رویارویی دو تیم هسته ای در بررسی ایران خبر؛
چه کسی راز هسته ای را راست گفته است؟
23 شهريور 1394 ساعت 17:11
تیم سابق از عقب نشینی های هسته ای در مذاکرات می گوید و تیم فعلی، گذشتگان را متهم می کند که اصلا به مذاکره هم نرسیدند.
به گزارش ایران خبر،این روزها بیش از هر زمان دیگری از شروع مذاکرات تیم ظریف با 5+1 درباره گرونده هسته ای ، رقابت میان مذاکره کننده گان فعلی و پیشین بالا گرفته است و هر کدام دیگری را به ناتوانی و ناکارآمدی متهم می کنند.
جلیلی برای عبور از خط قرمزها در برجام تاسف می خورد و ظریف می گوید شمایی که شش سال وقت داشتید چرا کاری نکردید.تیم سابق از عقب نشینی های هسته ای در مذاکرات می گوید و تیم فعلی گذشتگان را متهم می کند که اصلا به مذاکره هم نرسیدند.
برای روشن شدن زوایای این جنگ سرد لفظی مروری بر موضع گیری های دو تیم خالی از لطف نیست.
*جلیلی: تحریم ها با اجرای برجام باقی میمانند
دبیر سابق شورایعالی امنیت ملی البته خود به طور مستقیم با رسانه ها گفتگو نکرد و مطالب منتسب به وی را نقوی، سخنگوی کمیسیون ویژه برجام نقل کرده است، گفته هایی که تکذیبی از سوی جلیلی نداشته است و می توان ادعاکرد که نقل صحیح است.
سعید جلیلی در کمیسیون ویژه برجام گفته است: رهبر انقلاب عمدهترین هدف مذاکرات هسته ای را لغو تحریم ها دانستند، اما آیا با بررسی برجام و قطعنامه چنین هدفی به دست میآید؟ پاسخ ما خیر است، چون تحریم ها باقی میمانند.
سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام تاکید کرد، جلیلی گفت که هدف از بحثهای ما این بود که دادهها و ستادهها را بررسی و ارزیابی کنیم، یکی از مباحث مه، تحریمها است که مطابق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، عمدهترین هدف مذاکرات لغو تحریمها» است و الا مذاکره برای چه انجام شده است؟ مقام معظم رهبری فرمودند که توقف تحریم نداریم، تعلیق نداریم، بلکه باید تحریمها لغو شوند، آیا با بررسی برجام و قطعنامه چنین هدفی به دست میآید؟ پاسخ ما خیر است چون تحریمها باقی میمانند.
*محدودیت شدید هسته ای را پدیرفته ایم
نقوی خاطرنشان کرد: جلیلی همچنین یادآور شد که تحریمهای مختلف در حوزه های مختلف از سوی مراجع مختلف تحریمکننده باقی میمانند، ما محدودیتهای شدیدی را در فعالیتهای هستهای را پذیرفتهایم از یکصد حق مسلم خود صرف نظر کردهایم و بازرسیهای غیرمتعارف را پذیرفتهایم. چه به دست آوردهایم؟ چند اجازه محدود و مشروع در فعالیتهای هستهای.
نماینده مردم ورامین در مجلس اضافه کرد: دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد که با توجه به برجام، طرف مقابل از دستیابی به اهداف خود اطمینان پیدا کرده است و از سوی دیگر همه مسیرهای تحریمهای اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت باز مانده است، بنابراین چارچوب تحریمها حفظ شده است؛ در زمینه تحریمهای اتحادیه اروپا: ۱٫ ساختار تحریمها حفظ شده ۲٫ تحریمهای ملی اعضای اتحادیه اروپا باقی مانده است ۳٫ اجرای تحریمه در برخی موارد به تدریج متوقف میشود ۴٫ تحریمهای اقتصادی-مالی-هستهای لغو نمیشود.
**تحریمها بعد از هشت سال تعلیق می شود و نه لغو
وی ادامه داد: جلیلی گفت که چون زیرساختهای تحریمهای اتحادیه اروپا فقط در برخی بندها تعلیق میشود و برخی بندها که تا ۸ سال دیگر تعلیق هم نمیشود مثل تحریم سوئیس، تحریم خدمات و سوخترسانی، تحریم دارایی ۲۲۴ شخص حقیقی و حقوقی مثل برخی دانشگاهها، بانک ها، سازمانها، شرکتها، نهادهای اقتصادی و گروههای صنعتی، تا ۸ سال دیگر حتی تعلیق هم نمیشوند چه برسد به لغو، پس چه میشود، میگویند بعد از ۸ سال باز هم آییننامه اجرایی آن لغو میشود ولی خود تحریمها بعد از ۸ سال هم تعلیق میشود نه لغو.
*تحریمهای سوئیفت تا 8سال دیگر تعلیق هم نمی شود
سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس ادامه داد: جلیلی گفت که تحریمهای سوئیفت از سوی اتحادیه اروپا تا ۸ سال دیگر حتی تعلیق هم نمیشود، بنابراین خدمات اطلاعرسانی مالی و بانکی همچنان تحریم خواهد بود، تحریم خدمات و سوخترسانی به کشتیها و هواپیماهای باربری هم تا ۸ سال بعد باقی میماند، تحریم فلزات از سوی اتحادیه اروپا مثل آلومینیوم، فولاد، گرانیت و … تا ۸ سال بعد باقی میماند، تحریم نرم افزار هم از سوی اتحادیه اروپا تا ۸ سال دیگر باقی میماند و بعد از ۸ سال تازه تعلیق میشود، نرمافزارهای طراحی و برنامهریزی گاز، نفت، مالی، صنعتی، دریانوردی، هوانوردی، ساخت و ساز، نظامی و هستهای تا ۸ سال دیگر تحریم خواهند بود و بعد از ۸ سال هم تازه تعلیق میشود، تحریم تسلیحاتی هم که تا ۸ سال دیگر باقی میماند.
نقوی تأکید کرد: جلیلی همچنین گفت که اما وضعیت تحریمهای آمریکا که در ژنو آمده بود لغو همه تحریمهای هستهای، شرایط بدتری دارد، ساختار تحریمهای آمریکا حفظ میشود، کلیه تحریمهای اقتصادی و مالی هستهای باقی میماند، تحریمهای اولیه هم حفظ میشود، همه تحریمهای ایالتی حفظ میشود، برخی تحریمهای اقتصادی، مالی، هستهای ثانویه متوقف میشود، امکان بازگشت تحریمهای متوقفشده هم حفظ و فقط وعده داده شده فرایند قانونی پیگیری خاتمه یا اصلاح قوانین به منظور خاتمه تحریمها در صورت اقتضا صورت خواهد گرفت یعنی پیگیری در صورت اقتضا. حتی در زمینه توقف موقت تحریمهای ثانویه هم موارد مهمی استثنا شده که باز مهم است، در توقف موقت هم میبینید چقدر اما و اگر دارد، بنابراین اولا بخش عمدهای از تحریمهای ثانویه حتی توقف موقت نمیشوند و آن بخشی هم که توقف موقت دارند، با اما و اگرهای متعددی روبروست.
*توقف موقت تحریمها نیز شامل استثنائات زیادی می شود
سخنگوی کمیسیون برجام تصریح کرد: جلیلی گفت که پس از تحریمهای اولیه آمریکا که برای همیشه باقی میماند. تحریمهای ثانویه هم در برخی موارد توقف موقت میشود که همین توقف موقت هم شامل استثنائات زیادی میشود و تحریمها ایالات هم که باقی میماند اما درباره تحریمهای شورای امنیت باید بگویم که تحریمهای موشکی، تسلیحاتی و اشاعهای باقی میماند و مابقی هم که لغو میشود، برگشتپذیری باقی خواهد ماند و با اعتراض حتی یکی از اعضا امکان بازگشت دارد، بنابراین چگونه میتوان گفت که لغو شده است؟ اگر برگشتپذیر است پس تعلیق شده، لغو نشده است. بند ۱۲ قطعنامه میگوید که بازگشتپذیری تحت ماده ۴۱ فصل هفتم منشور سازمان ملل هم صورت میگیرد یعنی همچنان تحت فصل هفتم باقی است.
وی خاطرنشان کرد: جلیلی گفت که ساختار تحریمها باقی میماند، فشار باقی میماند، ساز و کاری برای تضمین انجام تعهدات اروپا و آمریکا نیست، بازگشت به تحریمها خیلی پرهزینه خواهد بود، امکان ادامه تحریمها بدون اینکه برجام نقض شده باشد، وجود دارد.
