پایگاه خبری ایران خبر - آخرين عناوين سیاست :: نسخه کامل https://www.irankhabar.ir/political Wed, 17 Aug 2022 20:26:06 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal01/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ایران خبر https://www.irankhabar.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ایران خبر آزاد است. Wed, 17 Aug 2022 20:26:06 GMT سیاست 60 سه شرط ایران در توافق محقق شد https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/178847/سه-شرط-ایران-توافق-محقق به گزارش ایران خبر، ،  رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتماد وکلای ملت به تیم مذاکره کننده افزایش یافته است گفت: سه موضوع راستی‌آزمایی، رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین در توافق نهایی محقق شده است. حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانیدرباره جلسه غیرعلنی روز چهارشنبه مجلسی که با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، علی باقری رییس تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در مجلس برگزار شد، گفت: انتظارات نمایندگان در مورد مذاکرات انقلابی، قوی و اعمال ظرافت در مذاکرات هسته‌ای بر آورده شده است. رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: البته ممکن است تردید و دو دلی در برخی از رسانه‌ها وجود داشته باشد، اما تردیدها و شبهات نمایندگان در مورد توافق برطرف شده و اعتماد وکلای ملت به تیم مذاکره‌کننده و سیاست‌هایی که در مذاکرات اعمال شده است، افزایش یافت. غضنفرآبادی خاطرنشان کرد: سه موضوع راستی‌آزمایی، رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین در توافق نهایی محقق شده است.   ]]> سیاست Wed, 17 Aug 2022 14:57:44 GMT https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/178847/سه-شرط-ایران-توافق-محقق آبله میمونی در هیچ جای دنیا به صورت پاندمی در نیامده است https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/178843/آبله-میمونی-هیچ-جای-دنیا-صورت-پاندمی-نیامده به گزارش ایران خبر، ،  وزیر بهداشت و درمان درباره احتمال پاندمی آبله میمونی گفت که در هیچ جای دنیا به صورت پاندمی در نیامده است و مانند کرونا نگران کننده نیست. بهرام عین اللهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: تنها یک مورد بیماری آبله میمونی مثبت بود که خانم ٣۴ ساله از اهواز است و در حال رصد هستیم حتی پایگاه های مرزی را رصد کردیم اگر موردی بود مقابله می کنیم. وزیر بهداشت و درمان درباره احتمال پاندمی آبله میمونی گفت: در هیچ جای دنیا به صورت پاندمی در نیامده است و مانند کرونا نگران کننده نیست. وی از تصویب بسته‌های تشویقی برای پزشکان در مناطق محروم خبر داد و گفت: همچنین در نشست امروز هیات دولت تصویب شد خانم های که از ابتدای بارداری و ٢ سال پس از آن و فرزندان تا پنج سال اول تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.   ]]> سیاست Wed, 17 Aug 2022 14:00:58 GMT https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/178843/آبله-میمونی-هیچ-جای-دنیا-صورت-پاندمی-نیامده ساعت ۱۱ امروز؛ جلسه غیرعلنی مجلس درباره روند مذاکرات هسته‌ای https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/178838/ساعت-۱۱-امروز-جلسه-غیرعلنی-مجلس-درباره-روند-مذاکرات-هسته-ای به گزارش ایران خبر، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: قرار است ساعت یازده امروز جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی روند مذاکرات هسته‌ای برگزار شود. وی بیان کرد: از علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی باقری رئیس تیم مذاکره کننده کشورمان و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دعوت شده است تا در این جلسه حضور یابند و توضیحاتی درباره روند مذاکرات هسته‌ای به نمایندگان ارائه دهند. ]]> سیاست Wed, 17 Aug 2022 04:46:20 GMT https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/178838/ساعت-۱۱-امروز-جلسه-غیرعلنی-مجلس-درباره-روند-مذاکرات-هسته-ای صفحه اول روزنامه های چهارشنبه 26 مرداد 1401 https://www.irankhabar.ir/fa/doc/gallery/178835/2/صفحه-اول-روزنامه-های-چهارشنبه-26-مرداد-1401 ]]> سیاست Wed, 17 Aug 2022 03:52:40 GMT https://www.irankhabar.ir/fa/doc/gallery/178835/2/صفحه-اول-روزنامه-های-چهارشنبه-26-مرداد-1401 شروط اصلی ایران برای پذیرش احیای برجام چیست؟ https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/178833/شروط-اصلی-ایران-پذیرش-احیای-برجام-چیست به گزارش ایران خبر، خبرگزاری مهر، گروه سیاست - محمد مهاجرانی: از همان نخستین روزهای آغاز مذاکرات برای احیای برجام بین ایران و سایر اعضای باقی‌مانده در برجام (چین، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس) جمهوری اسلامی ایران از کانال‌های مختلف رسمی و غیررسمی تاکید کرده بود که راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی جزو خطوط قرمز لازم برای احیای برجام و توافق است. خطوط قرمز؛ ضرورتی به نفع ملت اگر به صورت مجزا هر یک از این سه شرط را مورد ارزیابی قرار دهیم آنگاه درخواهیم یافت که رعایت این شروط یک ضرورت به نفع مردم ایران است و در صورت عدم رعایت این خطوط قرمز شانس خطای غربی‌ها و شانه خالی کردن آن‌ها از تعهدات خود بسیار بالا است. حسین امیرعبداللهیان نیز در آخرین موضع‌گیری خود در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها، در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه بار دیگر بر عدم عقب نشینی ایران از خطوط قرمز تاکید کرد و گفت: ما می‌گوئیم نمی‌خواهیم از خطوط قرمز خود عبور کنیم و نمی‌خواهیم توافقی را به نتیجه برسانیم که بعد از دو سه ماه بگوییم، توافق انجام شد، ولی روی زمین هیچ اتفاقی رخ نداد. وی تصریح کرد: در چانه‌زنی‌ها خطوط قرمز ما این است. اگر قرار باشد روی کاغذ توافقی انجام شود و مردم حس نکنند در زندگی‌شان تأثیری رخ داده، چه اتفاقی را این دولت توانسته رقم بزند؟ ضمن این‌که خود را معطل توافق نکردیم و دولت برنامه اقتصادی را با همه فراز و نشیب‌ها با جدیت دنبال می‌کند. ما در وزارت خارجه خودمان را متعهد می‌دانیم مأموریتی که به ما واگذار شده را به نقطه توافق برسانیم، ولی نقطه توافق عزتمند. وزیر امور خارجه بیان کرد: الان به صورت مشخص درباره سه موضوع با آمریکا در حال تبادل پیام هستیم. به صراحت به آمریکا گفتیم اگر نظرات ما روی این سه موضوع که نظرات منطقی است، تأمین شود آمادگی داریم وارد مرحله اعلام توافق بشویم و نشست جمع بندی را با حضور وزرای خارجه در وین برگزار کنیم و مراحل بعدی را بر اساس جدول زمانبندی و توافقی که داریم، پیش ببریم. امیرعبداللهیان همچنین بر لزوم حل موضوع تضامین تاکید کرد و گفت: طرف آمریکایی در مذاکرات اخیر وین در حد نسبی در دو موضوع انعطاف شفاهی خود را بیان کرده و باید تبدیل به متن شود. در موضوع سوم برای ما مهم است که به مسئله تضمین‌ها برمی‌گردد که باید گارانتی لازم و انعطاف لازم و واقع بینی آمریکا را داشته باشیم. روزهای آینده روزهای مهمی برای توافق هسته‌ای است. راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها یکی از شروط ایران برای امضای توافق است که بارها از سوی مقامات کشورمان مطرح شده است. علت تاکید مسئولان ما بر ضرورت انجام راستی‌آزمایی، آن است که جمهوری اسلامی ایران وقتی به همه تعهدات خود در برجام عمل می‌کند، نماینده آژانس بر این کار نظارت دارد. در واقع، نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشخص می‌کنند که تعهدات ایران انجام شده یا انجام نشده است. البته سابقه ایران کاملاً روشن است و ما نشان داده ایم زمانی که موضوعی را قبول می‌کنیم، به تعهداتمان هم عمل می‌کنیم. در مقابل، کشورهای غربی عضو برجام و آمریکا اینگونه عمل نکردند و تعهدات خود را زیر پا گذاشتند. بنابراین جمهوری اسلامی ایران برای تحقق موضوع لغو کامل تحریم‌ها باید راستی‌آزمایی را در دستور کار خود قرار دهد. حداقل سه ماه برای راستی‌آزمایی زمان نیاز است حداقل زمان برای تحقق راستی آزمایی سه تا شش ماه عنوان شده است. چرا که صرفاً حدود ۳ ماه طول می‌کشد که خریدار نفت ایران، پول این معامله را به حساب کشورمان واریز نماید و ایران امکان استفاده از این درآمدها را پیدا کند. شروط ایران برای پذیرش احیای برجام چیست؟ نکته دیگر که در این گذار می‌توان به آن پرداخت تأکیدات مقام معظم رهبری در موضوع «راستی آزمایی» است؛ رهبر معظم انقلاب در ۱۹ بهمن ۹۹ در این باره فرموده بودند: «آن طرفی که حق دارد برای ادامه‌ی کار برجام شرط معیّن کند ایران است. علّت هم این است که ایران از اوّل به تمام تعهّدات برجامی خود عمل کرد، جمهوری اسلامی به تمامی تعهّدات برجامی عمل کرد؛ آنها نقض کردند. ما حق داریم برای ادامه‌ی برجام شرط بگذاریم و این شرط را هم گذاشتیم و گفتیم و هیچکس هم از آن عدول نخواهد کرد و آن این است که اگر می‌خواهند ایران به تعهّدات برجامی -که چند تعهّد آن را لغو کرده- برگردد، باید آمریکا تحریم‌ها را کلّاً لغو بکند؛ آن هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم؛ نه، باید در عمل تحریم‌ها را لغو کنند و ما راستی‌آزمایی کنیم و احساس کنیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن وقت ما هم به این تعهّدات برجامی برمی‌گردیم؛ این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتّفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست بر نخواهیم گشت.» نکته مهم بعدی آن است که راستی‌آزمایی در قراردادها، یک مرحله مقدماتی محسوب می‌شود و اگر از این مرحله عبور نشود، مرحله بعدی نباید اتفاق بیفتد. این مرحله به معنای ضمانت اجرایی راستی‌آزمایی است و تا زمانی که راستی‌آزمایی اتفاق نیفتد و اقدامات طرف مقابل تأیید نشود، مرحله بعدی باید متوقف شود. متوقف بودن مرحله بعدی به این معناست که تعهدات جمهوری اسلامی ایران باید بعد از راستی‌آزمایی اقدامات طرف مقابل اتفاق بیفتد. رهبر معظم انقلاب نیز چندی پیش در این باره فرمودند: «آمریکایی‌ها باید تمام تحریم‌ها را لغو کنند، بعد از این ما راستی‌آزمایی خواهیم کرد و سپس به برجام برمی‌گردیم و این یک سیاست قطعی است». همچنین باید در راستی‌آزمایی مسائل اقتصادی را هم لحاظ کرد. علت این مسئله آن است که اگر به فرض، همین فردا اعلام شود که تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران برداشته شد، سرمایه‌گذاران که همین فردا با ما کار نمی‌کنند و با احتیاط و تأمل سرمایه‌گذاری می‌کنند. تضامین ذاتی برای ایران مهم‌تر است موضوع مهم بعدی که به عنوان یکی از خطوط قرمز ایران مطرح می‌شود، تضامین هستند که باید طرف عهدشکن برجام، یعنی ایالات متحده، آن را به ایران ارائه کند. از این رو