کد مطلب: 173681
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۰
زندگی صنعتی این روزها افراد را به سمت تجمل گرایی کشانده است. در هر گوشه یی از شهر شاهد تبلیغات صنعتی هستیم این و تبلیغات و مراکز تجاری و مگامال ها افراد را ترغیب می کند که هر روز به فکر تعویض وسایل زندگی و یا تغییر در ظاهر و پوشش خود باشند.
 
رواج به نمایش گذاشتن زندگی های لوکس در اینستاگرام
این روزها، داشتن زندگی لوکس و لاکچری به یکی از دغدغه‌های اصلی برخی افراد جامعه تبدیل شده است. عقب نماندن از مدهای روز، خرید و گشت و گذار در مراکز تجاری و مگامال‌ها، رفتن به رستوران‌های مجلل و کافی شاپ های خاص همه به بخشی از زندگی روزمره بیشتر افراد جامعه خصوصا ثروتمندان بدل شده است. در این میان، شبکه‌های اجتماعی هم با فراهم کردن  بستری برای به نمایش گذاشتن این تجملات، تنور این بازار را گرم‌تر می‌کنند.  می خواهیم به این نکته بپردازیم که چگونه زندگی لوکس به الگوی زندگی مورد انتظار بخشی از جامعه ما تبدیل گشت؟

اولین نکته ی که می توان به آن اشاره کرد عدم تعادل اقتصادی در جامعه است. وقتی جامعه ی از لحاظ اقتصادی در یک سطح نباشد قطعا مشکلاتی اینچنینی پیش می آید. و عدم امکانات اقتصادی یکسان در جامعه عقده های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. به طوری که افراد ثروتمند با پول خود مشغول فخرفروشی و به نوعی لذت بردن هستند و افرادی که از نظر اجتماعی و اقتصادی هستند دچار سرخوردگی می شوند.

جامعه ایران از سبک زندگی سنتی و قدیمی به زندگی تجمل گرایی و لوکس تبدیل شده است. شاید قدیم تر هم زندگی های خاص و لوکس بوده اما دیده نمی شده است چون در آن زمان نه تبلیغاتی وجود داشت نه شبکه های اجتماعی. امروزه با وجود انواع تبلیغات و شبکه های مختلف اجتماعی زندگی افراد بیشتر دیده می شود و خاص و لوکس زندگی کردن رواج بیشتری در جامعه پیدا کرده است.

زندگی صنعتی این روزها افراد را به سمت تجمل گرایی کشانده است. در هر گوشه یی از شهر شاهد تبلیغات صنعتی هستیم این و تبلیغات و مراکز تجاری و مگامال ها افراد را ترغیب می کند که هر روز به فکر تعویض وسایل زندگی و یا تغییر در ظاهر و پوشش خود باشند. البته از این نکته نباید غافل شد که مراکز تجاری و مگامال ها به بی هویتی افراد دامن زده است. چرا که بیشتر این مراکز الگوبرداری هستند و هویت فرهنگی ایرانی ندارند. در برخی موارد شاهد این هستیم که افراد بی هدف و بدون قصد خرید فقط در این مراکز به پیاده روی می روند و این همان بی هویتی فرهنگی محسوب می شود. افراد بدون هیچ انگیزه و هدفی فقط به پاساژگردی مشغول می شوند.

درباره لاکچری بدانیم
لاکچری در واقع کلمه انگلیسی Luxury است که ما در طول سالیان دراز مخفف آن را تلفظ می‌کردیم و می‌گفتیم لوکس Lux، لوکس یعنی تجملی عامرانه بخواهیم بگوییم لوکس برابر است با بنز در واقع با وجودی که لوکس یک واژه لاتین به معنای تجملی است اما در زبان پارسی مانند یک کلمه پارسی با آن برخورد میشود. لوکس گرایی یا لاکشری «Luxury» به معنای شکلی از زندگی است که در آن فرد ترجیح میدهد اجناس لوکس را بخرد.

