ایران خبر بررسی می کند:
هنجارشکنیهای رسانه میلی/ ماه عسل، ماهی پر حاشیه ساخت
9 تير 1394 ساعت 16:17
ماه عسل که از ابتدای رمضان امسال با دعوت سوژههای جنجالی و پرحاشیه، زیر ذرهبین قرار داشت، این برنامه با دعوت مدلینگ لباس عروس صدای مخاطبان و رسانهها را درآورد. در این میان مقصر چه کسی است؟
ایران خبر- سوژههای برنامه ماه عسل، هر ساله با حواشی بسیاری همراه است، اما این برنامه امسال در حالی آغاز شد که از ابتدا بحثهای زیادی درباره حضور مجری، میزان دستمزد وی و انتخاب میهمانان برنامه شکل گرفت. در پی حضور میهمانان این برنامه، یکی از میهمان ماه عسل، در حوزه مدلینگ لباس عروس فعال بود. شغلی که مطرح کردن آن در رسانه ملی و در برنامهای که به مناسبت ماه رمضان در دقایق نزدیک به اذان برای مخاطبان روزهدار به روی آنتن میرود، کمی خارج از عرف جامعه ایرانی به شمار میآید.
حضور این میهمان با واکنشهای بسیاری از سوی مردم و رسانهها مواجه شد، به گونهای که علیرغم اینکه الهام عرب میهمان برنامه، عکسهای خود را از اینستاگرام پاک کرد، اما این عکسها در میان کاربران ایرانی دست به دست شده و هرکس نقد و اظهار نظری بر این موضوع دارد. اما با این همه به نظر میرسد ماه عسل بنا به سیاستهای خود به عمد به سراغ سوژههای حاشیه ساز میرود، حتی اگر این حاشیه سازی برای میهمانانش گران تمام شود.
مقصر چه کسی است؟
اما در این میان مقصر چه کسی است؟ نقش دروازه بانی خبری در رسانه ملی ایجاب میکند تا محتوای هر برنامه در چارچوب قوانین و عرف جامعه تولید و پخش شود. با توجه به اینکه در تولید هرکدام از برنامههای صداو سیما، حضور کارشناس ناظر بر محتوا ضروری است، در این میان باید از کارشناسان این شبکه در این زمینه توضیح خواست.
به نظر غیر ممکن میرسد که در برنامههای صدا و سیما تنها به صرف جذب مخاطب و تا این حد سلیقهای عمل نمود؛ اما همانطور که رامبد جوان برای برنامه نه چندان پیچیده اش، مدعی اتاق فکر 7 تا 8 نفره است، ماه عسل هم باید اتاق فکر داشته باشد، پس در این میان مسئولیت حضور چنین سوژههای نامتعارفی با کیست؟
برنامه ماه عسل نه از کانالی خصوصی، بلکه از رسانه رسمی ایران به روی آنتن میرود، باید دید حضور سوژههای حاشیه ساز در برنامهای پر مخاطب، در چارچوب مواضع رسانه ملی قرار دارد و یا تنها به صرف افزایش شمار مخاطبان، ناظران چشم خود را به محتوای برنامههای تولیدی میبندند؟
جذب مخاطب به قیمت عبور از خط قرمزها
اگر از موضعی دیگر به این قضیه نگاه کنیم شاهد این خواهیم بود که این مسائل و مشاغل معرفی شده در ماه عسل بخشی از واقعیت جامعه ماست، اما باز هم بیان واقعیتها در زمان نامناسب و در قالبی نامناسب و خارج از عرف جامعه حاشیه ساز است. به نظر میرسد رسانه ملی فقط برای مقابله با شبکه های ماهواره ای و به قیمت این همه حواشی، حاضر به عبور از خط قرمزهای خود شده است.
حال سوال این است که اگر همين خانم مدلینگ با عكس و گزارش و تفصيل در نشريه یا روزنامهای معرفى میشد و اين شغل پرونده ى يک شمارهى آن رسانه قرار داشت، آيا سایتهای خبری و رسانهها واکنشی نشان نمیدادند؟ و آیا به بهانه ترویج بیعفتی، تبليغ تجمل گرايى، سبک زندگى غربى و خلاف عرف و شرع و چه و چه نبود در مقام اتهام قرار نمیگرفت؟
سوال این است، مسئول نظارت و برخورد با محتوای برنامههای رسانه ملی چه کسی است و چه زمانی اقدام اساسی در این زمینه صورت خواهد گرفت؟
کد مطلب: 32757
آدرس مطلب: https://www.irankhabar.ir/fa/doc/report/32757/هنجارشکنی-های-رسانه-میلی-ماه-عسل-ماهی-پر-حاشیه-ساخت