عرصه سیاستگذاریهای کلان، برای پیشگیری و کاهش آسیبهای ناشی از پدیده کودکان خیابانی یا بهعبارت بهتر کودکان کار، هماهنگی و هدفمندی اهمیتی ویژه دارد. كودك خياباني، فرد کمتر از 18 سال تمام است که بهصورت محدود یا نامحدود در خیابان بهسر میبرد؛
در عرصه سیاستگذاریهای کلان، برای پیشگیری و کاهش آسیبهای ناشی از پدیده کودکان خیابانی یا بهعبارت بهتر کودکان کار، هماهنگی و هدفمندی اهمیتی ویژه دارد. كودك خياباني، فرد کمتر از 18 سال تمام است که بهصورت محدود یا نامحدود در خیابان بهسر میبرد؛ اعم از کودکی که هنوز با خانواده خود تماس و سرپناه دارد یا کودکی که خیابان را خانه خود میداند و رابطه او با خانواده به حداقل رسیده یا اساسا چنین ارتباطی وجود ندارد. براساس ماده یک پیماننامه حقوق کودک، مصوب 1989 میلادی که جمهوری اسلامی ایران در سال 1373 شمسی آن را پذیرفته است، کودک کسی است که سن او کمتر از 18 سال باشد. در حوزه قوانین مربوطبه کودکان بیشتر قوانین ناظر بر خانواده، توجه به وضعیت کودک را نیز شامل میشود، ازجمله این قوانین : قانون اساسی اصول 10-21 – 29 – 31 و جزء پنجم از اصل156، سند چشمانداز 20 ساله کشور: مضمون اول و چهارم، قانون مجازات اسلامي ايران، برخی مواد مربوطبه قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، برخی مواد مربوطبه قوانین اتباع بیگانه و مهاجران خارجی، لايحه قانوني راجعبه تشكيل سازمان بهزيستي كشور، ولی در برخی از قوانین مشخصا به مسئله کودکان خیابانی پرداخته شده است:
- آیيننامه ساماندهي كودكان خياباني مصوب هيأت وزيران مورخ 26/4/1384 که موظف است كودكان خياباني را جذب کند و بپذیرد و از آنها را تا مرحله توانمندسازي خود و خانواده حمايت کند، مهمترین مصوبه مرتبط با این موضوع است. سایر قوانین مرتبط، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان که در تاریخ 25/9/1381 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و قانون تأمین زنان و کودکان بیسرپرست مصوب 24/8/1371 هستند.
- مواد 79 الی 85 قانون کار جمهوری اسلامی ایران مصوب 1369 که درباره شرایط کار کودکان است. دولت جمهوري اسلامي از سال 1373 با پذيرش پيماننامه حقوق كودك به جرگه كشورهاي عضو پيوست. پيماننامه جهاني حقوق كودك، حمايت از كودكان را وظيفه دولتهاي عضو اين پيماننامه ميداند و در ماده 19 بند يك، ماده 39 و ماده 33، وظایف دولتها را ذکر کرده است. همچنین مقاولهنامه 182 سازمان بین المللی کار و آییننامه اجرائی تبصرههای 1و2 ماده واحده قانون تصویب کنوانسیون ممنوعیت و اقدام فوری برای محو بدترین اشکال کار کودک است و توصیهنامه آن نیز به این مسئله پرداخته است.
طبق گزارش یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل)، بیش از 250 میلیون کودک در جهان کار میکنند که 180 میلیون نفر از آنها در شرایط و موقعیتهای زیانباری قرار دارند. حدود 2/1 میلیون کودک هر سال قاچاق میشوند، 40 میلیون کودک زیر 15 سال در جهان تحت آزار و بیتوجهی قرار دارند، بیش از یکمیلیون کودک در جهان در نتیجه تعارض با قانون در حبس به سر میبرند...
... و بیش از 13 میلیون کودک فقط به دلیل بیماری ایدز، والدین خود را از دست دادهاند.
در ایران آمار دقیقی از تعداد کودکان خیابانی در دسترس نیست. براساس آخرین اطلاعات و آمار سازمان بهزیستی کشور بهعنوان متولی امر ساماندهی کودکان خیابانی، سالانه حدود ششهزار کودک خیابانی در کشور شناسایی شده و به مراکز شبانهروزی این سازمان که درحالحاضر به سمت توسعه مراکز روزانه گام برداشته، ارجاع میشود. در مجموع 38 مرکز فعال در سطح کشور وجود دارد. البته این آمار بههیچوجه گویای واقعیت موجود نیست و سازمانهای غیردولتی فعال این حوزه و پژوهشهای دانشگاهی اعداد و آمار متفاوتی را ارائه کردهاند. فارغ از هر عدد و رقم آنچه حائزاهمیت است توجه به علل بروز این پدیده از یکسو و دخالتهای هدفمند در راستای پیشگیری از آسیبهای مترتب براین کودکان در عرصه شیوع است. پدیده کودکان کار و خیابان را همچون سایر پدیدههای اجتماعی باید در قالب منظومهای از مفاهیم و متغیرهای تأثیرگذار و به صورت چندبعدی تحلیل کرد، تقلیل علل و عوامل متعدد این پدیده به یک یا چند عامل موجب اتخاذ تصمیماتی خواهد شد که کاهش اثر بخشی و کارایی اقدامات انجامشده را در پی خواهد داشت. در بررسی مهمترین عوامل در گسترش و بروز این پدیده میتوان به مسائل ذیل اشاره کرد:
عوامل اقتصادی: مانند فقر، بیکاری و نداشتن درآمد کافی، عدمتوزیع عادلانه ثروت و منابع در جامعه.