*هیچ یک از تحریمهای آمریکا لغو نمی شود
نقوی همچنین گفت: جمعبندی جلیلی این بود که برجام بیش از ۵۰ منفذ و دریچه بازرسی و دسترسی بیگانگان و دشمنان ملت ایران را روی حیطههای نظامی و حساس کشور گشوده است، ساختار تحریمها حفظ شده و بسیاری از تحریمها باقی ماندند به طوریکه هیچ یک از تحریمهای آمریکا لغو نمیشود، تحریمهای هستهای شورای امنیت از جمله تحریمهای موشکی، تسلیحاتی و اشاعهای لغو نمیشود بلکه مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، حداقل ۵ تا ۱۰ سال حفظ میشود و بالاخره اینکه ما در حالی از مذاکرات خارج شدیم که به حفظ و استمرار ساختار و ساز و کار تحریمها اطمینان است و طرف مقابل در حالی از مذاکرات خارج شد که به بستن کلیه مسیرهای ادعایی دستیابی ایران به سلاح اتمی اطمینان داشت.
* از 100 حق مسلم خود محروم شدیم
نقوی حسینی چند روز قبل نیز درباره اظهارات جلیلی در کمیسیون ویژه برجام گفته بود که وی معتقد است ما از 100 حق مسلم خود در قطعنامه 2231 محروم شده ایم .
*استثنا بودن ایران یعنی ،پذیرفتیم که حقوق کمتری در حوزه هستهای داشته باشیم
وی خاطرنشان کرد: جلیلی در ادامه وارد متن برجام شد و اولین موضوعی که به آن اشاره داشت استثنا شدن ایران بود.«استثنا شدن» ایران برخلاف خط قرمز جمهوری اسلامی هم در برجام و هم در قطعنامه آمده است و صراحت دارد یعنی پذیرفتیم که حقوق کمتری در حوزه هستهای داشته باشیم. ضابطههای بازرسی غیرمتعارف را به صورت استثنا پذیرفتهایم. ضابطه استثنایی راستیآزمایی را پذیرفتهایم. برخورد استثنایی با فعالیت هستهای را پذیرفتهایم. پروتکل الحاقی را هم بطور استثنایی پذیرفتهایم.
*بازرسیهای غیرمتعارف، خط قرمز ایران است
نقوی حسینی در خصوص نظارت و بازرسیهای غیرمتعارف، تصریح کرد: جلیلی در زمینه دسترسی، نظارت و بازرسیها بیان کرد که یکی از خط قرمزهای ما عدم ورود بیگانه به حریم امنیتی و دفاعی کشور بود. لازم میدانم به این نکته اشاره کنم تمامی خطوط قرمز تعریف شده از سوی مقام معظم رهبری متضمن عزت، پیشرفت و امنیت جمهوری اسلامی است. نظارت و بازرسی پذیرفته شده در برجام دارای 3 پایه است: توافقنامه پادمان (NPT)، پروتکل الحاقی و نظارتهای فرا پروتکل. برای مثال در برجام پذیرفتیم که فعالیتهای برخلاف اجرای برجام را انجام ندهیم. چنین نظارتی فرا پروتکل الحاقی است که برای مدتهای 10، 15، 20 و 25 ساله پذیرفتهایم. همه این موارد مصادیق روشن در برجام دارد و تعداد آنها نیز زیاد است.
سخنگوی کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جلیلی همچنین گفت ما در برجام دسترسی، نظارت و بازرسیهای غیرمتعارف را پذیرفتیم که برخلاف خطوط قرمز تعیین شده است. از جمله اجرای کامل درخواستهای فرا پروتکل آژانس که مطالبه غیرمتعارفی است. چرا که امکان دسترسی به بسیاری از اطلاعات کشور را فراهم میکند.
*معاون جلیلی: اهرم فشار داخلی و خارجی در برجام حفظ شده است
سخنگوی برجام در گفتگویی دیگر به بازگویی ، گفته های علی باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل جلیلی نیز اشاره کرد و از قول هم دانشگاهی سابق جلیلی گفت: در توافق برجام، ۱+۵ هم خارج از توافق اهرم فشار خود را حفظ کرده و هم داخل توافق. توان هستهای ( مانند ۲۰ درصد، مواد غنیشده، فوردو، آب سنگین اراک و …) را در برجام از دست دادیم، قطعنامه ۲۲۳۱ هم که ظرفیتهای نظامی ما را کنترل کرده است، در داخل برجام هم که فقط بند ۳۶ به آن پرداخته است ایران میتواند به اقدامات هستهای خودش و این روند یعنی عدم حفظ توافق و برگشت به جای اول برگردد.
