ایران خبر بررسی می کند؛

شکست رسانه ملی در برابر شبکه های ماهواره ای با تضاد در تبلیغات اقتصادی و فرهنگی

20 شهريور 1395 ساعت 11:14

پر مخاطب بودن برنامه های ماهواره برای مردم ایران باعث شده تا تبلیغ کالاهای ایرانی نیز در شبکه های ماهواره افزایش یابد و تولید کنندگان به تبلیغ کالای خود در ماهواره راضی شده اند چرا که بر نفود شبکه های خارجی بر خانواده های ایرانی واقف هستند.


ایران خبر-  واقعيتي به نام مخاطب ماهواره اي باعث شده تا تبلیغات هر نوع کالای ایرانی در شبکه های ماهواره ای افزایش یابد. سالهاست که برخی از مسئولان در صدد هستند که به جامعه بقبولانند ماهواره مخاطبان کمی را به خود اختصاص داده است و بیشتر بیننده ها وقت خود را صرف تماشای برنامه های صدا و سیما می کنند، اما واقعیت این است که اکثر مردم ایران مخاطب برنامه های ماهواره هستند. 

پر مخاطب بودن برنامه های ماهواره برای مردم ایران باعث شده تا تبلیغ کالاهای ایرانی نیز در شبکه های ماهواره افزایش یابد و تولید کنندگان به تبلیغ کالای خود در ماهواره راضی شده اند چرا که بر نفود شبکه های خارجی بر خانواده های ایرانی واقف هستند.

این روزها اکثر برندهای ایرانی برای جذب مشتری اقدام به راه اندازی کمپین خرید کالای ایرانی کرده اند. و با تبلیغات گسترده در شبکه های ماهواره ای مردم را تشویق و ترغیب می کنند تا کالای ایرانی خریداری کنند و جایزه ای هم برای خریداران درنظر گرفته شده است.

مسئله تبلیغ در شبکه های ماهواره مطرح نیست چون تولید کنندگان به این کار راضی شده اند. مسئله این است زمانی که فیلم های ایرانی در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شد با موج گسترده مخالفان روبرو شد. این جای تعجب دارد! اگر تبلیغ برای خرید کالای ایرانی تبلیغی اقتصادی به حساب می آید و کمکی است به بدنه اقتصاد کشور، تبلیغ فیلم هایی که در ایران ساخته شده و مجوز هم دارد تبلیغی فرهنگی محسوب می شود. همان طور که اقتصاد به رشد و پویایی کشور کمک می کند فرهنگ هم در موارد بسیاری به روابط اجتمای و فرهنگی افراد کمک می کند.
 


وقتی برای تبلیغات تا این حد فرق قائل شود مردم هم دچار دوگانگی می شوند. چون نمی دانند تبلیغ فیلم که کاری فرهنگی است اشتباه است یا تبلیغ کالای ایرانی. برای تبلیغ برخی فیلم های ایرانی در شبکه های ماهواره ای کارگردان به توضیح وادار شد و حتی تا مرحله توقیف اکران نیز روبرو شد اما تولید کنندگان کالای ایرانی برای تبلیغ محصول خود دچار هیچ گونه استرس و ناراحتی نمی شوند و هر روز هم با تبلیغات گستره تری روبرو می شویم. 

مخاطب ایرانی به دنبال کالای با کیفیت و قیمت مناسب بوده و برایش مهم است که از تولیدات داخلی حمایت کند نمونه بارز این ادعا حمایت مخاطبان از فیلم سینمایی "من سالوادور نیستم" بود به طوری که تبلیغات ماهواره ای این فیلم باعث شد تا رکورد فروش و مخاطب در کشور شکسته شود.
 

شبکه های مختلف GEM  با پخش تیزرهای تبلیغاتی مختلف  با مضمون "با خرید کالای با کیفیت ایرانی از صنعتگر و تولیدات ایرانی و اقتصاد ایران زمین حمایت کنیم" و همچنین "انتخابه منه چون ماله وطنمه" محصولات مختلف فرهنگی،هنری و کالاهای ایرانی را تبلیغ می کند.
 

این شبکه در اقدامی جالب کمپین"حمایت از کالای ایرانی" را راه اندازی کرده و در آیتم های مختلف در سخنانی مانند؛
* کشاورز ما بهترین محصول را خواهد کشت.
* صنعتگر ما بهترین محصول را خواهد ساخت.
* من امروز و هر روز هر آنچه را خواهم خواست که نام ایران بر روی آن نقش بسته باشد.

غفلت رسانه ملی باعث شده تا این رسانه مخاطبان خود را از دست بدهد و مخاطبان جذب برنامه های مختلف در شبکه های ماهواره شوند، که این شکست بزرگی برای رسانه ملی در برابر شبکه های ماهواره ای محسوب می شود.


کد مطلب: 69999

آدرس مطلب: https://www.irankhabar.ir/fa/doc/report/69999/شکست-رسانه-ملی-برابر-شبکه-های-ماهواره-تضاد-تبلیغات-اقتصادی-فرهنگی

ایران خبر
  https://www.irankhabar.ir