می‌توان گفت که این تضامین در ۴ حوزه از جمله: سیاسی، اقتصادی، حقوقی و از همه مهمتر «ذاتی» دسته‌بندی می‌شود. اساساً در روابط بین‌الملل، مهمترین و اثرگذارترین تضمین، داشتن توان پاسخگویی مناسب از طریق ایجاد و حفظ اهرم‌های لازم داخلی جهت هزینه‌زا کردن نقض عهد طرف مقابل است. تجربه طرف مقابل از توان جمهوری اسلامی ایران برای احیای ظرفیت هسته‌ای خود در زمانی کوتاه و تلاش و پافشاری هیئت مذاکره‌کننده برای حفظ و صیانت از دستاوردهای جدید هسته‌ای (بعضاً در حوزه‌هایی که طبق برجام دستیابی به آن‌ها به سال‌ها بعد موکول شده بود) به تعهدات ایران، ویژگی «بازگشت‌پذیری سریع» بخشیده است. زیرا تضامین ذاتی و حفظ دستاوردهای هسته‌ای کشورمان، همانند گلوگاه‌های تجاری بین‌المللی در اختیار غرب نیست که با اختیار خود بتواند ایران را تحت فشار قرار دهد. همچنین طرف مقابل اکنون به خوبی آگاه است که اجرای تعهدات هسته‌ای از سوی ایران، «اجرای مشروط» خواهد بود و تا زمانی ادامه خواهد داشت که طرف مقابل بر اساس معیارهای راستی‌آزمایی مد نظر ایران به تعهدات خود پایبند باشد و در صورت نقض عهد از سوی طرف مقابل، توان هسته‌ای ایران به سرعت قابل احیا خواهد بود. از اظهارات اخیر رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان می‌توان اینگونه برداشت کرد: غرب همچنان در این موضوع مقاومت می‌کند و با بهانه‌های مختلف سعی در عدم ایجاد گارانتی برای توافق احتمالی دارد! پرونده ادعایی پادمانی؛ استخوان در میان زخم سومین شرط و خط قرمز ایران نیز مربوط به حل و فصل پرونده جدید پادمانی علیه کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. اساساً برجام با هدف حل و فصل پرونده‌های ادعایی غرب علیه کشورمان در موضوع هسته‌ای بود و اگر قرار بر عدم حل و فصل این پرونده پس از امضای توافق باشد، به مانند این است که یک زخم کهنه همچنان بر یک پیکر، وجود داشته باشد و هر زمان که غرب نیازی به اعمال فشار علیه کشورمان داشته باشد با ادعای جدید به راحتی ایران را تحت فشار قرار دهد. همانطور که اخیراً نیز با هدف فشار بر ایران برای پذیرش خواسته‌های زورگویانه غرب، قطعنامه‌ای علیه کشورمان در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طرح کردند. در روزهای آینده مشخص می‌شود که غرب تا چه اندازه حاضر به پذیرش اشتباهات گذشته خود است و آیا حاضر به رعایت خطوط قرمز ملت ایران خواهد بود یا نه! ]]> سیاست Tue, 16 Aug 2022 15:38:47 GMT https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/178833/شروط-اصلی-ایران-پذیرش-احیای-برجام-چیست ۳ ماهواره مشابه خیام پرتاب خواهد شد https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/178822/۳-ماهواره-مشابه-خیام-پرتاب-خواهد به گزارش ایران خبر، دریافت 7 MB ]]> سیاست Tue, 16 Aug 2022 14:34:02 GMT https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/178822/۳-ماهواره-مشابه-خیام-پرتاب-خواهد مجلس از مفاد توافق اطلاع ندارد/ توافق باید به مجلس بیاید https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/178821/مجلس-مفاد-توافق-اطلاع-ندارد-باید-بیاید به گزارش ایران خبر، حجت الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۵ مردادماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی با اشاره به روند مذاکرات برجام گفت: این مسئله و تغییراتی که در آن اتفاق افتاده باید در مجلس مطرح شود. وی بیان کرد: طبق چند اصل قانون اساسی همه موافقت نامه‌ها و مصوبات باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد. عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از مفاد توافق آگاه نیستیم اما توافق هرچه که هست باید به مجلس بیاید. ]]> سیاست Tue, 16 Aug 2022 14:33:02 GMT https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/178821/مجلس-مفاد-توافق-اطلاع-ندارد-باید-بیاید نظارت دقیقی بر واکسن‌های کرونا داریم https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/178811/نظارت-دقیقی-واکسن-های-کرونا-داریم به گزارش ایران خبر، بهرام عین اللهی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۵ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مهدی عسگری نماینده مردم کرج درباره واکسیناسیون اجباری، گفت: در اولین دیداری که دولت با مقام معظم رهبری داشت، ایشان فرمودند که موضوع فوری و اولویت دار کشور سلامت مردم و مقابله با بیماری کرونا است. وی افزود: به یاد می‌آوریم که روزهای دلهره آوری در کشور داشتیم و روزانه بیش از ۷۰۰ نفر از هموطنانمان جان خود را به علت بیماری کرونا از دست می‌دادند. وضعیت بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها اسفناک بود، کمبود تخت‌های بیمارستانی، خستگی و فشار روانی کادر درمان و کمبود واکسن کرونا، محدودیت‌های تردد شبانه، ممنوعیت مسافرت، تعطیلی مشاغل و بازار وضعیت نابسامانی بود که دولت سیزدهم در آغاز به کار خود با آن مواجه شد. وزیر بهداشت، درمان گفت: دولت سیزدهم همزمان با موج پنجم بیماری کرونا کار خود را آغاز کرد. ستاد ملی مقابله با کرونا در اسفند ۹۸ به ابتکار مقام معظم رهبری آغاز به کار کرد و این ستاد تصمیم گیری در مورد مقابله با بیماری کرونا را برعهده داشت و فارغ از دولتمردان رئیس کل ستاد کل نیروهای مسلح در مورد مسائل امنیتی کرونا، دادستان کل کشور، رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه، رئیس سازمان صدا و سیما، از اعضای ستاد ملی کرونا هستند تصمیماتی که ستاد کرونا می‌گیرد باید اجرا شود. عین اللهی با بیان اینکه حمایت‌های مقام معظم رهبری و رئیس جمهور منجر به کنترل بیماری کرونا شده است، تصریح کرد: واکسیناسیون از مؤثرترین اقدامات برای کنترل بیماری کرونا است و می‌تواند فرد را مقابل این بیماری مصون کند. واکسیناسیون در کشور ما قدمت ۱۰۰ ساله دارد و بیماری‌هایی مانند آبله، سیل، سرخک، کزاز و مالاریا در کشور ما از طریق واکسیناسیون در سال‌های گذشته ریشه کن شد و ایران در زمینه واکسیناسیون جزو کشورهای پیشرو محسوب می‌شود. وی ادامه داد: فردی که واکسن کرونا زده است اگر به بیماری کرونا هم مبتلا شود، شدت بیماری اش کمتر است. ما در کمیته علمی ستاد کرونا از ظرفیت طب ایرانی هم استفاده کردیم و ۱۱۵ طرح در حوزه طب ایرانی اجرا شده است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: ما از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در جهت تولید داروهای ضد کرونا استفاده کردیم. شش واکسن ایرانی کرونا ساختیم که از افتخارات ملی است. از سوی دیگر ذکر این نکته حائز اهمیت است که ما بر کیفیت تولیدات داخلی مسکن و همچنین واکسن‌های وارداتی نظارت کامل داریم و این اقدام زیر نظر سازمان غذا و دارو انجام می‌شود. عین اللهی گفت: برای تأیید یک واکسن شش مرحله اکتشافی، پیش بالینی، بالینی، تأیید مجوز، تولید انبوه و کنترل کیفیت طی شده است. از ۸۴ هزار مورد عارضه‌ای که بعد از واکسیناسیون در کل کشور ثبت شده است، باید گفت که تنها ۲۰۶ مورد مرتبط با واکسیناسیون کرونا بوده است. وی تصریح کرد: همچنین ۱۵۲ میلیون دوز واکسن کرونا تاکنون زدیم که میزان عوارض جدی آن ۱.۳۷ در یک میلیون بوده است و این نشان می‌دهد میزان عوارض واکسن کرونا بسیار کم و نادر بوده است. بیش از ۸۰ درصد کسانی که واکسن نزده اند، زمانی که به کرونا مبتلا شدند، این مسئله منجر به بستری شدن آنها در بیمارستان و مرگ آنها شد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: کل مرگ و میر بیماری کرونا در کشور ما ۱۴۲ هزار نفر بوده که ۱۳۲ هزار نفر آنان مربوط به دوره‌ای بوده که واکسیناسیون در کشور ما انجام نشده بود. از زمانی که واکسیناسیون انجام شده است، تاکنون فقط ۱۰ هزار نفر بر اثر بیماری کرونا فوت کردند و این مسئله اثربخشی واکسن کرونا را نشان می‌دهد. عین اللهی گفت: قبل از واکسیناسیون ۳۰۰ شهید سلامت داشتیم اما الان تعداد مرگ و میر کادر درمان در اثر بیماری کرونا به تعداد انگشتان دست رسیده است. جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای موفق در کنترل بیماری کرونا است و این افتخار بزرگی برای دولت است. ]]> سیاست Tue, 16 Aug 2022 05:41:39 GMT https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/178811/نظارت-دقیقی-واکسن-های-کرونا-داریم در آغاز یک پایان هستیم https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/178810/آغاز-یک-پایان-هستیم به گزارش ایران خبر، روزنامه ایران:  آن طور که وزیر امور خارجه درباره آخرین روند مذاکرات رفع تحریم‌ها روایت کرد، جدیدترین تحولات با موافقت شفاهی امریکا درباره 2 موضوع اختلافی همراه شده و حالا موافقت شفاهی این کشور باید به صورت مکتوب اعلام شود؛ موافقتی که به گفته محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری از عقب‌نشینی امریکا از اهداف استراتژیک خود در خروج از توافق ۲۰۱۵ و اعمال سیاست فشار حداکثری حکایت می‌‌کند. تبادل پیام بین ایران و امریکا درباره 3 موضوع نهایی جدیدترین دور تازه مذاکرات وین دوشنبه هفته گذشته در حالی به پایان رسید که کشورهای اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در مذاکرات حضور نداشتند اما «انریکه مورا»، هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات و نمایندگان چین، روسیه به همراه مذاکره کنندگان ایران و ایالات متحده در آن حضور یافتند. در جریان همین مذاکرات، هیأت ایرانی دیدگاه‌های خود پیرامون موضوعات اختلافی باقی مانده را ارائه کرد و پس از آن بود که «مورا» متن پیش‌نویسی را به همه طرف‌ها ارائه کرد و خواستار اعلام نظر پیرامون این متن پیشنهادی شد. در پی این تحول، هیأت‌های ایرانی و امریکایی به پایتخت‌ها بازگشتند و مشورت در بالاترین سطح در پایتخت‌ها آغاز شد. امیرعبداللهیان در نشستی که روز گذشته به مناسبت روز خبرنگار برگزار کرد، خبر داد که ایران و امریکا الان به صورت مشخص درباره 3 موضوع با امریکا در حال تبادل پیام هستند و طی روزهای آینده آخرین نظرات خود را اعلام می‌‌کنند. وزیر خارجه با بیان اینکه به صراحت به امریکا گفتیم اگر نظرات ما روی این سه موضوع که نظرات منطقی است تأمین شود، آمادگی داریم وارد مرحله اعلام توافق بشویم، تأکید کرد: «در این صورت نشست جمع بندی را با حضور وزرای خارجه در وین برگزار می‌‌کنیم و مراحل بعدی را براساس جدول زمانبندی و توافقی که داریم پیش خواهیم برد.» انعطاف شفاهی امریکا در 2 مورد رئیس دستگاه دیپلماسی در توضیح بیشتر درباره جزئیات تحولات جاری با بیان اینکه طرف امریکایی در مذاکرات اخیر وین در حد نسبی در 2 موضوع انعطاف شفاهی خود را بیان کرده است، افزود: «اما این موافقت باید تبدیل به متن شود. این در حالی است که موضوع سوم به تضمین‌ها باز می‌‌گردد و برای ایران حائز اهمیت بسیاری است و ما باید گارانتی و انعطاف لازم و واقع‌بینی امریکا را