ایران خبر بررسی می کند؛

​رسیدگی نمایندگان به درخواست های مردمی؛ از نامه تا پیام های شبکه های اجتماعی

1 مهر 1394 ساعت 14:26

با توجه به نزدیک شدن انتخابات درخواست های مردمی از نمایندگان مجلس افزایش می یابد. نمایندگانی که با انتخاب همان مردم وارد بهارستان شدند تا با حضور خود به عنوان نمانده مردمی راه گشای مشکلان هموطنان باشند.


نامه ها ی منطقی قابل پیگیری است
عبدالرحمان رستمیان نائب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردن سمنان و دامغان در مجلس شورای اسلامی؛ در گفتگو با ایران خبر در پاسخ به سوال ارسال نامه های مردمی و نحوه رسیدگی به آنها گفت: نامه های درخواستی مردم هر سال ارسال می شود ،این روال همچنان ادامه دارد و تفاوت چندانی صورت نگرفته است. به نظر عادی است.

وی بیان داشت: رسیدگی به درخواست های منطقی و درست قطعا پیگیری می شود. به عنوان مثال فردی درخواستی ارسال می کند که  مورد ظلم واقع شده است، این نامه قابل پیگیری است. اما درخواست ها و نامه های غیرمنطقی از عهده ما خارج است. مثلا درخواست استخدام در سازمان یا نهاد دولتی که با فراخوان انجام می شود، از حیطه کاری ما خارج است و ما به این نامه ها پاسخی نمی دهیم.

رستمیان افزود: اما در خواست های اشتغال را به اداره کار ارجاع می دهیم ،یا به معاون وزارت کار تهران، مدیر کل سازمان کار سمنان و در دامغان برای رئیس اداره ارسال می کنیم. ما نظارت گر هستیم به درخواست هایی که حقی از آنها ضایع شده است رسیدگی می کنیم، چون فرد مظلوم باید به حق خود برسد. رسیدگی های ما همانند گذشته است. پیگیر درخواست های مردم تا زمانی که بر مسند کار باشیم هستیم. تغییر و تفاوتی در روند کارهای ما ایجاد نشده است.

اکثر درخواست های مردم مالی است
حجت الله درویش پور عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و نماینده مردم خوزستان، ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی به ایران خبر گفت: ما تغییر محسوسی مشاهده نکرده ایم و نامه ها طبق روال گذشته ارسال و دریافت می شود. گاهی در بازدید از محله ها و جامعه، در شهرستان، منزل نامه های مردم را دریافت می کنیم. بنابراین احساس تغییر خاصی نکرده ایم.

وی افزود: 90درصد محتوای نامه ها شامل اشتغال، وام، پول نقد، هزینه درمان و نقل و انتقالات سازمانی است.

درویش پور بیان داشت: درخواست های غیرمعقول هم برای ما ارسال می شود که از نظر ما خیلی ازنامه ها به ما مربوط نمی شود. به عنوان مثال درخواست پول نقد یا پرداخت وام و درخواست هایی در این زمینه که از حیطه کاری ما خارج است.

نمایندگان قانون گذار و ناظر هستند 
نماینده مردم  خوزستان افزود: مردم می گویند نمایندگان وکیل ما هستند، حال سوال ما این است موضوع وکالت ما چیست؟ ما قانون گذار و ناظر هستیم.
خیلی از مردم اعتقاد دارند و می گویند شما آخرین پناهگاه ما هستید. وقتی ما برای حل مشکل نزد فرماندار می رویم توجهی به ما نمی کند. در وزارتخانه و سازمانهای دیگر از ورود ما جلوگیری می کنند ما  در نهایت به مایندگان پناه می آوریم. پاسخ من نماینده این است که؛ما قدرت اجرایی نداریم. نه از نظر مالی پول مستقیم در دست داریم و نه از نظر اشتغال دستمان باز است.

 وی در ادامه گفت: در درخواست های مردم پرونده های دادگاهی هم به چشم می خورد که از نظر ما بسیاری از مراجعاتی که به نماینده ها می شود غیر منطقی است، این افراد باید به مراکز و سازمان های مربوطه مراجعه کنند، اما مردم قانع نمی شوند.