وی در ادامه گفته است:بنابراین ادعا این است که ساز و کار حل اختلاف یک خرافه است، همچنین در کمیسیون مشترک نیز تصمیمات با اجماع گرفته میشود ولی در مورد دسترسیها، اجماع وجود ندارد یعنی این نظر ایران هم نیست ولی در مواردی که نفع ایران مطرح میشود، باید اجماع وجود داشته باشد و حتی اگر یکی از کشورهای طرف مقابل مخالف باشد، ایران محکوم میشود.
* سوال بی پاسخ کمیسیون برجام از فریدون عباسی
شنیده ها از داخل جلسه کمیسیون برجام با تیم سابق هسته ای حکایت از این دارد که فریدون عباسی، آخرین رییس سازمان انرژی اتمی در دولت احمدی نژاد ، پاسخ قانع کننده ای برای سوالات کمیسیون نداشته است. چنانچه گفته می شود
فريدون عباسي ادعا می کند در دولت قبل محمود احمدينژاد به او دستور داده بود تا تعداد سانتريفيوژها را افزايش بدهد و اين دستور در پي بينتيجه ماندن مذاكرات با ١+٥ صادر شده بود اما زماني كه روحاني به عنوان رييسجمهوري انتخاب ميشود، عباسي به احمدينژاد ميگويد كه براي اين كار بايد با حسن روحاني هم هماهنگ كند و اين موضوع را در جلسهاي به اطلاع رييسجمهوري منتخب ميرساند.
انتقاد عباسي اين بوده كه حسن روحاني هيچگاه به او دستور چنين كاري را نميدهد؛ اما اينجا علاءالدين بروجردي است كه وارد بحث ميشود و ميگويد: «در آن زمان آقاي روحاني به شما چنين دستوري ندادند اما شما را منع هم نكردند و چرا در شرايطي كه ايشان هنوز دولت را تحويل نگرفته بودند شما كاري را كه ميگوييد به صلاح مملكت بوده انجام ندادهايد؟ آيا از جاي ديگري منعي براي شما گذاشته بودند؟»
اين سوال البته تقريبا بيپاسخ ميماند.
البته فریدون عباسی پیشتر ها صریحا گفته بود که بعد از او صنعت هسته ای تعطیل شده است!
در مقابل این اظهار نظرها و حملات تیم فعلی نیز از خود واکنش نشان داد.
*صالحی: اگر شما می توانید بیاید مذاکره کنید
یکی از کسانی که به اظهارات سعید جلیلی در کمیسیون برجام واکنش نشان داد علی اکبر صالحی بود، کسی که در دولت احمدی نژاد ردای وزارت خارجه را بر تن داشت.
صالحی گفت: من در مذاکرات بودم. آقای جلیلی به گونه ای صحبت کردند که ما ۲۰درصد را کنار می گذاریم. راکتور اراک را ما به کمک روس ها شروع کردند. چینی ها رئاکتوری مشابه ما دارند که تبدیل به موزه شده است. ما استدلال کردیم پلوتونیمی که تولید می شود برای ساخت سلاح نیست.
صالحی گفت: این حالت ایده آل بود که غنی سازی ۲۰ درصد بود، آب سنگین اراک بود، آن ها هم می آمدند از ما عذرخواهی می کردند و تحریم ها را هم برمی داشتند. اگر شما می توانید بیایید مذاکره کنید.
*اگر راست می گویید که شما حق غنی سازی می گرفتید سند را هم امضا می کردید
صالحی گفت: می گویند حق غنی سازی و فلان و فلان را ما گرفتیم، خب اگر اینطور است، سند را امضا هم می کردید دیگر و کار را تمام می کردید.