داشته باشیم.» امیرعبداللهیان با یادآوری اینکه روزهای آینده روزهای مهمی برای توافق هسته‌ای است، تصریح کرد: «اگر امریکا انعطاف نشان دهد در روزهای آینده به نقطه توافق می‌رسیم. اگر نشان ندهد دنیا به آخر نخواهد رسید. آنها از «پلان B» صحبت می‌کنند، ما هم «پلان B» خود را داریم.» موضوع اساسی لغو تحریم‌ها وزیر خارجه همچنین با بیان اینکه «الان در نقطه‌ای هستیم که شاید در شروع پایان توافق هستیم»، یادآور شد: «آنچه بین ما و امریکا باید انجام شود، موضوع اساسی لغو تحریم‌هاست. تمام منافع ما روی این است ولی در مدیریت بحث هسته‌ای باید یکسری چیزها را از دست بدهیم که بتوانیم این طرف چیزهایی را در حوزه تحریم به دست بیاوریم.» امیرعبداللهیان این را هم افزود: «به صراحت به پیام امریکایی‌ها که گفته بودند در آستانه انتخابات هستیم و مشکل بنزین داریم و در حوزه انرژی مشکل داریم و کمک کنید، پاسخ دادیم برای اینکه قدم نهایی را برداریم حتماً طرف امریکایی باید انعطاف نشان دهد. ما در همه مراحل مذاکره در موضوعاتی که می‌توانستیم، انعطاف نشان دادیم و امریکا این امر را بخوبی می‌‌داند و الان نوبت انعطاف این کشور است.» امیرعبداللهیان در نهایت خبر داد که ایران جمع‌بندی خود را تا پایان روز 24 مرداد (ساعت 24 شب گذشته) به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌‌دهد. محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور نیز  با اعلام اینکه امریکا از هدف استراتژیک خود در خروج از توافق ۲۰۱۵ و اعمال سیاست فشار حداکثری عقب‌نشینی کرد، در صفحه توئیتر خود تصریح کرد: «امریکا به دنبال ۱- برجام ابدی و ۲- مذاکرات منطقه‌ای و موشکی بود که نهایتاً از جاه‌طلبی‌های خود عقب رانده شد.» سیاست خارجی وابسته به توافق ۲۰۱۵ نیست افزوده شدن بر تلاش‌ها جهت احیای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های ناعادلانه‌ای که امریکا در روند بدعهدی خود در قبال ایران در پیش گرفت، در حالی است که مقام‌های کشورمان تأکید دارند که  تنها بخشی از توجه دولت به گره‌گشایی از پرونده هسته‌ای ایران دوخته شده است. در همین چهارچوب  سیاست خارجی دولت سیزدهم نه تنها از راهبرد مبتنی بر تقویت  قدرت و سیاست منطقه‌ای و توسعه مناسبات اقتصادی خود با کشورهای پیرامونی پا پس نکشیده که در همین مدت نشان داده حیات اقتصادی خود را به نگاه واشنگتن جهت لغو تحریم‌ها و اجرای برجام گره نزده و در رویدادهای محیط پیرامونی خود نه یک تماشاگر صرف بلکه عاملی تأثیرگذار است. رویکردی که از یک سو خود را در شکست نظام سفت و سخت تحریمی امریکا  و از سوی دیگر در قرار گرفتن ایران در مجموعه روابط اقتصادی با بلوک‌های قدرتمند آسیا نشان داده است. در چنین شرایطی است که این واقعیت هویدا شده تهران چندان نسبت به تحولاتی که در مذاکرات احیای برجام در وین می‌‌گذرد نگرانی ندارد و حاضر به پذیرش توافق شتابزده‌ای نیست که اجرای تعهدات آن تابعی از رفتارهای متناقض رؤسای جمهور مستقر در واشنگتن باشد. در همین ارتباط محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه «آقای رئیسی در سال نخست ریاست جمهوری خود ثابت کرد که سیاست خارجی دولت، وابسته به توافق ۲۰۱۵ نیست»، در پیامی توئیتری نوشت: «سیاست همسایگی رئیس جمهور، موجب رشد چشمگیر تجارت خارجی، افزایش حد نصاب در حمل و نقل، عضویت در سازمان‌های عمده منطقه‌ای و توافقات در حوزه مالی و بانکی شده است که زمین بازی را تغییر می‌دهد.» او افزود: «این تغییر پارادایمی به سمت چندجانبه‌گرایی اقتصادی که مبتنی بر مفهوم راهبردی خنثی‌سازی تحریم‌ها بوده، جواب داده است.» تا 570 درصد افزایش تجارت داشتیم امیرعبداللهیان نیز در نشست روز گذشته خود به این مهم اشاره داشت و یادآور شد: «در حوزه حجم تبادل تجاری با همسایگان و غیرهمسایگان از حوزه آسیا، امریکای لاتین تا اروپا و آفریقا از ۳۷ درصد تا ۵۷۰ درصد حجم تبادل تجاری ما افزایش یافته است.» او با بیان اینکه «همه اروپا را سه کشور عضو برجام ندیدیم و سراغ سایر کشورها رفتیم و آنها هم سراغ ما آمدند»، تصریح کرد: «در حوزه‌های دیگر توانستیم سیاست در ارتباط با اروپا و همکاری با اروپا را تا حدی پیش ببریم که برخی شرکت‌های متوسط اروپایی در یک سال گذشته در ایران اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و پروژه‌هایشان را افتتاح کردند و خودشان راهکارهایی را دنبال کردند تا بتوانند با وجود تحریم مشکل‌شان را حل کنند و در تعاملی که با هم داشتیم این موضوع دنبال شد.» او همچنین اعلام کرد که در حوزه اروپا در یک سال گذشته در برخی از کشورهای اروپایی با وجود تحریم‌ها حجم تبادل تجاری از ۳۵ درصد به ۱۸۰ درصد افزایش یافته است. در همین حال با افزایش احتمالات مبنی بر حل و فصل موضوع توافق هسته‌ای در وین، «میخائیل اولیانوف»، مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین تأکید کرد کشورش هرگز مانعی برای احیای برجام نبوده و نخواهد بود. او یک روز پیش از این نیز در یک نشست خبری با بیان اینکه متن سند احیای برجام تقریباً به طور کامل مورد توافق قرار گرفته است، تأکید کرده بود که «ایران تنها در مورد چند کلمه از متن، سؤالاتی را مطرح کرده و در مورد بقیه متن می‌‌توان گفت توافق صورت گرفته است.» بــــرش در جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی با حضور علی باقری تأکید شد ادامه مذاکرات تا حصول نتیجه براساس مطالبات قانونی ​​​​​​​در جلسه فوق‌العاده بعد از ظهر دیروز دوشنبه‌، شورای عالی امنیت ملی که به ریاست آیت‌الله رئیسی رئیس‌ جمهور تشکیل شد، گزارش مبسوطی از سوی علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان درخصوص گفت‌وگوهای مرتبط با رفع تحریم‌ها به اعضای شورا ارائه شد. باقری در این جلسه ضمن تشریح روند دور اخیر گفت‌وگوها در وین که ۵ روز ادامه داشت، توضیحات کاملی پیرامون محتوای ایده‌های طرح شده از سوی «انریکه مورا» معاون هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی ارائه کرد. باقری در ادامه ضمن تشریح روند بررسی ایده‌ها در تهران گفت: بر اساس راهبردهای تعیین شده، پایان دادن به ادعاهای سیاسی مرتبط با مسائل پادمانی و ایجاد ضمانت‌های لازم برای اطمینان‌یابی از پایداری انتفاع اقتصادی ایران از توافق، محور گفت‌وگوهای هیأت مذاکره‌کننده در وین بوده است. مذاکره‌کننده ارشد کشورمان افزود: جلسات متعدد کارشناسی درخصوص بررسی ایده‌های ارائه شده از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی از بدو بازگشت هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به تهران برگزار شد و جمع‌بندی نظرات کارشناسی در حال تدوین نهایی است. در جلسه دیروز، اعضای شورای عالی امنیت ملی ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی رئیس و اعضای هیأت مذاکره‌کننده ایران، بر تداوم اقدامات این هیأت و سایر دستگاه‌های ذیربط تا حصول نتیجه نهایی بر اساس مطالبات قانونی کشورمان تأکید کردند.       ]]> سیاست Tue, 16 Aug 2022 05:40:39 GMT https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/178810/آغاز-یک-پایان-هستیم «از جوانان ازدواج؛ از ما مسکن» ، چگونه الهام بخش مردم شد؟ https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/178809/جوانان-ازدواج-مسکن-چگونه-الهام-بخش-مردم به گزارش ایران خبر، نیمه خرداد سال گذشته و در بحبوحه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بود که حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در یک برنامه تلویزیونی دو برنامه اصلی خود را اعلام کرد و گفت: «من اگر به ریاست جمهوری برسم، دو کار انجام می‌دهد یکی سلبی و دیگری ایجابی، کار سلبی من حذف همه روابط ناسالم، امضاهای طلایی، رانت و مجاری فساد است و کار ایجابی هم ساخت سالانه یک میلیون است؛ جوانان ازدواج کنند و مسکن‌شان با ما». از اینجا بود که عبارت «جوانان ازدواج کنند و مسکن آنها با ما» وارد ادبیات دولت سیزدهم شد؛ حتی پس از اتمام انتخابات ریاست جمهوری و ورود وی به هیئت رئیس جمهور منتخب دیدارهایی با وزرای دولت دوازدهم داشت و در دیدار با محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی اظهار داشت: «از جمله اولین اقدامات دولت مردمی، آغاز نهضت مسکن سازی در روزهای ابتدایی دولت و تدارک تولید سالانه یک میلیون مسکن برای خانواده‌ها و خصوصاً جوانان خواهد بود.» هر چند که با آغاز به کار دولت، رستم قاسمی سکان وزارت راه و شهرسازی را در اختیار گرفت و محمد اسلامی به سازمان انرژی اتمی رفت. روزی که رستم قاسمی فرمان لوکوموتیو ساخت مسکن را در دست گرفت اولین نشست معاونان حوزه مسکن و شهرسازی دولت سیزدهم روز شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد. در این نشست محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان، فرزانه صادق مالواجرد معاون معماری و شهرسازی، مهدی عبوری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، حبیب‌الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، احمد اصغری مهرآبادی رئیس سازمان زمین و مسکن، محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن و عزیزالله مهدیان سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حضور داشتند. از این جمع تنها شایان مدیرعامل بانک مسکن، محمودزاده معاون مسکن و صادق مالواجرد دبیر شورای عالی شهرسازی در این یک سال در سمت خود باقی مانده اند. شهریور ۱۴۰۰: ۱۰ فرمان رستم قاسمی چند روز پس از آن دیدار (۱۰ خرداد ۱۴۰۰) رستم قاسمی ۱۰ فرمان در حوزه راه و شهرسازی صادر کرد که قرار بود مانیفست و به نوعی نقشه راه کلان وزارت راه و شهرسازی در طول ۴ ساله دولت سیزدهم باشد؛ دو اقدام نخست از این ۱۰ فرمان در راستای شعار مسکنی دولت سیزدهم بود: «بانک زمین تسهیلگری معماری و شهرسازی» و «نهضت ملی مسکن». از این به بعد بود که بزرگترین طرح اقتصادی و اجرایی دولت سیزدهم با عنوان طرح «نهضت ملی مسکن» به ادامه مسیر پرداخت و جای طح مسکنی دولت دوازدهم با عنوان «اقدام ملی مسکن» را گرفت. شهریور ۱۴۰۰: ابلاغ قانون جهش تولید مسکن؛ بازوی اجرایی شعار ۴ میلیون مسکن قانون جهش تولید مسکن که همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم در مجلس به تصویب رسید، پس از تأیید از سوی شورای نگهبان در ۲۴ شهریور سال گذشته به رئیس جمهور ابلاغ شد. قانونی که به سند بالادستی شعار ساخت ۴ میلیون مسکن دولت سیزدهم تبدیل شد و یکی از بهترین قوانین در بخش مسکن است که اصلی ترین محورهای آن را «ایجاد شورای عالی مسکن به ریاست رئیس جمهور»، «راه اندازی صندوق ملی مسکن» و همچنین «الزام بانک‌ها به تخصیص ۲۰ درصد از تسهیلات خود به ساخت مسکن با پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان وام ساخت از سال ۱۴۰۰ و افزایش سالانه ۲۰ درصد به این رقم» تشکیل می‌دهد. تابستان ۱۴۰۰: تهاتر مسکن با نفت؛ اولین راهکار راهبردی قاسمی / ‬ طرحی که شکست خورد رستم قاسمی در تابستان ۱۴۰۰ یکی از اصلی ترین برنامه‌های خود برای تأمین مالی نهضت ملی مسکن را استفاده از راهبرد نفت در برابر مسکن اعلام کرد. بر اساس این طرح قرار بود که شرک‌های خارجی و احتمالاً عمدتاً چینی فناوری ساخت مسکن انبوه در کوتاه مدت را وارد کشور کنند و در مقابل به جای هزینه آن، نفت به چین بدهیم. طرحی که نه چندان مورد استقبال چینی‌ها قرار گرفت و نه توانست موافقت مسئول مربوطه در بخش نفت را به دست بیاورد. وزیر راه و شهرسازی بعد از حدود یک سال در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد به وزارت راه و شهرسازی برای اجرای تهاتر نفت با مسکن، نفت داده نشد. مهر ۱۴۰۰: سالی یک میلیون مسکن نمی‌سازیم؛ در ۴ سال ۴ میلیون واحد می‌سازیم وزیر راه و شهرسازی ۲۷ مهر ۱۴۰۰ در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: مقرر شده تا ۴ سال آینده ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود، البته وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم به این معنی نیست که در هر سال یک میلیون واحد ساخته خواهد شد. چرا که همه می‌دانیم ساخت مسکن حدود یک سال و نیم زمان می‌برد. مهر ۱۴۰۰: آغاز ثبت نام سامانه نهضت ملی مسکن / ‬ بعد از یک سال ثبت نام‌ها به کجا رسید؟ سامانه ثمن یا سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن از اواخر مهر ماه برای ثبت نام متقاضیان نهضت ملی مسکن طی چند مرحله وارد فاز اجرایی شد. پیش بینی‌ها از ثبت نام ۵ تا ۶ میلیون نفری در آن حکایت داشت. با این حال از میان ۵ میلیون متقاضی، شرایط ۳.۲ میلیون نفر محرز شده و برای ادامه فرآیند تشکیل پرونده و دریافت تسهیلات و همچنین واریز آورده‌ها، به بانک‌های عامل و ادارت کل راه و شهرسازی استان‌های مربوطه معرفی شده اند. آبان ۱۴۰۰: ساخت ۴ میلیون مسکن در دو فاز ۲ میلیون واحدی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در نیمه آبان سال گذشته در جلسه شورای اداری استان سمنان اعلام کرد: وعده ساخت ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال از سوی رئیس جمهور به زودی با آغاز ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی در کشور عملی می‌شود که سهمیه در نظر گرفته شده برای استان‌ها متناسب با جمعیت آن‌هاست. بهمن ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱: تأمین تدریجی زمین / ‬ عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی یکی از مهم‌ترین بخش‌های نهضت ملی مسکن، تأمین زمین ارزان با اجاره ۹۹ ساله از سوی دولت است که عملاً به حذف قیمت زمین از هزینه تمام شده ساخت مسکن منجر می‌شود. در حال حاضر هزینه زمین ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت تمام شده ساخت مسکن را در بر می‌گیرد که با تأمین زمین از سوی دولت، شهروندان می‌توانند با پرداخت تنها هزینه ساخت و ساز، به واحد مسکونی ملکی خود دست یابند. این موضوع در قانون جهش تولید مسکن نیز آمده؛ ضمن اینکه در جلسات شورای عالی مسکن رئیس جمهور بارها بر لزوم همکاری دستگاه‌های اجرایی در واگذاری زمین‌های مازاد خود در داخل محدوده شهرها به وزارت راه و شهرسازی برای اجرای نهضت ملی مسکن تأکید کرده است؛ ولی بخش اعظمی از دستگاه‌های اجرایی در برابر قانون، مصوبه شورای عالی مسکن و همچنین تأکیدات رئیس جمهور همچنان مقاومت کرده و از واگذاری عرصه‌های در اختیارشان، خودداری می‌کنند. بر اساس قانون جهش تولید مسکن اگر دستگاه‌های اجرایی ظرف ۲ ماه اراضی خود را به وزارت راه و شهرسازی منتقل نکردند، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌تواند ظرف یک ماه این اراضی را به نام وزارت راه و شهرسازی سند بزند. اخیراً تفاهم نامه‌ای میان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راستای اجرای فرمان رئیس جمهور برای انتقال اراضی مسکونی مازاد دستگاه‌های دولتی به وزارت راه و شهرسازی به امضا رسیده و برآوردها از شناسایی ۷ هزار هکتار زمین با کاربری مسکونی در داخل شهرها که در اختیار دستگاه‌های دولتی است، حکایت دارد. یک مقام مسئول در سازمان ملی زمین و مسکن می‌گوید تا کنون تنها ۹ درصد از اراضی دولتی از سوی سایر دستگاه‌ها در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است. نیمه دوم ۱۴۰۰: نهضت توسعه افقی شهرها با مصوبات شورای عالی شهرسازی از جمله انتقادات برخی کارشناسان و حتی برخی مسئولان از جمله علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، محدود کردن حریم شهرها در سال‌های گذشته و تعیین سقف جمعیتی برای شهرها علی رغم راهبرد کلان نظام جمهوری اسلامی در خصوص افزایش جمعیت است. یکی از اقدامات مثبت وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم، برگزاری جلسات متعدد شورای عالی شهرسازی و معماری طی نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و تصویب افزایش حریم و محدوده شهرها برای الحاق اراضی خارج از محدوده و حریم به شهر در راستای اجرای نهضت ملی مسکن است. گفته می‌شود در این طرح، اصل بر توسعه افقی شهرها به خصوص در شهرهایی که محدودیت زمین و خدمات زیربنایی و روبنایی نیست، بوده و بلندمرتبه سازی تا جای ممکن از دستور کار اجرای نهضت ملی مسکن خارج شده است. از ابتدای آغاز نهضت ملی مسکن تا کنون ظرف کمتر از یک سال اخیر، زمین مورد نیاز ساخت مسکن برای ۱۳۱۲ شهر در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن تأمین