درویش پور اظهار داشت: همه روزه فرصت خواندن نامه ها و درخواست های مردمی مقدور نیست، امابعضی روزها حدود 30-50 نامه را مورد رسیدگی قرار می دهم. گاهی با حجم 100 نامه هم روبرو می شوم. در دفتر شهرستانم در عرض یکساعت 100-150 نامه ارسال می شود که مردم درخواست و نیازهای خود را به صورت مکتوب اعلام می کنند.

جواب ابلهان خاموشی است
وی بیان داشت: درخواست های مردمی از طریق پیام در شبکه های اجتماعی هم برای ما ارسال می شود که پاسخگوی آنها هم هستیم. با برخی از این افرادتماس می گیریم و راهنمایی های لازم را به آنها اعلام می کنیم. در شبکه های اجتماعی به دلیل انبوه پیام های درخواستی از طرف مردم فقط می توانیم به درخواست های معقول و منطقی پاسخ دهیم. 

درویش پور گفت: در شبکه های اجتماعی متاسفانه برخی از افراد با ارسال پیام ها ناشایست ما را مورد اذیت قرار می دهند . به عنوان مثال فردی که از جایی ناراحت است با هر بیان زشت و ناپسندی ناراحتی و گله خود را اعلام می کند که ما برای این افراد جوابی نداریم زیرا اعتقاد داریم "جواب ابلهان خاموشی است".

نماینده مردم خوزستان افزود: بعضی ها این تصور را دارند که تمام مملکت دست نمایندگان است. تعجب می کنند که وقتی درخواست مالی از نماینده دارند آن نماینده مبلغ 10 میلیون تومان برایشان ارسال نمی کند! عده ای از مردم حتی شماره کارت هم برایمان پیامک می کنند که برایشان پول ارسال نماییم.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: اگر بخواهم از دوره نمایندگی خود صحبت کنم باید یک کتاب خاطرات از درخواست های مردم بنویسم. متاسفانه برخی از افراد بعضی ها از رده خارج هستند و به سیم آخر می زنند. ما خیلی کم برخورد می کنیم ،اما اگر شخصی خیلی پیگیر باشد و اذیت کند نفر می فرستیم تا به مشکل آن شخص البته اگر منطقی باشد رسیدگی کنیم.

 

ارسال نامه ملاک کار ما نیست
عباس صلاحی دبیر اول کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم استان مرکزی، آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص رسیدگی به درخواست های مردمی به ایران خبر گفت: ما با بازدید ورود به مناطق و روستاها مشکلات مردم را حل و فصل می نماییم. داخل شهرها، اداره ها و سازمان ها در خصوص مشکلات مردم مذاکره می کنیم ،در همان سازمان یا نهاد مربوطه که حضور داریم به درخواست ها و شکایات مردم رسیدگی می کنیم. این طور نیست که فقط به نامه اکتفا کنیم، زیرا مراجعات حضوری بیشتر است و به هیچ عنوان تعداد نامه را ملاک کار قرار نمی دهیم. ما طبق روال گذشته به درخواست های مردم رسیدگی می کنیم.

وی افزود: درخواست های مردیم در زمینه های مختلف است که بیشتر شامل کارهای اداری، اشتغال، وام و استخدام است. از طریق شبکه های اجتماعی هم درخواست داریم و تا جایی که در حطیه کاری ما باشد پاسخگو هستیم.

صلاحی اظهار داشت: مسائلی هست که انجام پذیر نیست، نمی توانیم بگوییم درخواست غیر منطقی است چون به لحاظ قانونی از حوزه ما خارج است. می گوییم نمی توانیم انجام دهیم. به عنوان مثال حکم دادگستری و قضایی که شامل اعتراض است، قاعدتا از حیطه کاری مجلس خارج است و باید در روند اداری و قضایی بررسی شود.
 
گزارش از مه جبین محمدی - ایران خبر
 
 


کد مطلب: 41293

آدرس مطلب: https://www.irankhabar.ir/fa/doc/report/41293/رسیدگی-نمایندگان-درخواست-های-مردمی-نامه-پیام-شبکه-اجتماعی

ایران خبر
  https://www.irankhabar.ir