*شجاعت این نیست که 80میلیون نفر را به خطر بیاندازید
صالحی همچنین گفت: ممکن است فردا شجاعی پیدا شود که برود قلب راکتور اراک را سرجایش بگذارد و با زن و بچه اش برود آنجا زندگی کند، اخر که چی؟ مگر شجاعت به این مسائل است، می خواهند هشتاد میلیون نفر را به خاطر اینکه بگویند شجاع هستند، به خطر بیاندازند. مسائل ایمنی در هسته ای با ایمنی در ایران خودرو فرق دارد. اگر در ایران خودرو اتفاقی بیافتد همان شعاع خود را تحت تاثیر قرار می دهد. شما اتفاق هایی مثل چرنویل را دیده اید..
*اجر عباسی با خدا باشد!
وي با انتقاد از مباحثي كه عباسي در رسانهها و كميسيون مطرح كرده است، تاكيد كرد: زمان آغاز پيجوييهاي هوايي و رسيدگي به معادن و زمان آغاز غنيسازي از نظر تاريخي بسيار روشن است و نيازي به پاسخگويي ندارد. صالحي افزود: من از اساس قبول دارم كه ايشان دانشمند و فاتح خرمشهر و فاتح مرصاد و... هستند و ديگر بنايي بر ادامه اين بحث ندارم و اجر اين كارهايش نيز با خدا باشد. رييس سازمان انرژي اتمي هم چنين در خصوص مذاكرات عمان تصريح كرد: زماني كه به وزارت خارجه رفتيم درست است كه پرونده هستهاي به ما مربوط نبود اما به اعتبار سابقه تجربه و نمايندگي ايران در آژانس همواره با اين پرونده درگير بودم.
*در آلماتی اصلا حق غنی سازی پذیرفته نشد
صالحی در واکنش به ادعاهایی که درباره حق غنی سازی در مذاکرات آلماتی می شد، گفت:اصلا در آلماتی و استانبول غنی سازی را نپذیرفتند. اصلا هیچ سندی در این رابطه وجد ندارد، اگر می گویند ۱+۵ غنی سازی را به رسمیت شناخته اند، سند بیاورند.
تنها چیزی که ۱+۵ گفتند این بود که حق صلح آمیز بودن هسته ای شما را به رسمیت می شناسیم. ما با فعالیت های صلح آمیز شما موافقیم اما بحث غنی سازی جدا بود.
*بعیدی نژاد: در زمان جلیلی، حتی به رهیافت واحد هم نرسیدند
حمید بعیدی نژاد، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان هم در صفحه اینستاگرام خود به اظهارات دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی پاسخ داد و نوشت:مقایسه گفتگوهای گذشته با مذاکرات دور جدید منطقی بنظر نمی رسد...
در آن زمان، دو طرف در خصوص نحوه حل موضوع هسته ای حتی به رهیافت واحدی هم نرسیده بودند که بر آن اساس بتوانند مرحله پیش مذاکره و بعد مذاکره را شروع کنند. بنابراین دوره گفت وگوهای پیشین با مذاکرات هسته ای این دو سال اصولا نمی توانند در یک گروه طبقه بندی شوند و به لحاظ ماهوی خیلی با هم فرق دارند.
*زمان گفتگوها در زمان جلیلی خیلی کوتاه بود
بعیدی نژاد در ادامه نوشت: زمانبندی گفتگوها و مذاکرات دو مقطع نیز تفاوت زیادی داشتند. اگر دو سال مذاکره شبانه روزی و فشرده را از نظر کیفی و کمی، با مجموع روزهایی که در دوره قبلی به گفت وگو پرداخته می شد با هم مقایسه کنیم، فکر می کنم به تفاوت خیلی زیادی دو مقطع پی می بریم. در دوره قبلی، مدت زمانی که به گفتگوها اختصاص می یافت خیلی کوتاه بود و گفتگوها همچنین با فواصل طولانی برگزار می شد و وقت زیادی از مذاکرات هم به بحث در خصوص زمان و مکان گفتگوها اختصاص می یافت.
*طی 6سال 9دور گفتگوی یک تا دوروزه انجام دادند
برای روشن شدن موضوع می توان با نگاهی به دوره گفتگوهای آقای دکتر جلیلی دریافت که ایشان طی سالهای 87 تا 92 منهای مقطعی که برای معرفی از سوی جناب آقای دکتر لاریجانی به آقای سولانا به رم عزیمت کردند، در زمانی طی حدود 89 ماه ، 9 دور گفتگو با جمع اعضای ١+٥ داشتند که مدت زمان گفتگوها در تمامی دوره ها یا یک روز یا دو روز بوده است که آخرین دور آن در آلماتی ٢ در روزهای16 و 17فروردین ١٣٩٢ برگزار شد.