شده است. بهار ۱۴۰۱؛ رئیس جمهور: مانع‌تراشان از روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن کنار گذاشته شوند حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اواخر اردیبهشت امسال در سومین جلسه شورای‌عالی مسکن در دولت سیزدهم، با بیان اینکه ساخت حداقل یک میلیون واحد مسکونی در سال و رفع دغدغه مردم در این زمینه هم نیاز جدی جامعه، هم وعده دولت و هم تکلیف قانونی است، گفت: امکانات و ظرفیت‌های لازم برای تحقق اهداف نهضت ملی مسکن کاملاً فراهم است اما این ظرفیت‌ها باید به شکل صحیح مدیریت شود و به فعلیت برسد. وی افزود: در حدود ۸ ماه گذشته اقدامات خوبی در زمینه اجرای این قانون انجام شده که لازم بوده اما کافی نیست. رئیس جمهور تأکید کرد: کسانی که به هر دلیل نمی‌توانند یا خدای ناکرده نمی‌خواهند این برنامه عملیاتی شود، قطعاً برای اجرای این برنامه مضر بوده و باید کنار گذاشته شوند. نیمه نخست ۱۴۰۱: وام ندادن بانک‌ها؛ اصلی ترین مانع ایجاد کارگاه مسکن سازی به وسعت ایران در حالی که در تمام دنیا مهمترین منبع تأمین مالی بخش مسکن اعم از خرید و فروش و ساخت آن، تسهیلات بانکی است و همچنین علی رغم وجود قانون جهش تولید مسکن و نیز تصویب تخصیص منابع بانک‌ها به بخش ساخت در شورای عالی مسکن و ابلاغ سهمیه هر بانک از سوی شورای پول و اعتبار، اما آمارها حاکی است تا کنون بانک‌ها به جز بانک مسکن، اقدامی در راستی اعطای تسهیلات ذیل قانون جهش تولید مسکن نکرده اند. تسهیلات پرداختی بانک‌ها به طرح نهضت ملی مسکن تا ۰۸/‌۰۵/‌۱۴۰۱‬ بر اساس سامانه طرح‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی بانک عامل سهمیه تخصیصی (همت) مبلغ تسهیلات منعقده (همت) پرداخت شده به خودمالکین (همت) پرداخت شده به پروژه‌های نهضت ملی مسکن (غیرخودمالک) مجموع (همت) درصد تحقق مسکن ۶۳ ۴۰.۱ ۶.۳ ۷.۸ ۱۴.۱ ۲۲.۲ ملی ۳۱.۵ ۰.۰۰۲۱ ۰.۰۰۰۷ ۰ ۰.۰۰۰۷ ۰ ملت ۴۲ ۰.۰۷۸ ۰.۰۰۲ ۰ ۰.۰۰۲ ۰ تجارت ۳۹.۷۵ ۰.۰۱۸ ۰.۰۰۶ ۰ ۰.۰۰۶ ۰ صادرات ۴۲ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ سپه ۲۱ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ کشاورزی ۶ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ رفاه ۱۹.۱۲۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ پست بانک ۲.۱۷۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ توسعه تعاون ۰.۰۷۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ توسعه صادرات ایران ۰.۰۷۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ صنعت و معدن ۰.۰۷۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ کارآفرین ۱۰.۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ سامان ۱۰.۸۷۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ اقتصاد نوین ۱۳.۸۷۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ پارسیان ۶.۳۷۵ ۰.۰۰۶ ۰.۰۰۱ ۰ ۰.۰۰۱ ۰ پاسارگاد ۲۵.۱۲۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ سرمایه ۰.۰۷۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ سینا ۴.۱۲۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ آینده ۱۱.۶۲۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ دی ۰.۰۷۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ شهر ۳ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ گردشگری ۱.۱۲۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ایران زمین ۰.۷۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ خاورمیانه ۳.۸۲۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ملل ۱.۸۷۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ نور ۰.۰۰۳ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ مجموع ۳۶۰ ۴۰.۲ ۶.۳ ۷.۸ ۱۴.۱ ۳.۸ عملکرد پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل (به جز بانک مسکن) در طرح نهضت ملی مسکن تاکنون کمتر از یک صدم درصد سهمیه اعلامی بانک مرکزی بوده است. در حالی که بر اساس تبصره ۵ ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، سازمان امور مالیاتی موظف شده‌است در صورت عدم رعایت موضوع این ماده، مالیاتی معادل ۲۰ درصد تعهد انجام نشده از بانک‌های متخلف اخذ و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند تا در نهایت به صندوق ملی مسکن واریز شود. بر اساس سامانه تم برای ۲۵۲۶۳۴ واحد درخواست تسهیلات خود مالکین شده‌است که تنها ۴۷۸۵۰ واحد منجر به انعقاد قرارداد شده‌است یعنی کم‌تر از ۲۰ درصد. اکثریت این تسهیلات توسط بانک مسکن پرداخت شده و بانک‌های دیگر برای حدود ۵۰۰ واحد تسهیلات پرداخت کرده‌اند. تابستان ۱۴۰۱: آغاز ساخت ۱.۴ میلیون مسکن در یک سال اخیر وزارت راه و شهرسازی آماری از میزان ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن را اواخر تیرماه امسال ارائه داد که بر این اساس ساخت یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۱۳ واحد آغاز شده است. ۹۵۴ هزار و ۲۳۸ واحد در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی قرار دارند و ۴۲۹ هزار و ۲۷۵ واحد نیز کلنگ زنی و عملیات اجرایی آنها آغاز شده است. همچنین برای یک میلیون و ۵۳۵ هزار و ۲۷۶ واحد دیگر هم زمین تأمین شده است. ]]> سیاست Tue, 16 Aug 2022 04:40:46 GMT https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/178809/جوانان-ازدواج-مسکن-چگونه-الهام-بخش-مردم