عوامل اجتماعی و فرهنگی: نابرابریهای اجتماعی، ساختار جمعیت و ازدیاد آن، گسترش خشونت، جنگ، بلایای طبیعی، نارسایی قوانین مربوط به کودکان، افزایش مهاجرتهای داخلی (از روستاها به شهرها و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگتر) و مهاجرتهای خارجی (بهویژه از کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق و...)، ناآگاهی والدین، نقص در قوانین حمایتی (عدم هدفگذاری با تأکید بر نیازها و آسیبهای مترتب) و اجرانکردن صحیح قوانین موجود، اعتمادنکردن به نهادهای غیردولتی، فقدان و ضعف در مشارکت و همکاری میان مردم، نهادهای غیردولتی و دولت و...
عوامل خانوادگی: افزایش اعتیاد در خانوادهها، خشونت، سابقه بزهکاری در خانواده، پرجمعیتبودن خانوادهها، افزایش میزان طلاق، ناآگاهی والدین از نیازها و ویژگیهای کودکان و رفتار مناسب با آنان.
عوامل فردی یا زیستی- روانی: ویژگیهای شخصیتی، ظرفیت روانی- ذهنی، فقدان مهارتهای زندگی و توانمندیهای کودکان برای رویارویی با مشکلات زندگی و... را میتوان برشمرد. کودکان بهدلیل شرایط سنی خاص خود از آسیبپذیرترین گروهها به شمار میروند و نمیتوانند در مقابل خطراتی که آنان را تهدید میکند از خود دفاع کنند. کودکان کار و خیابان به دلیل شرایط خاص زندگی خود بهشدت مورد سوءاستفاده قرار میگیرند. آنان اهدافی مطلوب برای باندهای تبهکار بهمنظور استفاده در امر قاچاق، حمل و آلودگی به مواد مخدر، خشونت، آزار و اذیت جنسی، سرقت، تکدیگری و... هستند. در تمام جهان کودکی بهعنوان مرحلهای که اساس شکلگیری شخصیت و رشد انسانها را تشکیل میدهد، شناخته شده است، کودکان کار و خیابان قربانی شرایط نامساعد خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع خودهستند.
آنان به جرم گناهانی که هرگز مرتکب نشدهاند از دسترسی به امکانات و فرصتهای مناسب بهمنظور بهرهمندی از رشد و سلامت کافی، امنیت، آموزش به موقع، کار آبرومندانه و مناسب، داشتن یک خانواده سالم، شاد و داشتن زندگی بهتر در آینده محروم میشوند. کودکان خیابانی در خیابانها بهترین دوران زندگی خود یعنی دوران کودکی و نوجوانی را از دست میدهند. آسیبها و زیانهای زندگی و کار در خیابان اثرات عميقي بر رشد جسماني، هيجاني و عقلاني اين كودكان بر جاي مينهد و زمینهساز شخصیت دوران نوجوانی و جوانی این کودکان است. ارتباط عمده آنان با گروههایی است که مروج رفتارهای نابهنجار هستند. عدمآموزشها و مهارتهای لازم در کودکی، گرایش به رفتارهای ضداجتماعی در جوانی و بزرگسالی را در میان آنان تقویت میکند. این فرایند تعیینکننده سرنوشت محتوم این کودکان در قالب «بزهکاران بالقوه» است که ناچار تا بزرگسالي ادامه مييابد و چرخه شوم فقر؛ ناتوانی و آسیب را بازتولید میکنند. نخستین چاره برای حل پدیده کودکان خیابانی، پیشگیری است. باید در عمل با پدیده فقر که متزلزلکننده بنیانهای زندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، مقابله کرد. اما در حوزه سیاستگذاری اجتماعی باید با اتخاذ سیاستهای پیشگیرانه و قوانینی که ضمانتهای اجرائی دارند از طریق شناسایی خانوادههای نیازمند و در معرض آسیب و مراقبت از كودكان نیازمند به حمایتهای ویژه و خانوادههای آنان، از افتادن کودکان در چرخه فقر جلوگیری شود. اجرائی کردن قوانین موجود و تصویب قوانین در انتظار و همچنین اتخاذ سیاستهایی در راستای تقویت و حمایتهای همهجانبه از سازمانهای غیردولتی مرتبط از نکات بسیار مهم است.
در حوزه اجرائی، مشخصشدن یک متولی برای پاسخگویی، گردآوری دادهها و پژوهشهای مرتبط برای سیاستگذاری، توانمندسازی نهادهای محلی و استفاده از ظرفیت سازمانهای غیردولتی در زمینه طراحی، نظارت و پایش برنامههای اجتماعی، تقویت جامعه مدنی از طریق نگاه قانونی و همدلی مبتنی بر شفافیت و صداقت، ایجاد محیطهای حامی کودکان آسیبپذیر در درون نهادهای مرتبط از جمله آموزشوپرورش، فرهنگسراها و توسعه نظامهای ارجاعی بینبخشی در سیستمهای حمایت اجتماعی که نیازمند ایجاد سازوكارهایی برای همكاری بینبخشی در میان نهادهای مختلف کشور است، لازم است. کودکان کار و خیابان پدیدهای پیچیده، چندوجهی و روبهرشد در جامعه است، به همین دلیل شیوه برخورد با این مسئله باید دربرگیرنده ابعاد گوناگون و عوامل بهوجودآورنده آن باشد.
منبع : شرق
کد مطلب: 31587
آدرس مطلب: https://www.irankhabar.ir/fa/doc/note/31587/پيدا-پنهان-كودكان-كار