*تمام زمان مذاکره 6ساله جلیلی نهایت 16 روز است !
بعیدی نژاد نوشت:لذا با یک شمارش ساده می توان در نظر گرفت که جمع دوره مذاکرات تیم آقای دکتر جلیلی در کل دوره های گفتگوها به 16 روز میرسد که اگر در نظر بگیریم که جلسات در آن مقطع زمانی از طریق مترجم صورت میپذیرفت و لذا با مترجم زمان گفتگوها دو برابر می شود زمان کل گفتگوها در مقیاس مذاکرات دور اخیر به حدود 8 روز میرسد و باز اگر در نظر بگیریم که حداقل نیمی از وقت گفتگوها با توجه به ماهیت بحثها به گفتگوهای خیلی کلان و راهبردی و زمانی هم به انجام ملاقاتهای دو جانبه اختصاص می یافت، میتوان گفت که اگر منصفانه هم بخواهیم گفته باشیم، زمان کل این گفتگوها در قیاس با نوع گفتگوهای دور جدید حداکثر 4 روز خواهد بود.
و این در شرایطی بود که میدانیم بین دو طرف در خصوص بحث غنی سازی و لغو تحریم ها و اینکه تمام تحریم های اقتصادی و بانکی باید یکجا برداشته شوند، اختلاف نظرات عمده ای وجود داشت.
*حتی به مرحله مذاکره نرسیدند!
برای بنده به عنوان یک کارشناس، خیلی تصورش سخت است که در دور قبلی گفت وگوها که اصلا به مرحله مذاکره هم نرسیدیم و با توجه به آنکه مدت اختصاص یافته به مذاکرات در آن زمان در مقایسه با این دوره بسیار کوتاه بود، این امکان وجود داشته است که ج.ا.ایران و کشورهای 1+5 توانسته باشند، به چنین تفاهمی در خصوص لغو جامع تحریمها و پذیرش غنی سازی دست پیدا کنند.
*اشتون در نهایت رسما بی نتیجه بودن مذاکره با تیم جلیلی را اعلام کرد
بعیدی نژاد با اشاره به اینکه تاریخ مذاکرات نیز گویای آنست که طرفین بعد از این دور گفتگوها نهایتا به تفاهمی دست نیافتند، تاکید کرد: بیانیه نهایی صادره از سوی خانم اشتون بعد از جلسه آلماتی ٢ به نمایندگی از کشورهای ١+٥ نیز کاملا گویای پایان بی نتیجه این دور از گفتگوها بوده است. عین جملات خانم اشتون در 17 فروردین92 در آلماتی بدین شرح است:
در طی این دو روز گفتگوها، ما با ایران بحثهای طولانی و فشرده ای در خصوص موضوعاتی که در پیشنهاد خود پیرامون اعتماد سازی که طی دوره قبلی گفتگوها با ایران در روزهای 26 و27 فوریه در آلماتی ارائه کرده بودیم داشتیم.
در خلال این بحثها روشن شد که مواضع کشورهای 3+3 و ایران در خصوص محتوا خیلی با هم فاصله دارند. بنا بر این موافقت کرده ایم که همه طرفها برای بررسی اینکه در این فرآیند در کجا قرار داریم به پایتختها برگردیم. من بزودی برای آنکه ببینیم چگونه به جلو حرکت کنیم با دکتر جلیلی در تماس خواهم بود.
بدین ترتیب حدود دو ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری دو طرف بدون هیچ توافق و چشم اندازی برای توافق به گفتگوهای خود پایان دادند.
مضافا به اینکه همانطور که توضیح داده شد، آمریکائیها تنها در فرآیند مسقط بود که اعلام نمودند که حاضرند برای اولین بار در صورت حصول تفاهم، غنی سازی ایران را بپذیرند. پس اصولا میتوانیم نتیجه بگیریم که گفت وگوهای آن دوره اصولا به سطح جزئیات و اصلا سطح مذاکره به معنای دقیق کلمه نرسید.
ولی این ناقض تلاش وسیع جناب آقای دکتر جلیلی و همکاران ایشان برای پیشبرد مذاکرات نیست.
نباید فراموش کنیم که باید مذاکرات هسته ای را به صورت یک مجموعه دید. در یک دوره ای کشور تصمیم گرفته بود به آن نحو برخورد کند و امروز به این نحو. و بر همین مبناست که طرح مباحث مربوط به مقایسه شرایط حال و گذشته نباید به نحوی صورت گیرد که خدای ناکرده باعث ایجاد اختلاف و دودستگی بین نیروهای کشور و نهادهای کشور شود.
الان در آمریکا، اوباما آن قدر رأی دارد که راحت بتواند رأی مخالف کنگره را وتو کند، ولی دولت اوباما الان به دنبال «فیلی باستر» است تا موضوع تصویب تفاهم بیش از این، حداقل در سطح قانونگذاری، به عنوان اختلاف داخلی در کشور معرفی نشود.
*وحدت نیروهای سیاسی را مد نظر قرار دهید
عضو تیم مذاکره کننده نوشت: ما که همواره بحث هسته ای را یک موضوع ملی دانسته ایم، طبیعی است که بعنوان اولویت باید وحدت و همبستگی همه نیروهای سیاسی کشور را به عنوان هدف مد نظر قرار دهیم و نباید کشور را دچار التهاب کنیم. ما مناسب نمی دانیم در این شرایط سؤالات و موضوعات اختلاف برانگیزی مطرح شوند و بین جریان های کشور اختلاف ایجاد شود. هر دوره مختصات خود را داشته است و بررسی هر دوران باید با درنظرگرفتن واقعیت های در صحنه، در همان دوره صورت گیرد.
از همگان انتظار می رود در مسیر بحث هایی که بویژه در کمیسیون محترم مجلس پیگیری می گردد، مباحثی مطرح نشود که بوی جدایی و اختلاف میان نیروهای متعهد کشور استشمام شود.
بدیهی است که با حسن نیت و دلسوزی که در تمامی شخصیتهای سیاسی و نهادهای تصمیم گیری در کشور وجود دارد، امید می رود که کشور در این مرحله حساس بهترین تصمیم لازم برای کشور را اتخاذ نماید.
* ظریف: «اسناد» خلاف نکاتی که به ناحق مطرح کردند را نشان خواهد داد
محمد جواد ظریف، هم پس از حضور در کمیسیون ویژه برجام، تلویحا سعید جلیلی را به بی صداقتی متهم کرد و از تیم مذاکره کننده سابق هستهای خواست اسناد توافق حول رفع تمام تحریمها در دوره گذشته را ارائه دهند.
محمد جواد ظریف عصر دیروز پس از خارج شدن از جلسه کمیسیون ویژه برجام در پاسخ به این پرسش که به گفته برخی ازمقامات تیم سابق هستهای اسنادی وجود دارد که باید درمجلس مورد آنها توضیح داده شود، گفت: اگر سند مربوط به گذشته است، باید دوستانی که در گذشته مذاکره میکردند مانند سند آلماتی و سایر اسنادی که ادعا شده حول رفع تمام تحریمها توافق شده ارائه دهند تا ما هم آنها را ببینیم و خوشحال میشویم. ناراحت هم میشویم از این جهت که چرا از آن فرصتها استفاده نشده است. سندهایی که من دیدم متاسفانه هیچ یک از این ها را ندارد.
ظریف با بیان اینکه بخشی از اسنادی که در این دوره مذاکره شده اسناد مربوط میان ایران و آژانس در مورد برنامه 15 ساله جمهوری اسلامی ایران است، گفت: این اسناد ارائه و مشخص خواهد شد که برخلاف نکاتی که به ناحق دوستان مطرح کردند غنی سازی صنعتی ادامه پیدا خواهد کرد.
واکنش مردم به برجام را در کوچه وخیابانهای شهر پس از اعلام توافق دیدم اما این موج خوشحالی مردمی نمی تواند سندی بر بی نقص بودن برجام باشد.
شاید قضاوت درباره اینکه ادعای کدام گروه درست است ، تا قبل از اجرایی شدن برجام بی نتیجه باشد . نتایج اجرای برجام در زندگی مردم می تواند نقیض ادعای یکی از این گروه را ثابت کند.
کد مطلب: 40344
آدرس مطلب: https://www.irankhabar.ir/fa/doc/report/40344/کسی-راز-هسته-راست-گفته
ایران خبر
https://www.irankhabar.ir