لاکشری با وجودی که به تلفظ صحیح واژه انگلیسی نزدیکتر است اما در ایران به صورت لاکچری تلفظ می شود. البته با توجه به جا افتاده بودن کلمه لوکس در زبان پارسی همان ترجمه لوکس گرایی برای آن مناسب تراست.

 لاکچری یک سبک زندگی است که در آن فرد اصرار دارد گرانقیمت ترین و باکیفیت ترین اقلام را در بین کالاها و خدمات انتخاب کند چرا که گمان می‌کند با اینکار تجربه ممتاز و حس برتر و بالاتری نسبت به هم رده هاي خود در جامعه پیدا می‌کند.


بازار لاکچری یا لوکس فروشی یک بازار بسیار پردرآمد و البته با مشتریان خاص است. مشتریان مغازه هاي لاکچری آدم هایي هستند که در مورد قیمت زیاد چانه نمی‌زنند و بیشتر از قیمت نگران واقعی بودن نام تجاری یا برند محصولی هستند که می‌خرند. بهمین خاطر اگر بتوانید محصول خودرا بعنوان یک برند یا نام تجاری لاکچری به لوکس گراها معرفی کنید و به آنها بقبولانید که با خرید این محصول می‌توانند جزو باشگاه لاکچرها باشند.

جالب اینجاست که شوق جست‌وجو برای وسایل لوکس یا لاکچری ، حتی از همان زمان غار نشینی نیز همراه انسان بوده است. به گردن آویختن دندان شیری که برای شکارش زحمت زیادی کشیده شده بود یا آویزان کردن عاج فیل از سقف غار، همگی حکایت از شوق و علاقه شدید انسان غار نشین به متفاوت بودن و به قول لاکچرهای امروزی متمایز بودن می کند. شک نیست که لاکچری یک پدیده اجتماعی است که در برخورد و ارتباط طبقات خاصی از انسانها با یک دیگر معنا پیدا می‌کند.

وقتی ثروت عالم بی پایان باشد، پس همه ی انسانها این فرصت و از همه ی مهم تر این حق را دارند که لاکچری ترین زندگی را برای خود و فرزندان خویش رقم بزنیم. به همین خاطر مجله انرژی مثبت را یک مجله لاکچری برای همه ی انسان هاي روی زمین می‌دانیم. اثبات انرژی مثبت خود انرژی مثبت است. با ما همراه باشید. شما رابا دنیای جدیدی آشنا خواهیم ساخت. دنیایی فراتر از دنیای لاکچری ها.
 
زندگی لاکچری مد این روزهای صفحه های اینستاگرام
جذابیت های زندگی لوکس و لاکچری  باعث شده تا برخی افراد این دغدغه را داشته باشند تا مدام از زندگی های لوکس و ظاهر خود عکس بگیرند و در شبکه های اجتماعی به نمایش بگذارند. به طوری که این امر به یک مد اجتماعی تبدیل شده است و تورهای منزل گردی نیز برگزار می شود! حال باید دید چرا افراد جامعه این دغدغه را دارند که دنبال زندگی لوکس و لاکچری باشند. چرا عادت نکرده ایم  وسایل لوکس را برای دل خودمان بخریم  هنگام استفاده لذت ببریم. چرا می خواهیم با آن مفهومی رابه دیگران نشان دهیم.
 

چرا وسایل لوکس، خودروی گران قیمت، استفاده از لباس های خاص و جواهرات بسیار گران نشان دهنده شخصیت انسان ها شده است.  بدیهی است که از لحاظ روان شناسی این مفهوم لوکس نمایی یا به رخ کشیدن و نمایش اجناس لوکس یک پدیده ذهنی و غیرواقعی است، اما با این وجود تعداد زیادی از افراد پولدار و حتی طبقه متوسط جامعه حاضرند سلامتی و سرمایه خود رابه خطر بیاندازند و حتماً لاکچرگونه زندگی کنند.

گزارش از : مه جبین محمدی