ایران خبر گزارش می دهد؛
رواج به نمایش گذاشتن زندگی های لوکس در اینستاگرام
5 بهمن 1400 ساعت 14:30
زندگی صنعتی این روزها افراد را به سمت تجمل گرایی کشانده است. در هر گوشه یی از شهر شاهد تبلیغات صنعتی هستیم این و تبلیغات و مراکز تجاری و مگامال ها افراد را ترغیب می کند که هر روز به فکر تعویض وسایل زندگی و یا تغییر در ظاهر و پوشش خود باشند.
رواج به نمایش گذاشتن زندگی های لوکس در اینستاگرام
این روزها، داشتن زندگی لوکس و لاکچری به یکی از دغدغههای اصلی برخی افراد جامعه تبدیل شده است. عقب نماندن از مدهای روز، خرید و گشت و گذار در مراکز تجاری و مگامالها، رفتن به رستورانهای مجلل و کافی شاپ های خاص همه به بخشی از زندگی روزمره بیشتر افراد جامعه خصوصا ثروتمندان بدل شده است. در این میان، شبکههای اجتماعی هم با فراهم کردن بستری برای به نمایش گذاشتن این تجملات، تنور این بازار را گرمتر میکنند. می خواهیم به این نکته بپردازیم که چگونه زندگی لوکس به الگوی زندگی مورد انتظار بخشی از جامعه ما تبدیل گشت؟
اولین نکته ی که می توان به آن اشاره کرد عدم تعادل اقتصادی در جامعه است. وقتی جامعه ی از لحاظ اقتصادی در یک سطح نباشد قطعا مشکلاتی اینچنینی پیش می آید. و عدم امکانات اقتصادی یکسان در جامعه عقده های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. به طوری که افراد ثروتمند با پول خود مشغول فخرفروشی و به نوعی لذت بردن هستند و افرادی که از نظر اجتماعی و اقتصادی هستند دچار سرخوردگی می شوند.
جامعه ایران از سبک زندگی سنتی و قدیمی به زندگی تجمل گرایی و لوکس تبدیل شده است. شاید قدیم تر هم زندگی های خاص و لوکس بوده اما دیده نمی شده است چون در آن زمان نه تبلیغاتی وجود داشت نه شبکه های اجتماعی. امروزه با وجود انواع تبلیغات و شبکه های مختلف اجتماعی زندگی افراد بیشتر دیده می شود و خاص و لوکس زندگی کردن رواج بیشتری در جامعه پیدا کرده است.
زندگی صنعتی این روزها افراد را به سمت تجمل گرایی کشانده است. در هر گوشه یی از شهر شاهد تبلیغات صنعتی هستیم این و تبلیغات و مراکز تجاری و مگامال ها افراد را ترغیب می کند که هر روز به فکر تعویض وسایل زندگی و یا تغییر در ظاهر و پوشش خود باشند. البته از این نکته نباید غافل شد که مراکز تجاری و مگامال ها به بی هویتی افراد دامن زده است. چرا که بیشتر این مراکز الگوبرداری هستند و هویت فرهنگی ایرانی ندارند. در برخی موارد شاهد این هستیم که افراد بی هدف و بدون قصد خرید فقط در این مراکز به پیاده روی می روند و این همان بی هویتی فرهنگی محسوب می شود. افراد بدون هیچ انگیزه و هدفی فقط به پاساژگردی مشغول می شوند.
درباره لاکچری بدانیم
لاکچری در واقع کلمه انگلیسی Luxury است که ما در طول سالیان دراز مخفف آن را تلفظ میکردیم و میگفتیم لوکس Lux، لوکس یعنی تجملی عامرانه بخواهیم بگوییم لوکس برابر است با بنز در واقع با وجودی که لوکس یک واژه لاتین به معنای تجملی است اما در زبان پارسی مانند یک کلمه پارسی با آن برخورد میشود. لوکس گرایی یا لاکشری «Luxury» به معنای شکلی از زندگی است که در آن فرد ترجیح میدهد اجناس لوکس را بخرد.
لاکشری با وجودی که به تلفظ صحیح واژه انگلیسی نزدیکتر است اما در ایران به صورت لاکچری تلفظ می شود. البته با توجه به جا افتاده بودن کلمه لوکس در زبان پارسی همان ترجمه لوکس گرایی برای آن مناسب تراست.
لاکچری یک سبک زندگی است که در آن فرد اصرار دارد گرانقیمت ترین و باکیفیت ترین اقلام را در بین کالاها و خدمات انتخاب کند چرا که گمان میکند با اینکار تجربه ممتاز و حس برتر و بالاتری نسبت به هم رده هاي خود در جامعه پیدا میکند.
کد مطلب: 173681
آدرس مطلب: https://www.irankhabar.ir/fa/doc/report/173681/رواج-نمایش-گذاشتن-زندگی-های-لوکس-اینستاگرام