قابل ذکر است تعریف ما از ستاره آن بازیگری است که با در دست داشتن تکنیکهای فراوان بتواند شخصیتهای مختلف را ایفا کند و نقش او برای مخاطب باورپذیر باشد و از طرفی بعد از گذشت سالها از یاد نرفته و به قول معروف امضای او به پای کارهایش باشد. با توجه به این توضیحات به بررسی نیاز و عدم نیاز «سوپراستار» در سینمای ایران و اینکه چرا سینما طی سالهای گذشته تا به امروز نتوانسته ستارههای سینمایی زیادی را معرفی کند، پرداختیم و نظر چند تن از بازیگران را خواستار شدیم.
سینمای امروز پر از سوپراستار است
عنایت بخشی بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر گفت: سینمای امروز پر از سوپراستار است اما اینکه حرفی برای گفتن داشته باشند، مقوله دیگری است! به هر حال سینمای ایران طی این چند سال مسیری را انتخاب کرد و در این مسیر نیز سوپراستارهایی برای خودش معرفی کرد.
وی افزود: مگر سینما حتماً باید سوپراستار داشته باشد. به هر حال هر کسی که در فیلمی کار میکند یک استار است، حالا ممکن است یکی نقش کوچکتر و دیگری نقش بزرگتری را بازی کند. پس در کل در کاری که انجام میدهند سهیم هستند.
سینمای ما کمتر بر پایه سوپراستار بوده
حسین مهری بیان کرد: به خاطر اینکه سینما کمتر بر پایه سوپراستار و بیشتر بر مبنای مفهوم سینما و خود فیلم استوار شده، این اتفاقات نوید بخش رویدادهای بهتری است.
هزینههای بالای ساخت فیلم ریسک پائین تهیهکننده
حمید گودرزی عنوان کرد: واقعاً نمیدانم که چرا سینما طی چند سال اخیر سوپراستار معرفی نکرده اما به نظر من چون هزینههای ساخت فیلمها بالا رفته، ریسک کردن پائینتر آمده و اینکه اگر تهیهکننده بخواهد آدم جدیدی را وارد کند تا حدودی دچار تردید خواهد شد، بنابراین سعی میکند از بازیگران قبلی استفاده کند و شاید به این دلیل جوانهایی در مقام بازیگری به شکل واقعی سوپراستار به سینما معرفی نشده باشند.
وی ادامه داد: اما به هر حال با همه تفاسیر تعدادی بازیگر میآیند و کار میکنند و با توجه به محبوبیتشان از نگاه مردم و فروش فیلمهایشان ماندگاری آنها مشخص خواهد شد.
ماندگاری با آموزش و گذشتن ار فیلترهای مناسب ممکن است
مهدی امینیخواه در اینباره تصریح کرد: فیلمسازی یک صنعت است و برعکس آن چیزی که خیلیها فکر میکنند ساده است و میتوان با ضوابط و روابط وارد و ماندگار شد، حرفهای بسیار سخت و پر زحمت، دارای تکنیک است و برای رسیدن به نقطه مطلوب و دلخواه باید درس این حرفه را خواند، آموزش دید و از راه خودش وارد شد تا بتوان ماندگاری خود را حفظ و ثابت کرد.
وی افزود: پس به خاطر ساده گرفتن مقوله سینما در هر زمینهای از آن که بازیگری جزو آن است، طی چند سال اخیر تعدادی به صورت بیرویه و با رد نشدن از یک سری فیلترها وارد شدند و اکثر آنها ریزش کردند و به طور مستقیم روی پائین آمدن کیفیت فیلمها نقش بسزایی داشتند.
وی افزود: سینماگران باید با گذشتن از فیلترهای مناسب و دیدن آموزش در زمینه فعالیت خود آن قدر قوی شوند تا در راستای صنعت سینمایی ما قدمی بردارند تا این قدم ماندگار شود و به کارنامه مثبت سینمای ایران چیزی اضافه کنند و در کنار آن بازیگر، کارگردان، فیلم و... جدیدی را به سینما معرفی کنند.
یک مبارزه منفی با قهرمان در سینمای ما وجود دارد
سید جواد هاشمی در این باره گفت: یک مبارزه منفی با قهرمان و سوپراستارپردازی در کشور و سینمای ما وجود دارد و لزومی نمیبینیم راجعبه آن بحث کنم و اینکه قبول دارم یا نه؟!
چون قهرمانسازی و قهرمانپردازی در کشور ما سرکوب میشود، به همین دلیل سعی میکنند سوپراستار ساخته نشود و هر کسی اوج میگیرد از بیخ و بن ریشه او را میزنند!
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان