اختصاصی ایران خبر:
ساپتا صدای مشتریان بانک ملی را درآورد
9 خرداد 1394 ساعت 10:35
روز جمعه 8 خرداد ماه، بانک ملی در در اقدامی بیسابقه و با نام پرداخت آبونمان ساپنا، اقدام به برداشت از حساب مشتریان خود نمود که این اقدام با واکنش منفی مشتریان این بانک مواجه شد.
ایران خبر- روز جمعه 8 خرداد ماه، بانک ملی در در اقدامی بیسابقه و با نام پرداخت آبونمان ساپنا، اقدام به برداشت مبلغ پنج هزار تومان از حساب مشتریان این بانک نمود.
آیا بانک ملی مرتکب تخلف تازهای شده است؟
این اقدام با اعتراض گسترده مردم در فضای مجازی مواجه شد. مشتریان این بانک در بیان نارضایتی خود از اقدام یکباره و ناگهانی بانک شکایت کردند و برداشت بیاجازه از سوی بانک را تخلفی جدید نامیدند.
بانک ملی در واکنش به جو منفی ایجاد شده اعلام کرد که از چند ماه پیش و از طریق پیامک اطلاعاتی درباره این سیستم خدماتی جدید به مشتریان خود عرضه کرده است، اما بیش از نیمی از مشتریان از دریافت چنین پیامکی اظهار بیاطلاعی کرده و برخی نیز اظهار کردند که از حساب آنها دوبار مبلغ 5 هزار تومانی برداشت شده است.
مشتریان معترض چه میگویند؟
یکی از مشتریان این بانک در گفت و گو با ایران خبر گفت: به عقیده من اطلاع رسانی شفاف به مشتری حق ماست و پیش از آنکه تصور اختلاس از حساب برای ما ایجاد شود باید اطلاع رسانی دقیقتری انجام میشد؛ من به عنوان شخصی که حقوقم را از این بانک دریافت میکنم، پیش از این پیامکی مبنی بر اطلاع رسانی برای کسر این مبلغ دریافت نکرده بودم.
مشتری دیگری نیز به جنبه دیگر قضیه پرداخت و اظهار کرد: دغدغه من کسر مبلغ 5 هزار تومان و یا اطلاع رسانی آن نیست، بلکه به عنوان فردی که تمامی سپرده خود را در این بانک به امانت گذاشتهام، از دسترسی و برداشت بدون اجازه از حسابم ناراضی هستم و چه تضمینی است که از این پس شخص دیگری به غیر از خودم، از حسابم برداشت نکند؟
اطلاع رسانی بانک ملی در زمینه خدمت جدید پیامکی
شواهد نشان میدهد که چند ماه پیش بانک ملی پیامکی بدین مضمون برای مشتریان خود ارسال کرده که البته تنها به دست نیمی از مشتریان رسیده و این خود گویای ضعف در سیستم اطلاع رسانی این بانک است:
«به اطلاع مشتریان ارجمند بانک ملی ایران میرساند :با عنایت به بهینه سازی سرویس ارسال پیام کوتاه (ساپتا) مقرر گردید از ابتدای سال 1394 مبلغ (000ر100 ریال) به ازای هر حساب فعال متصل به هر شماره همراه، به عنوان آبونمان یکساله، ازحساب مشتریانی که از خدمات سامانه مذکور برخوردارمیگردند، کسرمیشود. لذا از مشتریانی که تمایلی به استفاده از این سامانه ندارند تقاضامینماید حداکثر تا تاریخ 1394/2/5 با مراجعه به شعب بانک یا ارسال عدد 1 به شماره 100064140 نسبت به غیرفعال سازی این سرویس برای شماره حساب/حسابهای خود اقدام نمایند.»
پاسخ روابط عمومی بانک ملی
اما با این حال و با افزایش بازخورد منفی مشتریان بانک، روابط عمومی بانک ملی، 24 ساعت بعد پاسخی در این خصوص منتشر ساخت و اعلام کرد: «مبلغ مزبور از حساب مشتریانی کسر گردیده است که بر اساس اطلاع رسانی قبلی که طی چندین نوبت از طریق رسانههای ارتباطی مختلف اعم از ارسال پیامک – سایت بانک و جراید کثیرالانتشار صورت گرفته بود ، در بازه زمانی تعریف شده انصراف خود را از دریافت این سرویس اعلام ننموده و تمایل به دریافت پیامک برای تمامی عملیات بانکی خود را کما فی السابق داشتهاند.»
ضعف در اطلاع رسانی بانک ملی جنجال آفرید
در نظام بانکداری خدمات همراه با هزینههای متفاوتی ارائه میشود که از قبل به تایید بانک مرکزی رسیده است. در بخش دریافت کارمزد ارسال پیامک تراکنش حساب، بانک مرکزی برای ایجاد فضای رقابتی در بین بانکها، حق انتخاب میزان کارمزد را برای بانکها باز گذاشته است.
تا پیش از این پیامکهای ارسالی در مورد تراکنش حساب مشتریان مشمول دریافت هزینه نبود و بانکها هزینه ارسال را از حساب خود به اپراتورها میپرداختند؛ اما در پایان سال گذشته، یکی از معاونان بانک ملی از سیاست جدید بانک ملی در این خصوص خبر داد و هزینه 10 هزار تومانی را برای ارسال پیامک تراکنشهای این بانک پیش بینی کرده بود.
زمزمه اقدام به برداشت مبلغ از حساب مشتریان بانک ملی پیش از این شنیده شده بود، اما در خصوص فضای منفی ایجاد شده در دو روز اخیر، انگشت اتهام به سوی نحوه اطلاع رسانی این بانک بازمیگردد. بی شک کسر مبلغ 5 هزار تومان برای هیچ یک از مشتریان بانک مبلغ زیادی نبوده اما مشتریان در اعتراض خود از عدم اطلاع رسانی شفاف و برداشت بی اجازه از حساب اظهار گله نمودهاند.
کد مطلب: 30090
آدرس مطلب: https://www.irankhabar.ir/fa/doc/report/30090/ساپتا-صدای-مشتریان-بانک-ملی-درآورد